Sveve alger

Hei.
Har ett 240L kar som er fullt i sveve alger.
har mørklagt karet 3 gonger alt i fra 5-7 dager, men problemet kommer fort tilbake.

Karet får ikkje direkte sollys, lyset er på fra 11.00 til 22.00 normalt men i det siste har eg slått det av kl 20.00 pga problemet.

karet er godt beplanta, planter i karet er:

Cabomba aquatica
Vallisneria americana gigantea
Cryptocoryne undulata
Ludwigia natans
Vallisneria americana mini twister
algekule
sagittaria subulata
javamose
singapormose

Har 2 DIY blåfilter i hvert bak hjørne,
Pumpe 2 stk Eheim compact+ 1000

Vannbytte: 70liter i uka, mellomlagret.

Vannverdier:
Ph = 6,5
Gh = 5-6
Kh = 5-6
No2= mindre en 0,3mg

Fisker:
Guppy 7
Black molly 6
Ancistrus oppdrettsvariant 2
Kuhlii 10
Kirsebær reker ukjent antall
ukjent antall malaysiske og afrikanske sandsnegler.
jegersnegel 2

Håper noen har noen gode råd, eventuelt ett tips til uv filter som passer til powerheadet som eg har. powerheadet kan justeres fra 150L/t til 1000L/t og slangen er 12/16mm.

Ingen som har noen råd?
Har noen prøvd dette? funker det eller er det bortkasta penger.......
Nei nei da får eg plukke ned hele karet og sette det opp på nytt.

Takk for all hjelp.
rart at du ikke har fått noen råd.
Jeg er desverre ingen ekspert, men bumper innlegget ditt opp igjen.

Mørklegging, og ikke mate fiskene den perioden, er vel ganske vanlige råd. Ikke ha på lys og dekke alle glassflater.

Men alger er noe dritt der er iallefall sikkert !
har dekket akvariet 3 ganger og det kommer like fort tilbake.
når karet har vert dekket så har ikkje det blitt foring.
foring 4 ganger i uken: mandag, onsdag, fredag, (lørdag ei skive agurk), søndag, dette har fungert bra i lange tider.

Forsøk 1: Bytta 70L vann mørk la karet 5 dager bytta 70 liter til etter mørklegginga.
Forsøk 2: Bytta 70L vann mørk la karet 5 dager bytta 70 liter til etter mørklegginga.
Forsøk 3: Bytta 70L vann mørk la karet 7 dager bytta 70 liter til etter mørklegginga.
dette er i løpet av 1 mnd.

og det kommer tilbake like fort, har slamsugd bunnen.

nå har eg laget nytt oppsett bytta 160L vann, tatt ut alle plantene samt røtter skylt alt i reint vann. slamsugd på nytt og mørklegger karet igjenn. men har lite trua på dette da det kommer like fort tilbake.

så då blir det å prøve kjemikalier som siste skrik.
Jeg håper du får bukt med problemet . det er ikke noe gøy når akvarie hobbyen ender opp med bare ergrelse og masse arbeid.

Lykke til Du får fortelle hvordan det går .
Takker det skal eg gjøre. nei dette er ikke artig.

karet er mørklagt for siste gang nå, kanskje det går bedre denne gangen, kem veit, men eg har min tvil siden dette blir fjerde gangen nå.
Heisann! Tror jeg ville investert i et UV filter som man kobler i inngangen/utgangen på pumpen. De ligger på ca 2500,- men da får du raskt bukt med problemet og et knallklart og flott vann! Absolutt verdt pengene!=)
Hei... ja eg har vert inne på tanken men siden eg har hjemmelagde filter så må eg ha noe som passer til powerheadet som eg har, eg har aldri vert borti uv filter så eg har siden første innlegg håpet på råd om hva som kan passe til pumpa. (Eheim compact+ 1000) vannstrøm 150-1000L/t, slangen er 12/16mm
Rune 160L
Hei... ja eg har vert inne på tanken men siden eg har hjemmelagde filter så må eg ha noe som passer til powerheadet som eg har, eg har aldri vert borti uv filter så eg har siden første innlegg håpet på råd om hva som kan passe til pumpa. (Eheim compact+ 1000) vannstrøm 150-1000L/t, slangen er 12/16mm

Jeg har inverstert meg i ett rense anlegge i mitt akvarium, har ikke problemer med alger eller svevealger lenger og selvfølgelig ikke uklartvann. http://akvariereker.no/philips_tropical_aquarium_purifier_10_30/P_1037

Men du må kjøpe den til 200l.

Eller så finnes det uv-pumpe som man kan ha i akvariumet utenom den vanlige pumpen og den hjelper også: http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=123456926
Usikker på mål, har selv et JBL uv filter som sitter på am-top 3037 (mener den heter det). Kjøpt på Troyas zoo her i bergen- litt usikker om det er buddy kjeden. Slet lenge med svevealger i karet (450 l), og det gikk vel en uke-to, så var det krystallklart. Kortet og mye ned på lystiden, så nå har jeg det på timer, fra 7 til 8 om morgenen (kjekt å stå opp til lyst akvarie) og fra 17 til 22 om kvelden. De sier at lystiden har stor innvirkning på algebestander.
Du får sjekke litt rundt ang uv filter og mål- tenker du blir veldig fornøyd
med resultatet!=) Du får forresten uv filter til å ha fritt nedi karet og, kom jeg på!=)
har sett litt på dette men det er jo ingen info om tilkobling, diameter på kobling.
Sjekk UV filter under filter på hjemmesidn til www. webzoo. De har flere ulike modeller og størrelser og du kan finne ut fra info om hvert filter hvilken avkariestørrelse de er beregnet for. Om du kobler dette til en powerhead eller et utvendig filter blir det samme, i mine øyne. Med powerhead pumper du vannet ut av karet og gjennom UV filteret.

UV filter fjerner bakterier, encelleorganismer og svevealger fra vannet.

Jeg har nettopp montert UV filter i to kar, et 530 liter og et 160 liter. I det store valgte jeg et filter med 18 w effekt, i det lille et Aqua Medic Helix på 5 watt til kr. 581 med maks gjennomstrømming 200 liter pr time som passer til kar fra 125 til 250 liter. De har også et på 9 watt til kr. 648. Det passer for kar fra 250 til 500 liter og en gjennomstrømming på maks 500 liter pr time. Vannet må ha tilstrekkelg lang eksponeringstid for UV lyset for at det skal ha noen virkning.

Kjøp gjerne en timer hos CO slik at du kan ha lyset på 12 timer og av 12 timer. Da får du effekt nok, men sparer lyskilden som har en varighet på 8000 timer eller knapt ett år.
som det står over så har eg sett på dei filtera men hvordan er koblingene på dei passer dei til 12/16mm slange?
Det minste passer, er med slangekoblinger i to størrelser. Vil tro at det samme gjelder 9 watt, men det kan webzoo gi info om.
530 hvordan er koblingene på desse uv filtera?

kjøre du 12 tima på hovedlysa og?

timer har eg men eg kjøre ti tima på lysa her.
har sendt epost til dei, venter på svar

det blir nok 9w eg går for takker for svar
Kjører ti time på lyset, men 12 timer på UV filteret, altså en timer på hvert oppsett. Årsaken er også at du ved spesielle behov, kan kjøre dem helt uavhengig av hverandre.
da har eg fått svar den bruker 12/16mm. så da blir det nok en 9W på meg tenker eg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap