Macmasteri problemer

Hei. Jeg har en hann og hunn av typen apistogamma mecmasteri. De er i en 110l sammen med 7 corydoras pleatus, 10neontetra, 4 otto, en ancistrus og en viftekreps.
Hei alle
Jeg er redd for mine mecmasteri. Alle oppfører seg normalt untatt mecmasteriene, de er om dagen mye oppe i vannskorpen eller ligger stille i en hule. De gjør ikke som de gjorde før med å gå å rote og spise i sandene. Jeg har idag kjørt en nitritt test som viste 0, tilført en luftstein(uten at jeg tror det hjelper så mye).

Jeg ser også at corydorasene har seg noen turer opp mot midten av akvariet, men ikke helt opp.

Jeg føler at noe er galt, men er ikke sikker på hva

Jeg har innredet akvariet med en stor steinsamling på venstre side og høyre side er det mye planter, rot, og en kokosnøtthule. Ser også at en av plantene begynner å få litt brune flekker på bladene, men alle de andre er grønne å fine.

Kan det være amoniakk?
Tempen er på 24-25grader. Vannskifte hver onsdag ca 30/40%. Jeg har ikke slamsuger enda, og derfor har det ikke blitt slamsugd på en 3 uker. Kan dette være årsaken?
Jeg har ikke fått tatt en ph og gh test enda siden jeg venter på utstyret. Vannet jeg har er det samme som jeg har i andre akvariet og holder en ca 7 i ph. Hardhet vet jeg ikke.
Legger med noen bilder så kanskje noen har noen tips om noe jeg kan utbedre?

Mvh Mtn_foX
Du kan jo prøve med noen daglige vannskift frem til du får ytterligere tester.

Ikke greit å finne ut av når symptomene er så vage. Jeg hadde noe lignende på mine apistoer en gang og da skyldtes det fall i ph. De ble veldig rolige og unormale i oppførselen, men resten av fiskene oppførte seg faktisk helt som normalt så før jeg skjønte at noe var galt så var det for sent til å redde en gjeng med otto. Resten av fiskene greide seg da jeg raskt skiftet vann og fikk opp ph-en igjen.
Hva slags nitritt test brukte du ?
Nitritt test
Jeg brukte dråpetest fra Salifert
Personlig likte jeg ikke denne, da den jeg hadde var for unøyaktig. Sverger selv til JBL da denne har finere gradering
Notert:)
Det er notert, ved neste innkjøp skal jeg vurdere andre alternativer. Men siden denne ikke ga noe som helt av utsalg(helt klart vann), utelukker jeg nitritt som problemet og etter som det kun påvirker noen av fiskene. Hadde det vært ett stort nitritt problem vil jeg tro flere fisker hadde reagert.
jeg går ut i fra at du bor i Oslo, vannet fra springen er da noe alkalisk (pH 7,4 - 8,0), og hvis akvarievannet er tilnærmet dette så kan det være amoniakk som er problemet her. Du må måle dette. Apistogramma sp skal normalt ha mere eller mindre surt vann for å trives (ha sex!), men de kan også fungere bra med litt alkalisk vann slik som du har. Ett par spørsmål før jeg kan komme videre, er akvariet ditt nyoppsatt ?? Hvor lenge har filteret vært i funksjon?
Takker
Ta skal ph måles. Jeg har ph målesett som er på vei i posten.
Hvis jeg har over 7 i ph hvordan kan jeg få den ned?

Filteret har vært oppe og gått i 1 måned og 1 uke. Innredet det med sandbunn og steinene som er på bildet for 3 uker siden. Sandbunnen er ca 4 cm dyp, men litt grus helt på bunnen. og sandsnegler for å vri og vende på sanden.
filteret har gått i 5 uker, ok, når satte du i fisk? siden du ikke har særlig mye vanntester går jeg ut i fra at du ikke har kjørt inn filteret med amoniakk ?

hvis apistogramma "henger i overflata" så er det ett alvorlig faresignal på enten ammoniakk( i dette tilfellet) eller på nitritt. inntil du har målt vannverdier må du bytte minst halvparten av vannet hver dag. ikke bekymre deg for pH før du har målt den.
Forskjellen på pH 7 er at vannet får ammonium i det første tilfellet og at det istedet får amoniakk i det andre tilfellet(pH>7). ammoniakk er farligst for fisken, men også ammonium er skadelig/dødelig for fisk, dog ammonium er litt mildere skadelig.

med "vannet får" mener jeg det som skjer rent biologisk når fiskebæsj eller matrester brytes ned(råtner).
Hmm
Jeg satt fisk i kort 2-3 dager etter at det kom vann i akvariet. Jeg begynte med 2 kileflekk, som jeg hadde i en liten uke, så kjøpte jeg noen neontetra 3-4. så har jeg gradvis økt for hver uke som har gått. Dette har vært for å få bæsj i vannet slik at filteret har hatt noe å arbeide med.

Dette er hva jeg har trodd har vært måten å kjøre filteret inn med ammoniakk?

Så nå iverksetter jeg vannbytte daglig, men hva burde jeg gjøre først nå?

1. teste ph
2. teste ammoniakk
3. teste ammonium?
Oppdatering
Hei. Nå har jeg kjørt en rekke tester.

Ph er et sted mellom 7,5-8,0. Vanskelig å skille fargene(JBL dråpetest)

Ammonium/ammoniakk er; 0,05(det minst mulig på skalaen, JBL dråpetest her og)

GH og KH er ikke målt siden jeg mangler farge skala. Er det noen som har en skala her til Tetra dråpetest for GH og KH?

Jeg skal ta enda en test for nitritt med JBL dråpetest for å være sikker. Etter dette er jeg usikker hva på hva jeg kan gjøre:S
Men jeg fikk et tips fra akvaristen på jan holt akvarium om at det kan være terretoriellt. Siden det er en macmasteri, en hann og hunn. Han sa at du kunne hjelpe å tilføye en eller to hunner til akvariet.

Men siden Ph'en er høy har jeg kjøpt meg torv av typen EHEIM TORF pellets, som jeg skal putte i akvariet idag eller i morgen. Noen anbefalinger her?

Takk for all hjelp sålangt Digger dette forumet!
Siste innlegg
Det gikk som jeg fryktet Det rare var at mannen døde først, den jeg følte oppførte seg tilnærmet normalt. En dag seinere døde hunnen

Uff og jeg som likte de fiskene:S
Tar en pause fra macmasteri til jeg får en anelse av hva problemet var.
Har kjørt alt av tester og alt er normalt. Corydorasene trives, sammen med ottoene

Apistogramma macmasteri trives best i pH 5,5 - 6,8 ifølge fiskebasen. Det er i likhet med veldig mange Apistogramma arter. Enkelte arter er av Tom C. fanget i vann med pH med på 3,7.

Fisk som trives best og som i naturen lever i, svært surt vann, er utsatt for infeksjoner når de settes i vann med pH over 7 og i sær opp mot 8. Årsaken er at de jo normalt lever i omgivelser hvor det lave pH nivået hindrer bakterier og de har derfor ikke et så velutviklet immunforsvar at de tåler pH oppunder 8 særlig godt.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap