Kampfisk + "????" 110l

Hei!

Jeg har nå hatt Bøtte, en blå/svart kampfisk, i 8 mnd i (vell til å begynne med var han i de små 3liter dritene) mellom 21-56L akvarium. Den siste mnd har jeg anskaffet meg et 110L akvarium som nå er kjørt inn, Bøtte, en mordersnegle (for å ta pestsneglene) og mine tre reker er nå flyttet inn og bor sine glade dager (Håper jeg!) i mitt nye akvarium.

Spørsmålet mitt er egentlig veldig simpelt. Jeg ser på alle mine dyr, Katter, Hunder og Råtta Mango, som kjeledyr. Nå "koser" jeg ikke med Kampfisken min, men jeg er svært opptatt av å ta meg av dyrene på best mulig måte, og jeg ønsker ikke akvariet overfylt eller ha to+ fisker som "ikke kommer overrens" (enten det er av, vell at Bøtte evn.t napper den - eller om vannkvaliteten/temperaturen krasjer med hverandre) - Hvilken fisk ville du da anbefale meg for å fylle opp akvariet litt. Har mest lyst på en solitær fisk, og likte utseende på Slørhalen, men etter å ha lest at de er feilavlet så ønsker jeg ikke støtte den type avel.

Utseende er ikke det viktigste, så kom gjerne med mange forslag. Alt fra 1 stor, til flere små er totalt mulig, men som sagt, helst solitær.

Takk på forhånd.

Mvh Morgan.
Du kan fint ha noen bunnfisk sammen med kampfisken, enten du velger en enkelt, litt større malle, som for eksempel en ancistrus (men da må du være 100% sikker på at det er ancistrus du får tak i, mange ligner og blir kjempestore), eller en gruppe med kuhliiål eller coryer eller otocinclus.

Jeg vet nesten ikke hva for en litt større solitær fisk kampfisken kan gå med ellers. Noen kampfisker kan gå sammen med en hunn, men siden det ikke gjelder alle så er det litt sjansespill. En stim av litt mindre, snille fisk går bra. Min gikk sammen med stjernedanioer, men både kardinaltetra, dronningrasbora og en mengde andre mindre stimfisker som ikke er nappete av seg fungerer fint.

Blir så glad når jeg leser om kampfisker som får lov å boltre seg i et akvarium med god plass
jeg har en black molly, noe tetra greier og ancistrus + snegler i 80 litern min der berthil og damen hans går... men damen hans flytter så snart 20 litern er klar..... i 65 litern går det 5 corydoras og en kampfisk hunn. Der skal der og to ancistruser, men da er det fult... i 80 litern skal det noen corydoraser til + en molly eller noe til selskap til den andre mollyen
Såklart skal Bøtte få kunne bevege på seg xD Fikk vondt av å se han i 3L, så har bare bygd meg opp fra der :P

Takk for gode svar, coryene så veldig fine ut så skal se på noen av dem i morra. Om jeg ikke finner noe spesifik informasjon, hvor mange ville du evn.t anbefalt å ha i en stim? (De er veldig dårlige med fisk her i Kristiansand, når det gjelder informasjon. Har en fiske "ekspert" i byen, men han har litt mindre utvalg av selve FISK).

Ellers så virket Black Molly som en fisk som kunne passet "min stil" :P - Eller som du sier, en Malle. Har lest thou, at det kan være litt vanskelig å skille de forskjellige mallene, og ettersom de ikke er helt på tuppen av kniven her i kr.sand, så tror jeg at jeg unngår det forløbig.

Igjen, takk for gode svar!
Forresten! Black molly, leser de er en brakkvannsfisk :S? Kan de evn.t overleve i rent ferskvann? Har ekstremt lite salt i 110liters akvariet, kun etter anbefaling for å hindre (forsøke i alle fall) sykdommer.

Igjen, så er trivsel til fisken det som gir meg gleden til å fortsette med denne hobbyen.
Salt er ikke bare salt Om du vil lese mer om akkurat det så er [URL=http://www.nettakvariet.no/forum/showthread.php?1062976-Livets-salt...-Havets-salt...]denne artikkelen veldig informativ[/URL].

For å gi en kort forklaring så trenger man ikke salt (NaCl) i et ferskvannakvarium og for brakkvannsfisk så bør man bruke salt beregnet for saltvann i riktig dosering. Bruk av salt (NaCl) som prevantiv behandling har ingenting for seg. Salt (NaCl) kan av og til være bra i forbindelse med behandling av sykdom, men i rett dosering. Snegler og enkelte maller er ømtåelige for salttilsetning så har man slike i karet så bør man ihvertfall ikke bruke det.

Black Molly kan holdes i ferskvann, men trives best i hard og alkalisk vann, mens kampfisken helst vil ha bløtere og surere vann. Du kan kanskje greie å balansere de midt i mellom der, men det blir kanskje i meste laget med tilpasning av vannet.
Mollyen min fikk jeg av en kompiss... Den gikk opprinnelig i et kar med skilpadder for å bli skilpaddemat og er den mest hardføre fisken jeg har vært borti. Hos meg er vannet mye renere, og jeg har "herjet" litt med den så jeg regner med at den skal klare seg godt... Tror det er en hardfør fisk...I tillegg har min vært igjennom både sopp og hvitprikk nå i løpet av halvannen uke, og det synes ikke på fiskens allmenntilstand engang... Den er like "frekk" som vanlig... Kampfisken liker jo litt salt i vannet, gjør de ikke? . Jeg fikk opplyst om at Coryer burde gå i stim på minst 5, og mine 5 storkoser seg. De går i et kar med litt mer strøm enn kampfisken gjør, men i en 110 liter går det vel av å ha en "aktiv" side og en rolig side liksom... Mallene mine er garantert ancistrus da de er godt utviklet og man ser det tydelig...
missuniq
Kampfisken liker jo litt salt i vannet, gjør de ikke? .

Nei.
Så da krasjer Black Mollyen og Kampfisken? Ettersom kampfisken ikke skal ha salt (har dog hørt at litt salt skal være med å hjelpe fiskens immunforsvar, og at 1ts skulle rekke til 10L, nå har jeg 2ts til hele akvariet, vet ikke om det overhode gjør noen forskjell).

Skaffer meg mest sannsynelig Coryer, sitter nå å leser om dem og jeg liker det jeg leser. Men den Black Mollyen virket svært interessant. Før jeg spørr videre, ville det bli "for mange" å ha Coryene, Kampfisken og Black mollyen?
Om det krasjer med Black Mollyen og Kampfisken enten ved saltforskjellen, eller plass tror jeg bare jeg dropper den.
så Berthil blir egentlig ganske grinete når jeg gir ham saltkur når han har sopp? type 10 min i en liter med 19 ml salt elns
Jeg tipper det går bra med molly og kampfisk.... kampfisk vil jo ha rolig vann, cory vil ha strøm i vannet.... noe er det jo hele tiden.... på 110 liter går det fint med 2-3 molly, 5 cory og en kamp jeg har 5 cory og en kamp hunn på 65 l
"Salt er ikke bare salt Om du vil lese mer om akkurat det så er denne artikkelen veldig informativ.

For å gi en kort forklaring så trenger man ikke salt (NaCl) i et ferskvannakvarium og for brakkvannsfisk så bør man bruke salt beregnet for saltvann i riktig dosering. Bruk av salt (NaCl) som prevantiv behandling har ingenting for seg. Salt (NaCl) kan av og til være bra i forbindelse med behandling av sykdom, men i rett dosering. Snegler og enkelte maller er ømtåelige for salttilsetning så har man slike i karet så bør man ihvertfall ikke bruke det.

Black Molly kan holdes i ferskvann, men trives best i hard og alkalisk vann, mens kampfisken helst vil ha bløtere og surere vann. Du kan kanskje greie å balansere de midt i mellom der, men det blir kanskje i meste laget med tilpasning av vannet."

Leste først dette etter jeg svarte på den andre posten. Har ikke lyst å "balansere" mellom to biotoper, for å "prøve" få begge til å trives. Nå har jeg Kampfisken, og er sævrt glad i dens "personlighet" om man kan si det slikt. Passer ikke Black mollyen, så passer den helt enkelt ikke :P Finnes flere fisk i havet, bokstavelig talt.
Kampfisk er en ferskvannsfisk. Den har en metabolisme tilpasset ferskvann og kroppen dens fungerer og virker best i vann som er likt det som den lever i naturlig.

Salt (NaCl) (i riktig dosering: Les sykdomsartikkelen) brukes i enkelte sammenhenger som medisin mot blant annet sopp. Saltet er for å ta knekken på soppen, ikke for at fisken trives med saltmengden. Som all medisin skal det taes som en kur.

Corydoras er av de mallene som er ømfintlig mot salt.

Edit: Glemte å få med at dette var svar til Missuniq
Jeg har kamfisk og black molly sammen... De trives som bare det
Men da tar jeg å stopper å legge salt i akvariet, og tar et vannskifte. Takk forresten :P Nyttig informasjon dette (som jeg egentlig burde finne selv :S).
Morgan Hägg
Leste først dette etter jeg svarte på den andre posten. Har ikke lyst å "balansere" mellom to biotoper, for å "prøve" få begge til å trives. Nå har jeg Kampfisken, og er sævrt glad i dens "personlighet" om man kan si det slikt. Passer ikke Black mollyen, så passer den helt enkelt ikke :P Finnes flere fisk i havet, bokstavelig talt.

Mange holder disse artene sammen og det går flott temperamentsmessig, men når vannverdiene blir såpass forskjellige så er det vanskelig å tilfredstille begge artene. Fiskene dør kanskje ikke med en gang om de går i feil vann, men kan ha lettere for å bli syk og/eller får kortere levetid. Molly har blant annet lett for å få hvitprikk om den går i for mykt vann.
Tante Astrid
[QUOTE=Morgan Hägg] Leste først dette etter jeg svarte på den andre posten. Har ikke lyst å "balansere" mellom to biotoper, for å "prøve" få begge til å trives. Nå har jeg Kampfisken, og er sævrt glad i dens "personlighet" om man kan si det slikt. Passer ikke Black mollyen, så passer den helt enkelt ikke :P Finnes flere fisk i havet, bokstavelig talt.

Mange holder disse artene sammen og det går flott temperamentsmessig, men når vannverdiene blir såpass forskjellige så er det vanskelig å tilfredstille begge artene. Fiskene dør kanskje ikke med en gang om de går i feil vann, men kan ha lettere for å bli syk og/eller får kortere levetid. Molly har blant annet lett for å få hvitprikk om den går i for mykt vann.

Da er det slettes ikke verdt det i mine øyne. Som mange har sagt før meg, at en fisk overlever er ikke det samme som at den trives. Forresten, tilbake til hovedspørsmålet mitt. Er det noen som har navn på noen andre evn.t fisker man kan ha, som TRIVES (Ikke bare overlever) med Kampfisken (med tanke på vannverdier) - Vet det finnes en søkespalte som er veldig fin å bruke, men har gjerne lyst på personlig erfaring med "said fish". Om det ikke blir formye å spørre om :P
Morgan Hägg
Men da tar jeg å stopper å legge salt i akvariet, og tar et vannskifte. Takk forresten :P Nyttig informasjon dette (som jeg egentlig burde finne selv :S).

Dette med å tilsette salt i ferskvann er en myte som er vanskelig å ta knekken på, spesielt siden dyrebutikkene ynder å selge overpriset salt til uvitende nybegynnere.

I tidligere tider så var salt nesten et must siden man ikke helt var klar over hva som gjorde vannet levelig for fisken. Det var ikke skikkelig filtrering og man skiftet aldri store mengder med vann. Da oppdaget de at tilsetning av salt gjorde at fiskene klarte seg bedre. Salt hjelper nemlig til med osmosen og var til god hjelp når vannet ble forurenset med nitritt.

Nå har vi derimot gode filtrer og vet at om det er nitritt i vannet så vil daglige vannskift rette på det etterhvert. Salt er derfor ikke lenger nødvendig, men myten henger igjen
Tante Astrid
[QUOTE=Morgan Hägg] Molly har blant annet lett for å få hvitprikk om den går i for mykt vann.


Hmm, men karet mitt er ganske "rikt" på salt etter samtlige oppi der hadde sopp. Det skal jo ikke være bløtt da? eller gjør saltet det bløtt? Nei nå er jeg kjempe forvirret etter alt for mye info for nøtten :P men da er det saltstopp i mine kar fra nå av. Kun hvitprikk medisin.

Altså nå når det er hvitprikk i karet
Jeg hadde et par med kampfisk i min 125 liter sammen med en stim stjernedanioer og en klase kuhliiål og noen amanoreker. Den sammensetningen fungerte ihvertfall veldig bra
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap