Pirayan spiser hverandre :s

hei hei=)
her er nokk et spm fra meg... dere må jo snart begynne å bli lei:P hehe

vi har 5 piraya, og det hender di tar seg noen tugger av finnene til hverandre.
er dette et tegn på at di får for lite mat?
vet det er fisker som vil sloss va og til, men det er ikke noe slossing eller noe slikt, di bare mangler et par tugger med hvert...

hva kan jeg gjøre for å stoppe dette?
Plussmedlem
Istedenfor å starte enda en tråd kunne du jo f.eks lest linken du fikk i den forrige tråden du startet om piraya....
har lest der, å der står det di kan begynne med kanabelisme ved for lite mat,
så derfor jeg var konkret med det at det er kunn et par tugger i finnene som er borte,
om det da er noe annet, eller om det er for lite mat.
når jeg leser kanabalisme, så tenker jeg at di spiser mer i selve fisken, og spiser seg mett da, ikke tar en tugge, og venter 5 timer før di tar en tuge til i finnen.

og jeg trodde at man kunne spørr mye her, at det er derfor forumet er her,
og hvertfall når man er nybegynner, så regnet jeg med at det var ekstra "lov" å spørre.
så beklager at jeg har plaget dere med for mange spm....
skal slutte og spørre så mye, og heller prøve å feile litt selv.
igjenn, beklager
Nå svarte visst jeg på dette spørsmålet i den andre tråden fordi de er så like, og søket jeg linket til der viser hvorfor det ofte er lurt å søke først, og hvis man ikke finner samle mest mulig om samme emne i samme tråd. Da får nestemann som søker en enklere oppgave :o)
Kan ingenting om disse, men.......
Hvis de tygger litt på den svakeste hver gang......... Da er det vel snart en annen av de 4 resterende som er den svakeste.......
PS ! Hvorfor ligger det en tråd her i NYBEGYNNER-forumet om PIRAYA ???
Dette er vel egentlig en fisk for de virkelig ERFARNE.........

"hva kan jeg gjøre for å stoppe dette?"
Vel.... Du kan faktisk ikke endre deres adferd/natur.......
du har nok et alt for lite akvarie til de, de krever STOR plass
Lille Mæ
hei hei=) her er nokk et spm fra meg... dere må jo snart begynne å bli lei:P hehe vi har 5 piraya, og det hender di tar seg noen tugger av finnene til hverandre. er dette et tegn på at di får for lite mat?


Hvor store (lange) er pirayaene dine - og ikke minst: hvor stort er akvariet? Dette er to spørsmål som trenger svar før man kan gi noe svar eller råd!

Stephan
Plussmedlem
Stephan Sandemose
Hvor store (lange) er pirayaene dine - og ikke minst: hvor stort er akvariet? Dette er to spørsmål som trenger svar før man kan gi noe svar eller råd! Stephan


Det har han skrevet i den andre tråden han har om pirayaene sine....
tetra frelst : jeg trodde man kunne f.eks hypnotisere di til å tro di er en guppy,
og slutte å være voldelig...

det jeg mente med spm, er om det er noe jeg kan gjøre for å øke kjangsen for at dette skal slutte, om di f.eks får for lite mat...


Nikolai Bergersen: di har et akvarium på 150-160 liter nå, og skal bytte til større akvarium om ca 1 uke=)

Stephan Sandemose: fiskene er vell ca 3 cm nå... var 2 cm da vi kjøpte di, men har vokst en del... ( snart 2 uker siden vi kjøpte di)
og akvariet er 150-160 liter...
gir di ca 1 slik firkant med frosene mygglarver om dagen.. er det for lite?
deler den opp, å gir den over 2 porsjoner da=)
Synes de var litt strenge med deg her. I nybegynner forumet er ingen spørsmål dumme, samme hvor mange du har. At du har valg en fisk som mange synes er "vansklig" eller for "erfarene" betyr ikke at du ikke kommer til og lykkes. Du vil nok bare få en brattere lærings kurve. Og for å få det så må man spørre.

Til spørsmålet ditt.
Det kan hende de er litt ekstra sultne. Du kan jo prøve og øke mengden mat med en halv firkant. Og kanskje mate de 3 ganger om dagen isteden?
oki, tusen takk=)
ja synes det er domt å få så mye negativt slengt imot meg når jeg spørr på en vanskelig fisk... mistet litt lyst på å være på forumet, men skal nå prøve en stund til før jeg gir meg her inne=)
jeg har hatt akvarium før, men er noen år siden, så er ikke helt ny da, men føler meg ganske ny, da det meste har gått i glemmeboka=)
men synes alikavell man må få lovt å prøve seg på noen litt vanskeliere fisker...
liker jo en utfordring =P

skal prøve å øke matmengden med en halv brikke om dagen, å se om det blir bedre=)
Lille Mæ
oki, tusen takk=) ja synes det er domt å få så mye negativt slengt imot meg når jeg spørr på en vanskelig fisk... mistet litt lyst på å være på forumet, men skal nå prøve en stund til før jeg gir meg her inne=) skal prøve å øke matmengden med en halv brikke om dagen, å se om det blir bedre



Jeg kan ikke se at du har fått "så mye negativt slengt mot deg".

Det er nokså vanlig at pirayaer glefser etter hverandre, men sørg for at de får mat nok. Selv har jeg som hovedregel at de får så mye mat som de vil spise i løpet av 2-3 minutter. Og tre måltider i døgnet er bra. Du ser fort om det er nok - eller for mye. Blir maten liggende uspist, må den fjernes. Jeg har drevet nokså mye med pirayaer. Mine siste to var store som en tommelfingernegl da jeg fikk dem og inngikk i en gruppe på fem, og de var 22-25 cm lange og veide 1/2 kilo da de var lei av livet. De kan altså bli svære. Disse to hadde jeg i et kar på 350 liter, og tror egentlig det burde vært større. Det er nokså uvanlig at alle i en gruppe vokser opp, men dersom dine skulle gjøre det, vil jeg mene at f.eks 350 liter er for smått. Her støtter jeg meg bl a til mye litteratur om saken. Det er ofte man skaffer seg "små søte" fisker og glemmer at om de har det godt, kan bli svært store. Og blir det for trangt, har de det ikke lengre så godt.

Min erfaring med pirayer er for øvrig at de er verst til å finnebite hverandre når de er små. Etterhvert som de vokser opp, og blir vant til hverandre, oppstår det gjerne et slags kameratskap. Derimot kan det bli bråk og spetakkel om man innfører fremmede pirayaer til en sammensveiset gruppe. Er de nye små, blir de rett og slett drept og spist. Er de like store, kan det bli blodige slagsmål.

Husk at pirayaer etter hvert som de vokser, spiser svære mengder. Av dette blir det mye avfall, så et pirayaakvarium trenger kraftig filtrering og hyppig vannbytte. Ellers blir de forgiftet av vannet og dør, og du vil dessuten få en eksplosiv algeutvuikling.

Lykke til med pirayaene dine.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap