Hvilken type lysrør bør mann bruke

Vurderer og kjøpe meg nytt lys armatur til en Juwel Rio 450L bruker nå i dag en gammel type med T8 rør men synes dette gir litt for lite lys i akvariet. Ser de nye T5 toppene har en høyere wattstyrke i forhold til disse gammle T8 rørene men hvilke lysrør skal mann bruke?? Noen som kan forklare meg dette på en "litt" enkel måte??
Lys
Du finner forslag på Juwel sin side

http://www.juwel-aquarium.de/en/leuchten.htm

Har selv 450 med T5 rør, hvor jeg har satt inn måkevinge reflektorer på.
Det gir ett fantastisk godt lys.
Juwel har jo sin vanlige type med reflektorer, de gir ikke den spredning som måkevinger.
Måkevingene kjøpte jeg på webzoo.
Takker for svaret. Blir nok og vurdere slike måkevinger jeg også ja. Bruker du daylight eller marine farger på rørene?? er jo så mange og velge i tenker også på slike aqua glo rør også men er ikke helt enig med meg selv. kan jo lese seg grønn på lys i akvariet, noen mener det ene og andre det andre blir aldri klok på dette.
legger ved denne linken her: http://www.aquamanias.no/kategori.php?kategori=197&subkategori=14

Her selger de jo en hel haug med rør men ingen er beskrevet noe særlig..
Det du skal se etter når det gjelder lysrør til ferskvannsakvarier er kelvin. Ein kelvin på rundt 6000 er bra. Dagslysrørene som du får kjøpt på dagligvarebutikken har normalt ein kelvin på 2700, noko som gjer eit ganske gult lys, mens marine rør har ein kelvin på mellom 10 000 og 20 000 og gjer eit ganske hardt, blåleg lys.
Lys
Det er daylight som fulgte orginalt med akvariet. Nå er det 54 watt rør, 120 lengde på Juwel sitt 450 Visjon.

Skal du over til T5, så er det en kostbar affære med utskifting.
søk på lysrør i forumet.
da får du opp tråder med masse beskrivelser og bra tips.
har selv bestilt lifeglo ||-rør med bakgrunn i gode anbefalinger fra erfarne forum-medlemmer ikke fått dem ennå, men skal legge ut erfaringen så fort jeg får testet dem ut.
Life-glo er toppers Jeg hadde noe grøsselig med algeproblemer, byttet et av to rør med life-glo, noen uker senere var alt så mye bedre.
Det finnes en produktomtale om rørene fra Hagen (alle disse x-glo rørene) et sted i foraet for nettopp produktomtaler. Den inkluderer en vurdering av lysspekteret og fargene til de ulike rørene.

Lys er fryktelig mye mer enn hvilken watt du bruker og merke. Søk litt på "kelvin" og "lux" så kommer det nok opp mye nyttig. Om jeg ikke husker helt feil så er det også en artikkel om det i artikkelsamlingen.
Jeg vet jeg er kjedelig som ber deg søke selv, men om alt skal skrives på nytt hver gang noen spør det samme spørsmålet så går folk fort lei Det er så mye smart som allerede er skrevet, ingen vits i å kaste det bort.

T5 og T8 er det også skrevet mye om før, i korthet kan det oppsummeres som at T5 er kortere rør for samme effekt. så har du bgrenset plass så kan du få inn flere rør, altså flere watt totalt. Men, utvalget i T5 er relativt lavt sammenlignet med de gode gamle T8, så personlig ville jeg nok valgt T8 istedet for T5 om jeg fikk inn nok lys da.
siande
Life-glo er toppers:) Jeg hadde noe grøsselig med algeproblemer, byttet et av to rør med life-glo, noen uker senere var alt så mye bedre. Det finnes en produktomtale om rørene fra Hagen (alle disse x-glo rørene) et sted i foraet for nettopp produktomtaler. Den inkluderer en vurdering av lysspekteret og fargene til de ulike rørene.


Enig med Siande, LifeGlo er toppen, og ettersom jeg synes det er morsomst at samme fisk har samme farge uansett hvor den er i karet, bruker jeg kun det der jeg har flere T8-rør. Utfordringen er at Juwel, i alle fall for T5 highlight (har et Juwel Vision 450 med 4X54 T5 rør og Juwel reflektor) har en helt egen standard, ser på Webzoos sider at de har Arcadialys som passer, ryktene forteller at Sylvania jobber med Juwelstandard men de tror jeg ikke finnes i Norge enda. Men jeg har ikke forsøkt noe annet fordi det fungerer så godt som det gjør. For meg...

Nå kjører jeg LifeGlo der jeg kan, fordi det gir godt lys, lite alger, fin farge på fisken og god plantevekst. Her. I Juwelen har jeg to Nature og to Day og får omtrent samme synsinntrykk og resultat, plasserer Nature over de røde plantene, men slipper likevel sånn "rød-grå-rød-grå"-effekt på fisken som jeg fikk med to forskjellige T8-rør. Røde planter har jeg mange av, for planter som kan velge blir røde i den belysningen. Auksjonarius pleier å kalle dem bortskjemt...

Et tips, når du setter på reflektorer sett på en av gangen, jeg skiftet til nye lysrør og satt på reflektorer samtidig, det syntes algene var en aldeles helt strålende ide! Hvis det passer best å ta alt på en gang, sett ned belysningstiden litt og øk gradvis ettersom plantene skyter fart. Og husk at kraftigere plantevekst krever at du øker gjødslingen også, det er balanse på slak line det der. Fryktelig moro :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap