Syke kardinaler?

Jeg fikk i går kveld et nytt akvarie fra en privat selger. Det fulgte med noen småfisk som ble omplassert i en godt beplantet 60liter, der jeg fra før hadde en gjeng Otto'er og en liten stim kardinaltetra.

Blant de nye innflytterne var 7-8 kardinaler, og jeg la merke til at en av dem svømte med halen opp og hodet ned, og virket oppblåst i buken. Jeg antok at den var blitt bilsyk eller svekket av transport og ville dø i løpet av natten, men idag svømmer den like feil....sammen med tre andre som gjør på samme viset!!

Hva skjer? Alle de nye kardinalene er blasse i fargen sammenliknet med de jeg hadde fra før (så det er lett å skille dem fra hverandre), og mine "gamle" har ingen problemer. Jeg er redd disse fiskene er syke og kan overføre dette til alle fiskene. Noen som har erfaringer med dette?
Bør jeg fjerne de som svømmer suspekt?

Forholdene i karet er som følger:
PH 6
KH 3,5
GH 5
Fisk som er helt nye, kan være blassere i fargen enn trygge etablerte fisk. Men synes de svømmer litt rart. Hvordan er tilstanden i dag?
Ikke bra
Nei, de ble ikke noe bedre.
Buken var veldig oppblåst på alle sammen, de bare strevde rundt for ikke å flyte til overflaten, så jeg avlivet dem i formiddag.

Kunne jo selvsagt spart en og sett hva som skjedde, men det grenser til dyreforsøk og det er unødvendig. Det er igjen èn av den "nye" flokken. Den er litt oppblåst, men svømmer i det minste rett.

Er fremdeles litt redd for at de var syke, og vil følge med på karet fremover å se om det oppstår problemer.

Den forrige eieren hadde gått lei akvariet fordi fiskene til stadighet døde, så det tyder jo på at det har vært noe... Grusen de hadde i karet var type dekorsand fra Nille, den typen som er "malt", så jeg lurer på om det er dette fiskene deres har dødd av. Den sanda er sikkert stappfull av kjemikalier.
Det har nok kanskje vært noe galt med dem da ja. Slik sand er jo heller ikke akuratt naturlig å bo i. Best å la de slippe å lide mer.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap