Er guppy skummel å ha?

er det lurt å skaffe seg guppy i selskapsakvarie? savner å ha yngel etter jeg byttet ut palettciklidene mine.
hører at de får lett sykdommer som kan smitte hele akvariet, er dette bare en myte?
var å skulle kjøpe guppy hær om dagen men da så jeg at det lå 3 døde guppyer på bunnen. turte ikke kjøpe de da.
aldri hatt noe problemer med guppy før.
og de har ikke hatt noe mere sykdom enn alt det andre eg har

Mye av guppiene som blir solgt i dag er av dårlig kvalitet. De er lettere mottaglig for det ene og det andre. Men er du flink til og holde vannverdiene ok, skal det gå greit.
Har ikke hatt sykdom i de 2 årene jeg har hatt akvarie.. For en uke siden fikk jeg guppy og platy kjøpt inn til min datters akarie, nå har dem hvitprikk hele gjengen jeg driver og behandler dem mot. Nå ble disse utsatt for en del stress ved innkjøp da jeg skadet hånden min når de stod til akklimatisering, så ble ikke tid og gjøre ting på ordentlig måte med rolig og gradevis tilvenning til nytt vann.. 4 dager senere var det hvitprikk på fiska... kansje dette kunne skjedd hvilken som helst art, men virket for meg som de er mer sensetive for stress.. men har bare disse som bakgrunn for og mene dette da. Men jeg vil nok være veldig forsiktig når jeg evt skulle indtodusere nye fisk av disse, gjerne med karante periode og gradevis akklimatisering.
Guppy er en flott fisk som kan leve i flere år. Dessverre kan det være kvalitiet på guppyene som selges i butikker, særlig gjelder dette fisk importert fra utlandet. Guppy er utsatt fisk som lett kan få sykdom, så det er lurt å bruke et karantene kar til nye fisk. Medisiner som Esha Exit og Esha 2000 er alltid lurt å ha liggende på lur.

Jeg har tatt en titt på profilen din, fisker som Siamesisk algeeter, sommerfuglciklide, Neontetra og Scalare passer dårlig sammen med guppy. Jeg har mine guppyer sammen med molly, dverggurami og ancitrus og det fungerer bra. Det er viktig å sette guppyene sammen med rolige fisker som ikke napper guppyene i halefinnen.
Doktor Dyregod
Guppy er en flott fisk som kan leve i flere år. Dessverre kan det være kvalitiet på guppyene som selges i butikker, særlig gjelder dette fisk importert fra utlandet. Guppy er utsatt fisk som lett kan få sykdom, så det er lurt å bruke et karantene kar til nye fisk. Medisiner som Esha Exit og Esha 2000 er alltid lurt å ha liggende på lur. Jeg har tatt en titt på profilen din, fisker som Siamesisk algeeter, sommerfuglciklide, Neontetra og Scalare passer dårlig sammen med guppy. Jeg har mine guppyer sammen med molly, dverggurami og ancitrus og det fungerer bra. Det er viktig å sette guppyene sammen med rolige fisker som ikke napper guppyene i halefinnen.

ok, vil ikke kvitte meg med de andre beboerne i akvariet som jeg har nu.
noen tips til flere fisker som kan lett få yngel uten mye arbeid?

ps: SEA'n hoppet ut av akvariet hær om dagen så den er død
Karantene på guppyene
Hiver meg inn her da jeg går i tanker om å skaffe meg noen flere guppyhanner.
Jeg har forstått det slik at endel ordentlige styggheter kan komme sammen med guppyer fra butikken..

For å ikke dra hvitprikk, innvollsparasitter eller andre parasitter eller sykdommer inn til de andre fiskene - hvor lenge bør de stå i karantene?

Hvordan kan man være sikker på at de ikke har parasitter? Kan man egentlig behandle innvollsparasitter?

hvis du liker guppy så skaff deg endlers guppy, de er mindre avlet, og er av bedre kvalitet og du kan få de VF som er veldig hardføre og produktive =)
Inaktiv bruker
Jeg måtte spesial bestille Poicilia Wingei fra dyrebutikken! :O
Det var noe de ALDRI hadde hørt om. :P Flotte fisker, ser frem til at de kommer.
her i stavanger er endlers vanlig i butikkene =) og mye av dem på auksjonen også, mange som er litt levendefødende entusiast her i stv
Jepp, de er fine de også. Men det jeg liker ved guppy er mest det med de vakre fargene og spenningen ved å følge med på hvordan yngelen blir =)

Har en meget produktiv gjeng allerede, ville bare øke på litt der med nytt blod og flotte farger - men så bekymrer jeg meg for å sette inn nye med tanke på ulumskheter.

Endlers er vanlig å få tak i her i Tromsø også =)
Inaktiv bruker
Bodø må være litt rar da ;D
De har det meste men akkurat den hadde de ikke hørt om.
Det jeg gleder meg mest til er å kan sitte å se på de flotte hannene som viser seg for hoene.
Fisk er festlige
Så kan man jo selge/bytte litt når blodet er blidt for "tykt" ;D
Ikkesant, og da er det greit å vite hvordan man kan beskytte de andre fiskene mot sykdommer og parasitter som de nye kan ta med seg :p
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap