trenger råd om piraya

Heisann !

jeg hadde tolv piraya men nå har jeg fire igjen pg de har dødd, og lurer på hva årsaken til det er. Har hatt litt grått vann og høy temp men alt det er borte nå.
Den ene fisken jeg har nå hoder også på å dø tror jeg, den er oppblåst og grå.
for ikke så lenge siden døde to og de var akkuratt samme stilling som var grå og oppblåst, de andre hadde utstånde øyne men ikke den som er syk nå, lurer på hvorfor dette skjer. Håper noen gir meg råd eller tips !!!!


Er det noen som veit hvorfor dette skjer og hva gh til pirayan er ?
Regner med at de har gått i et for lite kar, med for lite filter og vannbytte i forhold til fôrmengde og type. Den er stort sett alltid feilen alle nybegynnere med Piraya gjør.


Så, hvor stort kar har du? Hvor mye og hvor ofte bytter du vann?
Hvilket filter har du?

Dette har ingen ting med gh å gjøre, men ammonium, nitrit og nitrat.
Har 1400l og kjører med Eheim pumper og Fluval.
Bytter ca annen hver uke :S
Med gh tenkte jeg på at de skal ha den hardeheten og nitrit og alt det de trenger av gh, ph, osv.. sånn at de skal leve litt lengre enn de første som døde -.-
Har du målt alle andre vannverdier i den problematiske tiden?
Piraya er en hardfør fisk. Men nitrit i vannet eller oksygenmangel er dødelig.
Hva mater du med?

Har du bilde av den som er oppblåst og grå?
Hei
pass på at temperaturen i vannet høy! å varmt vann betyr 0 oxygen, kjør på med masse oxygen å deretter mat litt men ofte, pass på at all maten blir spist opp,
prøv dette hvis ikke problemet blir bedre har du kansje uflaks
Har på en pumpe som blåser masse oksygen i vannet.

Tokk med et bilde av fisken, den puster også veldig tungt og fargen er lyse grå. Bilde ble litt dårlig men du ser fisken
Har du målt amonium og/eller nitrit?
Hva mater du med?
Mater dem med mygglarver og kjøttstykker som er rene.
Amoniakk har jeg ikke kjekket men vist jeg kjekker den hva skal den stå på ?
Og nittrit ?
Det skal ikke være amoniakk eller nitrit i karet. Er det det, så må du bytte mer vann.
Ikke fôr for mye med animalsk kjøtt. Bruk reker og rå fisk.
Pirayaen spiser stort sett fisk i naturen, men tar kjøtt når den får mulighet. Men hovedfôret bør ikke bestå av kjøtt.
Okey, skal huske det!

Tusen takk for svarene og selvfølgelig for hjelpen !
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap