Hei
Litt bakgrunn:
Jeg har et 60-liters akvarium med 3 sverddragere ( 2 hunner og 1 hann ), 4 leopardfisker, 1 zebrafisk, 3 Phantomtetra. I går kjøpte jeg to kampfisk ( begge hunner) som jeg slapp oppi akvariet. Som jeg alltid gjør når jeg kjøper nye fisk, forteller jeg vedkommende i butikken hvilke fisker jeg har fra før, og om de fiskene jeg har lyst til å kjøpe er "kompatibel" med de jeg allerede har. Og, hun kunne bekrefte at de to kvinnelige kampfiskene skulle gå godt overens med de andre fiskene jeg hadde. ( nevnt over ).
Jeg har imidlertid lagt merke til at de andre fiskene i akvariet virker mye mer aktiv enn hva de var før de fikk kampfiskene oppi. Kampfiskene svømmer veldig "ordentlig" for seg selv. De jager ikke i det hele tatt på den andre fiskene. Men, mesteparten av de andre fiskene ser ut til å ha hyppige perioder hvor de "jager" på hverandre. Særlig stimfiskene. De som er av forskjelig art plager ikke hverandre. Men, f.eks de 4 leopardfiskene er spinnville mye av tiden. Sverdragerene virker også å værel litt "rusa" i store perioder.
Ei jeg kjenner, som dog ikke jobbe ri dyrebutikk, mente at det lå instinktivt i de andre fiskene å være redde for/ skeptiske til kampfiskene, selv om de ikke gjorde særlig av seg i akvariet. Og, at det derfor var nok at de andre fiskene merket at de var i akvariet. Og, at den aktive oppførselen deres var stress. Det virker jo logisk på en måten. Men, samtidig ser jeg jo på kampfiskhunnene at de oppfører seg jo "eksemplarisk" ovenfor de andre fiskene. Men, hva mener dere?
Vil det gå seg til? Eller bør kampfiskene returneres til dyrebutikken?
Hyggelig med svar
mvh
Bauta72