Kampfiskhann i 18liter?

Hei.
Satte opp en 18-liter, som står og godgjør seg før jeg skal ha fisk oppi.
Har fått lagt av en nydelig crowntail hann. MEN før jeg evt kjøper vil jeg gjerne ha deres meninger om dette. Hvordan jeg kan gjøre det best mulig for ham osv... Og hva jeg evt kan ha oppi hvis dere mener jeg ikke burde gå for kampfisk

Spørs jo hvor mye erfaring du har med fisk, kampfisk, 18-litere osv.

Flyteplanter eller flytende stengelplanter er alltid populært hos kampfisk.
Hei.
Jeg har drevet med litt akvarier for noen år siden, men har vært noen år uten. Har ingen erfaring med et så lite kar, men tenker at det krever litt oftere vannbytte. Skal skaffe meg en varmekolbe også, før jeg kjøper fisken, siden kampfisk skal ha det varmt og godt. Ellers er der en liten sirkulasjonspumpe med filter som fulgte med akvaret. Dekkglass skal jeg også få tak i før jeg skaffer fisk, og en hule-et-eller-annet

Når det gjelder planter så har jeg nå noen sverdblad(tror jeg), de ligner i alle fall. Er dypgrønne og har solide blader så det er muligens en annen. Fikk beskjed om at de var hardføre. Tenkte å ta med litt andemat fra jobben også.

Her er bilde av akvariet.
En kampfisk kan trives helt fint i 18 liter, forutsatt at det er riktig innredet. Dvs med minst en hule, og masse planter. Gjerne noe "buskete" som den kan gjemme seg i, f eks wisteria. Sverdplanter er pene, men blir store, og gir heller ikke noe særlig skjul for fisken. Javamose er ofte populært også.

Andemat ville jeg revurdert, med mindre du vil fjerne det to ganger to ganger i uka. Det sperrer nemlig for lyset for de andre plantene, og kan vokse veldig raskt.

Angående vannbytter, små kar trenger ikke nødvendigvis oftere vannbytter enn større kar, dersom filteret er rett størrelse for karet og du ikke overbelaster med fisk. Det er det som er problemet med de fleste små kar, og derfor folk flest må bytte vann oftere.

Men med riktig størrelse på filteret, rikelig med planter og kun en kampfisk trenger du nok ikke å bytte mer enn en gang i uka, eller annenhver uke.
Så det du sier er at det er mulig å holde et stabilt kar-miljø i en 18-liter?
Klar jeg kan fjerne litt andemat nå og da, det er virkelig ikke noe stress :P Kan jo se om jeg finner tak i andre planter også, så klart.
Mer innredning kommer etterhvert
Har en jobb hvor jeg kan få tak i pynt, fòr og planter ganske raskt
Jepp Jeg har nesten utelukkende små kar, fra 15 til 40 liter, med veldig liten belastning. Jeg liker veldig godt små bettaer og killier, og har dem i små artskar. Alle karene er stabile og klarer seg fint uten regelmessige vannbytter. De er såpass veletablerte at det kan gå en måned eller to mellom vannbytter uten problemer.
Min erfaring
Min erfaring etter mange år med kampfisk er at den trives best og er mest aktiv sammen med andre fisker i et litt større akvarie. Men en CT vil kunne ha det bra på 18 liter. Skaff deg en varmekolbe. Temperaturen på vannet må ikke komme under 20 grader. Det gjør den lett om natta. Flyteplanter og generellt mye planter må til for å skape LITT spenning i fiskens hverdag. Gjerne ei lita hule den kan svømme inn i også.
Skal jo gjøre det jeg kan for at det skal bli så bra som mulig.
Men er det forskjell på innkjøringstiden når det gjelder volum på akvarier?
Nå er Norbert på plass Han svømmer rundt, har lagt pumpen slik at det ikke blir for mye strøm. Han har laget seg skumreir midt i overflaten og er veldig nysgjerrig når jeg skal gi ham mat
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap