Biltema sand og dårlig vann

Jeg har tømt biltema sand oppi to akvarium som jeg skal starte å kjøre inn. Tømte vann i det minste karet på 30 liter her om dagen, et største på 170 liter er forløplig tomt for vann. Oppdaget at vannet ble veldig "tåkete" når jeg tømte vann oppi. Tenkte det ville gå seg til etter hvert, men nå 3 dager senere er annet fortsatt like tåkete. Forsøkte å sette pumpen på, men den stoppet opp pga "propellen" som suger opp vannet ble tett med finkornet støv. Er det flere som har opplevd det samme? Hva kan jeg bruke i stedet for som ikke støver så fælt og ikke er så dyrt...
Om du ikke vasker sanden først så er det helt normalt at den støver, selv om det virker ekstremt hos deg.

Men til biltema sand å være så er det svært rart, den trenger du vanlig vis ikke vaske i det hele tatt. Jeg har nettopp fylt på med sand i min 60-liter med drøyt 5kg biltemasand. Rett i, uten å vaske og ingen problemer. Er du sikker på at du har fått den som egner seg til akvarier? Ikke en finkornet sand? De har rokkert om på sekkene og navnene sine nå. Eller har du en veldig kraftig pumpe som står når bunnen og suger opp eller hvirler opp med utblåset? Det burde ikek ha noe å si, men...

Billigere sand enn biltema tror jeg ikke du finner så lett, og om du ikke vasker den så vil du få mye det samme problemet.
Jeg har ikke vasket den, og litt støv regnet jeg med i starten. Dette bildet er tatt 10 minutter etter jeg tok i vann. Ganske klart her, men litt småtåkete.

[External Image]

Bilde er tatt nå i kveld 3 dager etter.
[External Image]

Forsøkt å fjerne denne roten for å se om den kan være en synder
[External Image]

Generelt ser det ut som det faktisk har blitt verre siden tirsdag.

Sammenligning vannglass fra springen, et med sand og et uten sand. Det uten er klarere.
[External Image]

For ordens skyld mangler jeg pumpe til karet forløplig og meningen er at jeg skal oppbevare alle plantene jeg skal få til begge karene i dette lille til jeg får tak i alt utstyret jeg trenger for å kjøre begge inn. Har brukt en pumpe fra det andre karet for å se om det hjalp litt, men det gikk ikke selv om jeg nedjusterte kraften.
Hm... Hva er varenummer på sekken du har brukt?
Varnr på biltema er 175425. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Sand/
At det har blitt verre kan vel kanskje skyldes alger? Jeg har som nevnt ikke noe pumpe på pga den befinner seg i en annen by, men det som er rart er at det har vært tåkete hele tiden.
hadde samme problemet men kanskje litt værre, tror mitt sto i nesten to uker før jeg fikk det bort. hadde fisk og pumpe i mens det gikk. rappa bare kjerringa sin damestrømpe tilslutt å tredde over filterinnsuget og utblås, da tok det ikke lang tid før alt finstøvet var borte (ca.2 dager)
Har latt begge vannglassene fra i går stå og det med sand i er fortsatt småtåkete.
Jeg helte vann i akvariet og det ble veldig grumsete. Tømte ut med hevert, helte i nytt vann tømte ut med hevert. Satte en tallerken på sanden og helte forsiktig på den. Da ble vannet helt ok.
Trond F
Har latt begge vannglassene fra i går stå og det med sand i er fortsatt småtåkete.

Dette blir et skudd i blinde, men kan det være at du har fått en infusorie oppblomstring? Da blir også vannet grått, og når du sier at det ikke har lagt seg i glasset heller og det blir værre så tenker jeg litt. For å bli kvitt infusorie-oppblomstring mørklegger du karet fullstendig. Legg over svartsekker slik at ikke noe lys kommer til. vent noen dager,

Men siden du sier du hadde sand i pumpa også vet jeg ikke, for å være ærlig. Ligger det sand på bunnen av glasset?
Har tenkt samme tanken som siande. Karet skal ikke bli verre etter en stund, av sand. Burde bli bedre, ettersom tiden går..

Mulig plantene dine har med seg noe rart..
Biltema sand og dårlig vann
Jeg brukte samme sand fra Biltema på søndag. I begynnelsen var det ganske grumsete, men etter hvert ble det klarere og klarere. Nå er den helt fint.
Jeg har forsøkt samme greia - biltemasand i et akvarie uten pumpe, og da var det støvete i en 5-6 dager før det ble krystallklart.
Nå har jeg skiftet ca halvparten av vannet i 30 literen, ble litt bedre. Så imidlertid det var kommet ganske mye alger. Var et sleipt lag på alt i akvariet. Jeg har også fyllt opp 170 literen som var tom. Den har biltema sand fra samme sekken som det lille, så blir spennende å se. Har pumpe i det store karet med nytt filter. Forløplig ser det veldig bra ut. =)

Hvis vannet blir gråere igjen så vil jeg anbefale deg å sjekke dette med infusorier. Er det sand så bør den legge seg, ikke hvirvles opp mer når den får være i fred.
Håper du får orden på dette.

Jeg byttet ut min sand med biltemasand i går, og startet pumpen. Vannet ble ikke særlig grumset, og i dag var det helt klart.

kan det være noe galt med sanden?
Jeg tok to glass, et glass tok jeg bare med rent vann, det andre glasset tok jeg rester av sanden som jeg ikke hadde brukt i akvariet og tømte i rent vann. Begge glassene har stått på kjøkkenet i 24timer. Det med sand i er fortsatt litt grått, det uten sand er helt klart.

Som jeg nevnte tok jeg vann i 170 literen også i dag. Den har sand fra samme sekk. Der ble vannet litt tåkete også, men har blitt mye klarere utover kvelden. Har ikke noen planter i det karet, bare naturstein, biltemasand fra samme sekk og kunstige planter. Eneste forskjellen er at den har en kraftig pumpe, også er det ikke kommet varme på plass.

Det må vel være infusorier hvis vannet blir mer tåkete ute at det blir virvlet opp sand? Syns jeg så et lite hvit dyr på størrelse med en prikk som nesten"hoppet" rundt i vannet også. :S

For ordens skyld så har begge karene vært tomme. Tok vann og sand i det lille her om dagen for å ha et sted å lagre plantene til jeg fikk det store karet opp å gå. Mangler forløplig pumpe/filter til det lille karet som er tåkete, og i det store mangler det varmekolbe. Venter på de tingene skal komme til uken.

Jeg tenkte at det må vel gå greit å lagre plantene i et lite kar i stedet for en kopp. Var kanskje dumt av meg det? Er jo en del som gjør det samme i gullfiskbolle uten filter og det går helt fint, så er merkelig...
Det høres ganske infusorie-aktig ut ihvertfall. Du ser dem ikke uten mikroskop, men de er finfin næring for annet rart Det står rikelig om dem på forumet, de er mye brukt som yngelmat. Men det er kanskje ikke noe du trenger ;-p

Det mest effektive våpenet ditt mot det er som sagt total mørklegging i en dag eller tre.

Det er ikke dumt å ha plantene i noe mer enn en liten bøtte, men det er ikke noe du , for å si det slik. Men jo lenger de må vente jo greiere er det å plante dem, de blir så mye finere da.

Om du mørklegger karet vil plantene få det litt trist noen dager, men så lenge det bare er en kort tid så vil de ikke ta skade av det så jeg ville ikke stresset med å flytte dem om du ikke skal gjøre det uansett.
Hvis jeg planter plantene mine i det store karet nå som det er mye gørr nedi det små, vil ikke jeg dra med meg det til det store også da?
Fult mulig. Men infusorier er en slik rar sak, de finnes som oftest over alt. En mer riktig term for ditt grå vann er vel "infusorie-oppblomstring". Sjansen for at de synes det er like toppers i det andre karet er vel fiftyfifty. Flytter du plantene så kan du jo skylle dem godt først, så blir det enda mindre. Eller vær på den sikre siden og behold dem i det lille karet til du har fått mørklagt det.

Ingen av alternativene er mer riktige enn de andre, for å si det slik. Særlig siden infusorier ikke er farlige på annet vis enn at de er god næring for andre
Jeg ville skyllt plantene godt, og så hatt de i en bøtte eller balje, og satt de med lys over, eller på et lyst sted, mens du mørklegger det "grå" akvariet. Ville ikke satt plantene over i det som er ok, i tilfelle de da drar med seg noe som ødelegger der også.

Jeg har selv hatt planter liggende i sånne blanke ildfaste former , og hatt vann oppi. Det har gått fint noen dager. har latt dem stå lyst ved vindu.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap