Velge pumpe m/filter..?

Jeg prøver og få tak i alt jeg trenger til mitt første Akvarium,en 115.Liter,så jeg har alt klart til når jeg skal fylle det opp med vann og utstyr og jeg leter nå etter ett Pumpesystem m/filter.
Jeg har vært litt i tvil om jeg skal ha utvendig eller innvendig,men jeg heller mot ett innvendig filter...
Er på utkikk etter en komplett pumpe m/filter "pakke" så jeg slipper og stresse med og kombinere mere løse deler enn jeg må,da jeg dessverre ikke er så veldig teknisk av meg og da dette er mitt første Akvarium så vil jeg jo gjerne ha en så smertefri begynnelse spm mulig.
Men jeg fant fort ut at det er jo som og navigere i en jungel,med forskjellige merker og utstyr,for ikke og nevne priser...
Lurte derfor på om noen som har mer erfaring med dette kunne tipse meg om hva jeg bør kjøpe.Jeg kikket innom nettbutikken hvor Akvariet jeg skal ha selges,men fant ingen som passet til det Akvariumet jeg skal ha,fant mest bare løse pumper og filter som selges separat.
Jeg kan gjerne handle fra nettbutikk,bare jeg vet at jeg får noe som jeg enkelt kan montere/sette i gang,så jeg håper og få tak i noe som er enkelt og rengjøre og ikke minst enkel i bruk,så jeg ikke må stresse livet av både meg og Akvariets beboere for og få det i orden...
Plussmedlem
Fluval 4+ er bra....
milo
Fluval 4+ er bra....

Fant ikke den modellen når jeg søkte,men jeg fikk opp dette:
Fluval innvendig filter U3 til ca. 180 l. 459.Kr.
Er det ett som kan anbefales?Kommer det i så fall komplett eller må jeg ha noe i tillegg til det som jeg må kjøpe utenom?
Fant det på www.akvasia.no
Fluval sin "U" serie erstatter vel den gamle "plus" serien om jeg ikke tar helt feil.
Plus serien kom komplett med filtermedie. Så bare å sette rett i akvariet til innkjøring. Men en kjapp mail til eventuell forhandler vil vel gi det konkret svar på hva som fulger med eller ikke på de nye.

Alternativt kan du jo titte på hjørnefiltrene som danske unimati selger. De skal etter omdømme fungere veldig bra til en billig penge. Han lager de komplett med pumpe, så bare å sette rett i her og.

Ellers med innvendig filter må du se på dimensjonene. Kjedelig om du kjøper filter du ikke får skikkelig plass til. De fleste setter innvendige filter på høykant. Så du må ivertfall sjekke at du har høyde til det.
Bjørgvin
Fluval sin "U" serie erstatter vel den gamle "plus" serien om jeg ikke tar helt feil. Plus serien kom komplett med filtermedie. Så bare å sette rett i akvariet til innkjøring. Men en kjapp mail til eventuell forhandler vil vel gi det konkret svar på hva som fulger med eller ikke på de nye. Alternativt kan du jo titte på hjørnefiltrene som danske unimati selger. De skal etter omdømme fungere veldig bra til en billig penge. Han lager de komplett med pumpe, så bare å sette rett i her og. Ellers med innvendig filter må du se på dimensjonene. Kjedelig om du kjøper filter du ikke får skikkelig plass til. De fleste setter innvendige filter på høykant. Så du må ivertfall sjekke at du har høyde til det.

Akvariumet jeg skal kjøpe har målene 78x43x33,er ike sikker på hva som er høyden,43 eller 33,men jeg kan måle det når jeg får kjøpt det.
Er det disse hjørnefiltrene her du tenkte på?
Animorpher
Akvariumet jeg skal kjøpe har målene 78x43x33,er ike sikker på hva som er høyden,43 eller 33,men jeg kan måle det når jeg får kjøpt det. Er det disse hjørnefiltrene her du tenkte på? [URLBLOCK1]


Det filteret kjøpte jeg, og angrer en del på det. Veldig hjemmesnekret dings, hvis du får vegringsangst av tanken på å lage eget HMF-filter (som er fullstendig helt absolutt herlig problemfritt etter min mening) kan du helt sikkert fikse det Unimatifilteret bedre selv. Det er veldig hjemmesnekret, en 10 cm blåflitermatte skåret diagonalt slik at det passer i hjørnet, med en bitteliten powerhead dyttet ned i matta øverst uten mulighet for å regulere hastighet. Sugekoppene holdt et kvarter omtrent, og den "flotte" frontplata i plast sitter bare sånn passe...

En av fordelene med hjemmelaget er at du får plass til varmekolbe bak matta, den pynter ellers ikke opp i akvariet akkurat. Og det er veldig enkelt, hvis man kan lese oppskrift, skjære nogenlunde jevne lag i et sukkerbrød og få kremost ut av tuben er man langt på vei kvalifisert. Glasslister var en brems for meg, det skar min kjære lokale akvariebutikkinnehaver til for en beskjeden peng...

Og ta en titt på sidene til Sissimor, hun har virkelig tatt hjemmelagetfilter helt ut. Superflott! Jeg har bare kalibrert skifer og lita tid fordi det er så veldig moro med planter og fisk og fryktelig ufestlig med yngel og reker fast i innvendig filter, så jeg har snittet litt i matta og dyttet inn mose for å skjule den "lekre" blåfargen (som jeg valgte fordi jeg hadde lest noe skummelt om den sorte, antagelig falsk alarm). Det gikk bra det også :o)
Ok,da blir det vel tilbake på jakt igjen,etter noe annet da...
Har dessverre ingen lyst til og prøve meg på noe hjemmelaget,er som sagt ikke teknisk anlagt og har ikke peiling på hvor jeg skule begynt.Da det i tillegg er en viktig del av Akvariumet,så får jeg angst med tanken på og "prøve" og lage noe hjemmelaget Pumpesystem m/filter for så og sette det oppi Akvariumet...
Fler meg mye tryggere når jeg kan kjøpe noe som er ferdiglaget/klart til bruk,så da er det bare og krysse fingrene og satse på at jeg finner noe eller noen andre her inne på forumet er snille og kan anbefale noe til meg?
Aquael uni filter uv 750
Jeg har testet ut et innvendig filter fra Aqua El i snart 9 mnd og det gjør susen. Jeg har Aquael UNI filter UV 750 modellen i en 100l og funker veldig bra. Målene skal være ca 25 cm høyt mener jeg. Storebroren med enda bedre filtrering skal være 31cm...

Du får kjøpt til hos Aquamanias til en grei penge. Dette filteret leveres også med en liten UV lampe som kan være behjelpelig mot alger og sykdom, men den er svak og derfor er det bare en bonus og ikke noe du regner med...

Her er også link til litt mer utfyllende spesifikasjoner.

Håper dette hjalp deg litt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap