Corydoras sterbai

Hei,har en gruppe på 20 kjønnsmodne cory.sterbai,bare lurer på om det er normalt at de svømmer rundt i hele karet,disse går i en 450L sammen med uaru,rottkiel og geoghagus altifrons/proximus.Karet er 60cm høyt og det er helt oppe i overflata noen ganger.Det er ikke ett tegn på at det kan være nitrit i karet?
Jeg har 20 stkr. i en 180L, og det hender de får noen "raptuser" hvor de flyr rundt i karet som gærne. Ellers roter de rundt på bunnen, og tar noen turer rundt i karet.

Når det gjelder No2, må du nesten sjekke dette. Hvor lenge har karet vært i drift?
Takk for svaret,nei det er ikke nitrat der,men jeg hadde dem først i en 225L og det er ett malle kar,det er lavt og dypt og der gikk de bare på bunnen.Det er derfor jeg spør,men det er tydlighvis ett tegn på trivsel,tror jeg da..Aqualifte:Hva gjør du for og trigge lek i gruppen din??
Det som har funket her er kaldtvannsbytte, samt fóre godt med røde myggis etterpå.
Corydoras sterbai
Har ikke mygglarver akkurat nå,noe annet som funker?
Du må nesten prøve deg frem. Fór godt med det de liker best. Det gjør sikkert samme nytta. ;o)
Corydoras sterbai
Takk for svar,tar du ut eggene når de legger dem,eller lar du de bare være??
Skal du ha yngelen, så må du nok ta dem ut, ja. Hvis jeg har forstått det riktig, er det viktig å ta eggene mens de fremdeles er klebrige.

Jeg har ikke brydd meg med å ta dem. Har en del annen fisk som jeg dretter litt på.
C. sterbai spiser ikke sine egne egg. Men du har en del andre samboere der som nok vil sette pris på litt ekstra eggsnadder. Så du blir nødt til å ta ut eggene dersom du vil ha yngel, ja.
Mine Sterbaier spiser eggene sine så sant de har mulighet til det .Hunnen spiser tilogmed sine egne egg så dette varierer veldig. Ser det med andre coryer og ,noen spiser de og andre lar de være .Dette kan og varierer fra gang til gang ,noen ganger lar de være og andre ganger sluker de de rått
Mine sterbaier har aldri vist antydning til interesse for egg. De bare klistrer dem opp overalt. Men de har jammen nok å ta av når de setter igang. De er digre og fulle av egg, og eggene er ganske små. Og de klistrer opp fra 2 til 6 egg om gangen.
Corydoras sterbai
Ok,kult,men tror du det hadde lønt seg for meg og ta noen ut av gruppa og kanskje gått i et artskar,den gruppa på 20 stk går jo sammen med endel andre fisker,rotkiel,uaru og altifrons?Rotkilen vil nok ta endel av eggene..Spiser coryene ungene sine?
Tror det hadde vært lurt å ta ut fks. 3 hanner og 2 hunner i eget kar,min erfaring er ihvertfall at de leker lettere da.
Coryer kan godt finne på å spise egne yngel de første dagene før de har mistet plommesekken.De er ikke serlig mobile i den tiden og kan bli et lett bytte. Men dette er som sagt varierende både når det gjelder egg og yngel.
Corydoras sterbai
Hei,takk for den,men et spørsmål til:liker de mye strøm i vannet??
For å trigge til lek er det en stor fordel med sterk strøm med tanke på regntid osv. ,men ellers trenger ikke coryer så voldsomt mye strøm.
Hekta
...men et spørsmål til:liker de mye strøm i vannet??

Når de leker og legger egg liker de det, men ikke ellers. Da liker de rolig vann så de kan ligge og slappe av uten å måtte ta svømmetak for å holde balansen.

I naturen i Amazonas finner man stort sett alltid Corydoras på rolige plasser på grunna i bekker og dammer, eller i bekker som flyter nesten stillestående.

Jeg har skrevet en artikkel om oppdrett av Corydoras her. Du trenger ikke allverdens av utstyr, men du må investere en del arbeidsinnsats for å lykkes
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap