Hvordan fange fisk?

Hei

Jeg har et akvarie, 240 liters, med malawi ciclider i. Den ene av dem har munnen full av egg, og jeg har et ønske om å isolere denne i et mindre akvarie som jeg har kjøpt og satt opp. Alt er klart men jeg klarer ikke å få tak i henne.. Hu gjemmer seg innimellom stener osv i akvariet og er UMULIG (for meg iallefall) å få fatt i. Noen tips?

Må jeg tømme ut 80 % av vannet å fjerne alle stenene for å få tak i henne? Så mye arbeid så vet jeg ikke om det er verdt det.


mvh

Roar
Hvorfor i alle dager ønsker du å isolere fisken? Har du kun vann fra storakvariet i det karet du har planer om å ha fisken i, har det karet vært oppe en god stund og gått med filter og det hele? Og hva slags ciklide er det? Ciklider har ganske avansert yngelpleie og yngel er skjøre saker, så å begynne å blande seg inn i naturens gang har langt fra bestandig noe for seg. Det du kan gjøre er å hive oppi en svær buskete plante og ei rot slik at andre fisk har noe å gjemme seg bak.

For å svare på spørsmålet ditt - to håver. Jeg bruker den ene til å "gjete" med, styrer fisken mot en vegg, og deretter lurer jeg den til å svømme inn i håv nr. 2. Har pdd aldri gitt opp en eneste fiskejakt og heller aldri brukt spesielt lang tid på å fange fisk, selv ancistrusyngel har gått med noen minutter og litt banning.
på alle stedene jeg har lest så er det anbefalt å sette fisken med egg i et eget akvarie for å sikre flest mulig av ynglene overlever.

Jeg vet ikke hva "rasen" heter, det er en gul malawi ciclide med svart "strek" på toppen av finnen (dvs hannen er det tydeligst på). Jeg har vel 16 stk i akvariet, og har vanskelig for å tro at yngelet vil ha sjanse til å overleve oppi der.

Det nye akvariet har kun vann fra det andre karet, har brukt filterstarter i tillegg i filteret og det har stått en ukes tid iallefall.

Jeg prøvde med to håver, men hadde ikke sjanse til å få tak i henne. det er for stor plass i akvariet, hu smyger over eller under håvene hver gang. Visste ikke om det fantes en magisk måte å fange henne på
go en ting til, jeg fikk beskjed fra han jeg kjøpte akvariet av at jeg ikke måtte sette oppi planter...
Plussmedlem
Som du selv sier er det størst håp for yngelen om du flytter hoa. I karet vil de bli spist så fort de andre får sjansen.

Høres ut som Golden, en vanlig malawi.

Malawi kan være fæle til å spise planter, sikkert derfor han sa det.

En stor håv som du plasserer et av de stedene hun ynder å stikke for å gjemme seg. En annen og mindre håv for å følge ho rundt i karet....
Husk at de går med egg og yngel i munnen ganske lenge, ca 17-21 dager. Flytter du de for tidlig kan du risikere at de spytter ut eggene og ikke plukker de opp igjen.
Plussmedlem



Denne du har kanskje?
telegeek
på alle stedene jeg har lest så er det anbefalt å sette fisken med egg i et eget akvarie for å sikre flest mulig av ynglene overlever. Jeg vet ikke hva "rasen" heter, det er en gul malawi ciclide med svart "strek" på toppen av finnen (dvs hannen er det tydeligst på). Jeg har vel 16 stk i akvariet, og har vanskelig for å tro at yngelet vil ha sjanse til å overleve oppi der. Det nye akvariet har kun vann fra det andre karet, har brukt filterstarter i tillegg i filteret og det har stått en ukes tid iallefall. Jeg prøvde med to håver, men hadde ikke sjanse til å få tak i henne. det er for stor plass i akvariet, hu smyger over eller under håvene hver gang. Visste ikke om det fantes en magisk måte å fange henne på

Bare så det er nevnt; det kan faktisk gå bra om du bare lar hoa være der den er men sikrest er det sikkert å flytte ho. Jeg lot min Golden bare være og jeg fikk frem 3 unger som klarer seg utmerket. Hvor mange det kunne/burde vært vet jeg ikke
Det var en slik du posta på urlen jeg har ja, det stemmer. En golden. Jeg har noen andre typer også, men det er denne som har egg.

Fra tidligere har jeg en "yngel" som har levd opp når akvariet stod hos den forrige eier. Men jeg kunne gjerne tenkt meg at flere overlever.

får vente en uke eller 2 til å prøve igjen

takk for svar
Plussmedlem
elwaro
Bare så det er nevnt; det kan faktisk gå bra om du bare lar hoa være der den er men sikrest er det sikkert å flytte ho. Jeg lot min Golden bare være og jeg fikk frem 3 unger som klarer seg utmerket. Hvor mange det kunne/burde vært vet jeg ikke :)


Forskjellen på antall som overlever blir 2-3 kontra kanskje 20-22....
... men hvem vil ha 20 golden-yngel? Golden er en fisk man tidvis nærmest får kastet etter seg. En og annen sterk tass som har overlevd ei vinternatt er jo litt hyggelig, men høres bare pes ut med så mange overlevende.. en plass må de gjøre av seg etterhvert.
Lokalbutikken har fått til et tilfeldig men vellykket oppdrett på noen ciklider nå, og de skilte foreldre-paret fra resten av bunchen med ei stor matte blåsvamp som de kilte på tvers som skillevegg i karet. Så fikk familien ro og fred på sin halvdel. Det ble satt inn en pumpe i hver halvdel så klart.
Plussmedlem
Amanthea
... men hvem vil ha 20 golden-yngel? Golden er en fisk man tidvis nærmest får kastet etter seg. En og annen sterk tass som har overlevd ei vinternatt er jo litt hyggelig, men høres bare pes ut med så mange overlevende.. en plass må de gjøre av seg etterhvert.


Hvis dette er den holdningen du har til denne arten hvorfor i alle dager kaster du da bort tiden din på å svare en som lurer på hvordan han skal få til best mulig oppdrett på de???? Han ber da tross alt om råd for hvordan han skal fange ho slik at ho kan få spytte i eget kar. Noen syns det er morro med yngel og oppdrett....
da jeg overtok akvariet døde 7 eller 8 fisker, jeg kunne gjerne tenkt meg noen flere
Plussmedlem
telegeek
da jeg overtok akvariet døde 7 eller 8 fisker, jeg kunne gjerne tenkt meg noen flere :D


Da holder vi oss til temaet om å fange fisk på lettest (minst vanskelig) måte...

Som før sagt her er nok det enkleste 2 håver. En stor en plassert i bakkant av en passasje fiskene liker å bruke for å stikke av, eller plassert i et hjørne slik at de kan jages inn i den. Så følger man fisken rundt i karet med en liten håv og håper den svømmer i riktig retning....

Kan forøvrig tilføye at jeg selv har prøvd å fange malawi i en fullt oppsatt 600 liter, det tok tid og var ikke lett...
Hvordan fange fisk bak veggen?
Har 2 stk SAE som er kommet seg i det trange rommet kan bakveggen. Nesten umulig å få håven ned der. Hvordan fange de inn igjen? Det er bare litt plass til å komme med håven inn en plass helt på kanten, men fiskene er lure, de kommer aldri opp dit.
Geir Danielsen
Etter att lyset er sluknet for natta og fiskene har gått til ro står man opp klokka 3 på natta...skrur lyset på i karet og kan nærmest,,skyve,, fisk i håven(de er som oss,litt trege når klokka ringer)dette passer til fisk som har sin ..faste,, plass i karet om natta.....men klart værre hvis den står mellom røtter og stener Men det funka hos meg!


obs.....Leste tråden fra starten av....hvordan fange fisk(fra august 08)
så ikke den med ,,bak veggen,, men lykke til!
Fikk dem!
Det var for trangt med en flaske eller lignende bak bakveggen, men en plastpose gjorde samme nytte. Legg den den slik at en kanten bare litt under vannet, legg inn en pleco tab og vent. Fiskene forsøker å få tak i maten fra alle kanter og til slutt finner de veien inn. Da er det bare å trekke opp kanten på plastposen som ligger ned i vannet! Enkelt og elegant.
milo
[QUOTE=Amanthea]... men hvem vil ha 20 golden-yngel? Golden er en fisk man tidvis nærmest får kastet etter seg. En og annen sterk tass som har overlevd ei vinternatt er jo litt hyggelig, men høres bare pes ut med så mange overlevende.. en plass må de gjøre av seg etterhvert.


Hvis dette er den holdningen du har til denne arten hvorfor i alle dager kaster du da bort tiden din på å svare en som lurer på hvordan han skal få til best mulig oppdrett på de???? Han ber da tross alt om råd for hvordan han skal fange ho slik at ho kan få spytte i eget kar. Noen syns det er morro med yngel og oppdrett....
Enig med siste taler !! Gleder meg fortsatt med palett yngel selv om dette er relativt ukomplisert. Noen av oss som gleder seg ved bare å " få det til " serru
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap