Reker eller snegler til mitt kar.

Har et kar med en l144, et par med sommerfuglciklider og en stim med neontetra 13 stk. Karet er på ca 80 liter. Finnes det noen små artige reker som kan passe i dette karet. Da reker som ikke er trenger å være i en stim. Evt noen fine snegler som ikkeer for store og som ikke vil formere seg for raskt.
Så lenge du har sommerfuglciklider så anbefaler jeg ikke snegler for de vil nappe på de. Da tenker jeg på vanlige epler og på snegler som viser mye av kroppen sin.De eneste jeg kan anbefale er sebra, tiger og antennesnegler for de viser ikke kroppen og får sannsynligvis gå i fred. De er perfekte algespisere og flotte og se på.
takker for det. Skal søke de opp i basen senere. Syntes det har blitt litt mye alger i det siste så noen ekstra ryddere ville gjort godt.
Syntes alle disse virket greie egentlig om de passer sammen med mine fisker som du sier. Noen som har mer info om dem?? Hvor store kan de egentlig bli?? Hvordan er det med formering?? Hva med pris på slike??
alexandernk
Syntes alle disse virket greie egentlig om de passer sammen med mine fisker som du sier. Noen som har mer info om dem?? Hvor store kan de egentlig bli?? Hvordan er det med formering?? Hva med pris på slike??

Tiger og sebra blir ikke store ca 2-3 cm og antennene blir maks 2 cm ca. De formerer seg ikke i ferskvann men de kan legge massevis av hvite egg i karet, på røtter, glasset osv. Du kan skrape de av glasset. Men de kan sette seg skikkelig fast på røttene. Prisen på de er rundt 30-50 kr pr stk. De spiser kunn alger og jeg har aldri sett de har spist av malletabletter osv jeg har i karet. de vil ha ph på 7-8 og gh min 6.
Fungerer eggene som mat til de andre?
Nei, den eneste fisken jeg har sett gnage de bort er ancistrus. Ellers er det ingen snegler som spiser de nei.
Takk for god hjelp heidi! Noen fler som kanskje har noe? Info ang reker og fisk sammen?
Har ingen erfaring med sommerfuglciklider, men sandsnegler og amanoreker fungerer vanligvis bra i et rolig selskapkar. Eplesnegler er litt utsatte, posthornsnegler er mer hardføre. Sandsneglene graver seg gjerne ned i sanden og er de sneglene som er best bekyttet mot fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Ingebrigtsen
Reklame for plussmedlemskap