Biltema sand

Jeg lurer på om andre har erfaring med biltema sand og lav ph. I de karene jeg har biltema sand er ph veldig lav. Helt ned i 5.5. Jeg skifter ca 20% vann 1 gang pr uke. Ph i krana er 7.8 - 8.0. I de andre karene med annet bunnlag er ph mye høyere. Jeg har søkt litt på nettet rundt dette, men får inntrykk av t biltema sanden ikke skal påvirke ph. Noen som vet?
Plussmedlem
Aldri opplevd. HAtt samme ph både med og uten Biltemasand her hvertfall. Har du mye røtter og sånn i karene? Hva annet har du der...
Har røtter i alle kar. Muligens noe med de sekkene med sand jeg kjøpte?? Synes jeg husker Sølvi Gullaksen snakket om det samme, men mulig jeg husker feil
Biltema sanden har ingen innvirkning på vannverdiene dine, kan jo gått hende den andre grusen/sanden din inneholder kalk som gjør at Ph`en ikke dropper.

Her i Larvik så har vi rundt Ph 8 i krana, men en Kh på 2(bufferevnen til Ph), som gjør at i løpet av et døgn så synker den ned til rundt 6 når man har fylt den i karet.

Har du da en del fisk som produserer urin/annet avfall , samt røtter så vil dette automatisk gjøre at vannet ditt blir surere.
Takk for svar. Blir vel til at jeg prøver biltemasanden igjen tenker jeg.
I de karene jeg har engelsk elvegrus dropper ikke ph'en. Der holder den seg rundt 8. Muligens kalk i den da?
Muldoon
I de karene jeg har engelsk elvegrus dropper ikke ph'en. Der holder den seg rundt 8. Muligens kalk i den da?

Det er mulig, evt om du har andre steiner i karet som er kalkholdige.
Ph
Ville bare nevne at jeg har prøvd biltemasand igjen nå. PH dropper ikke denne gangen. Vannverdiene holder seg fine og stabile. Muligens har jeg kjøpt feil sand første gangen. Det er en stund siden. Forstod det slik at det var flere typer biltemasand. Eller var det noe med de sekkene jeg kjøpte. Men uansett, nå fungerer alt fint.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D ertelsen
Reklame for plussmedlemskap