Massedød over natta.
i går fikk jeg inn 550 literen som har stått i boden. vaska det, fylte det med vann og tok pumpene over fra 375 literen. fikk fiskene oppi og så beundrene på karet. våknet i morges av et skrekkelig syn. 13 rødnesetetra og 3 L144 hadde strøket med. det var forsovidt alle fiskene som var i karet. hva iallverden kan ha gått galt? hva bør jeg gjøre? kan det ha vært sanda som har stått i boden? skylla den. men kanskje ikke godt nok? har putta en glødebånstetra oppi nå, for å se om den dævver også.
Postet 12.09.11 kl 14:04
Postet 12.09.11 kl 14:17
Endret: 12.09.11 kl 14:18
Postet 12.09.11 kl 14:31
Postet 12.09.11 kl 14:41
brukte du helt nytt vann eller tok du med gammelt akvarievann også? Akvariet må få stå å gå litt uten fisker, selv om du tok i en pumpe som allerede var i bruk. Fiskene fikk nok sjokk, og som du sier at du fikk nitritt i vannet. hadde du ventet litt så hadde akvariet fått stabilisert seg, og blitt klart til å ta i mot fisken. bytt litt vann nå fremover til verdiene er blitt stabile, så kan du kjøpe inn nye fisker. tror ikke det kan være sanda si skyld, siden du hadde vaska den.
veldig trist å miste fisker da. håper det går bra for deg.
veldig trist å miste fisker da. håper det går bra for deg.
Postet 12.09.11 kl 14:43
Se litt på denne tråden:
Den handler om overmetning av vann som tappes fra springen på grunn av trykkfallet. Gjør man dette rett i karet uten lufting,, kan det være skadelig, eventuelt dødelig for fisk. Om du fylte hele det store karet og satte inn fisk rett etterpå, kan det være årsaken.
Forskjeller i vannverdier som pH? Temperatur? Hva vasket du karet med?
Den handler om overmetning av vann som tappes fra springen på grunn av trykkfallet. Gjør man dette rett i karet uten lufting,, kan det være skadelig, eventuelt dødelig for fisk. Om du fylte hele det store karet og satte inn fisk rett etterpå, kan det være årsaken.
Forskjeller i vannverdier som pH? Temperatur? Hva vasket du karet med?
Postet 12.09.11 kl 15:08
jeg fylte med bøtter fra springen jb null mulighet til å mellomlagre 550 liter. fiskene ble plasert oppi etter et par timer. stod i bøtte sålenge. di var egentlig i 375 literen. men den ble tømt, å byttet ut med 550 literen. brukte pumpene fra 375 literen. ene malla var nesten helt død. så den pustet, men beveget seg ikke. en annen av mallene hadde fått noen små røde flekker under finnene. karet og sanda har stått i boden i ca 4 uker pga flytting. vaska karet med rent vann og nykjøpt svamp. sanda skylla jeg i springvann.
Postet 12.09.11 kl 15:21
Postet 12.09.11 kl 15:27
Postet 12.09.11 kl 15:30
Postet 12.09.11 kl 18:45
Postet 12.09.11 kl 19:13
fylte med vann fra springen ja. umulig for meg å mellomlagre 550 liter. så ingen synlige bobler på glasset. di få som var forsvant mens jeg romsterte i karet. planta planter og danterte røtter og huler osv. jeg forstår bare ikke hva som er galt? om det skulle vært overmetning, så burde vel det vært i orden nå?? en rødnesetetra og en glødebånstetra svømmer rundt oppi der. å ser ut til å ha det bra. men putter jeg maller oppi, så begynner di å slite med en gang. di svømmer langs vannskårpa, nesten som di prøver å klatre ut. så noe er jo fryktelig galt.
Postet 12.09.11 kl 19:21
Postet 12.09.11 kl 20:55
Postet 12.09.11 kl 21:01
Postet 12.09.11 kl 21:04
"gruff" fra varmtvannstanken kan inneholde metaller og annen forurensing, etter hva jeg har hørt. Ikkenoe godt for fiskene. Bruk kaldt vann ved vannbytter om varmtvannet er problemet.
Det er mye for og imot om vann fra varmtvannstanken er greit å bruke. Noen gjør det, andre har fått problemer ved å gjøre det. Jeg bruker kun kaldt vann fra springen, og mellomlagrer i en vanntønne noen timer eller over natta, for sikkerhets skyld.
Det er mye for og imot om vann fra varmtvannstanken er greit å bruke. Noen gjør det, andre har fått problemer ved å gjøre det. Jeg bruker kun kaldt vann fra springen, og mellomlagrer i en vanntønne noen timer eller over natta, for sikkerhets skyld.
Postet 12.09.11 kl 21:09
Postet 12.09.11 kl 21:16
Postet 12.09.11 kl 22:05
Postet 13.09.11 kl 10:19
Synes å huske i den andre tråden din om mallene som holdt på å krepere etter vannbytte, at du sa dere hadde brønn?
Jeg kan ikke noe om dette ettersom fersk, men hadde jeg vært deg (om det ikke allerede er gjort), hadde jeg tatt en prøve av springvannet og sendt til analyse. I Sverige leverer man sånt inn til kommunen sin og får det analysert mot en liten avgift. Vet ikke hvordan det fungerer i Norge. Fikk selv utlevert fra kommunen i Svea utstyr og beskjed om å la vannet renne minst 10min før man tok prøven, slik at man slipper potensielle ulumskheter i kran/rør som ikke har med brønnvannet å gjøre.
Ikke at det nødvendigvis har noe betydning ditt tilfelle...men greit å sjekke tilfelle f.eks ecoli og mye fosfat, for menneskers del og. Og dere hadde nylig hatt rørlegger som skiftet filter ellernoe? Jeg vet ikke, men høres unektelig ut som du burde analysere vannet, for ikke annet å eleminere en del mulige årsaker.
Jeg kan ikke noe om dette ettersom fersk, men hadde jeg vært deg (om det ikke allerede er gjort), hadde jeg tatt en prøve av springvannet og sendt til analyse. I Sverige leverer man sånt inn til kommunen sin og får det analysert mot en liten avgift. Vet ikke hvordan det fungerer i Norge. Fikk selv utlevert fra kommunen i Svea utstyr og beskjed om å la vannet renne minst 10min før man tok prøven, slik at man slipper potensielle ulumskheter i kran/rør som ikke har med brønnvannet å gjøre.
Ikke at det nødvendigvis har noe betydning ditt tilfelle...men greit å sjekke tilfelle f.eks ecoli og mye fosfat, for menneskers del og. Og dere hadde nylig hatt rørlegger som skiftet filter ellernoe? Jeg vet ikke, men høres unektelig ut som du burde analysere vannet, for ikke annet å eleminere en del mulige årsaker.
Postet 13.09.11 kl 10:36