Tror jeg har for mye fisk?

Karet er et Juwel Vision 180L.

Fiskebestanden er som følger:

3 stk Guppy (1 hann, 2 hunner)
6 stk. Glødebåndstetra
8 stk. Kardinaltetra
1 stk. Neontetra(egentlig alt for lite men trives med Kardinalene)
3 stk. SAE (vel også for litt for lite, da de vel trives i gruppe)
6 stk. Kileflekkrasbora
5 stk. Ancistrus sp. 'oppdrettsvariant' (1 kjønnsmoden hann og 4 småtroll......)

Tar jeg utgangspunkt i denne regel, så ligger jeg tynt ann ser det ut til :-o

Noen meninger der ute om dette?
Bør vel ihvertfall ikke øke der det mangler litt.....eller?

Har beholdt orginalfilter/pumpe.
Delvannsbytte/slamsuging av 20% av vannet en gang i uken.
Vanntester (10stk.) dagen etter gir normale/riktige verdier. Ingen utslag av noe
uønsket, så filteret takler det. Men hva med fisken? Trives de, eller synes de det
er 'kø' i karet?
Hei
jeg hadde økt kardinalene til 20 stk. kjempeflott når de stimer. I tillegg hadde jeg hatt 10 guppyer, dersom du liker disse fiskene.

jeg hadde ikke hatt flere sae'er
Ja, skulle gjerne ha hjulpet stim/gruppe-fisk med flere kompiser, men føler at fiskene vil "stange i kø" ved å introdusere ennå flere i karet.
Ifølge linken jeg viser til så har jeg alt sprengt skalaen for max antall allerede.

hmm...
Syns ikke det hørtes mye ut jeg. Men mulig du bør bytte litt mer vann, og øke filterkapasiteten om du skal øke antallet. Sjekk nitrat-verdien rett før vannbytte, så får du en indikasjon.

Hadde forresten nesten 50 fisk i min 200-liter, og fikk stadig spørsmål om jeg ikke skulle ha fisk i det karet også. Stort sett små fisk, men alikevel...
Karet ditt virker ikke særlig overbefisket på meg. 180 liter tåler den fiskemengden du har, forutsatt at du har et bra filter.

men tror jeg ville holdt færre arter, og heller økt bestanden av de som blir igjen. jeg ville holdt bare 1 stim i midtskiktet. f.eks 20 kardinaler, pluss den ene neontetraen som trives sammen med de

videre har du også mange algespisere. tror jeg ville ha byttet ut SAEne ( de blir jo veldig store) med en gruppe coryer. 4 ancistrus burde klare algejobben alene.

i tillegg til dette kunne du også kjøpe deg et par hovedfisk. f.eks ciklider, som vil fungere som visuelt midtpunkt.

lykke til!
Virker helt greit på meg, og rådene om fisk over støtter jeg full ut. Men i øyeblikket har du tre (jeg teller kardinalene og neontetraene som en "art"), eller fire ulike stimfisker om vi teller guppyene, noe som fort blir rotete, normen er å holde seg til en stimfisk, det ser mye penere ut rett og slett.

Så jeg ville rett ogs slett valgt meg en av disse for å satse på:
Guppy, Glødebåndstetra, Kardinaltetra, Neontetra, Kileflekkrasbora

Men, jeg ser litt på sammensetningen, Og alle burde trives ganske greit sammen, untatt guppyene som jo vil ha en god del hardere vann enn resten. Hvordan er Gh og pH i karet?
Mange takk for tilbakemeldinger

Ja, veldig mange som "sloss" om og holder algene nede i karet. Og alger er stort
sett bare å finne på et par av Anubias plantene nå, pluss ene rota.
Er også blitt klar over i senere tid, det med å kanskje bare holde seg til et
slag av stimfisk. Det ser dog ut til å gå greit.
Forslaget med Corydoras frister veldig, men det går ikke med grusen jeg har. Det er engelsk elvegrus 2-3mm. Regner med bartene vil etse bort

Når det gjelder pH og GH i karet måtte jeg finne en middelverdi å legge meg på.
Gjorde feilen den gang jeg startet karet å introdusere et par slag som "låser" deg
fast fiskemessigt med tanke på vannverdier, slik jeg føler det.
Tar jeg utgangspunkt i de data som ligger her på forumet ang. pH og GH for de forskjellige, så blir det som følger:

Neontetra pH 5-7 GH 0-3
Ancistrus pH 6-8 GH 0-12
Kileflekkrasbora pH 6-7,5 GH 6-10
Kardinaltetra pH 4-6 GH 0-8
SAE pH 6,5-7,5 GH 5-15
Glødebåndstetra pH 5-7,5 GH 0-10
Guppy pH 7-8 GH 9-19

Ut fra dette er det den ene Neontetra jeg har som skaper størst problem
Jeg har pr.idag en stabil pH på 7,2, men skulle gjerne hatt den ned på 6,5 som en middelverdi. GH har jeg valgt å legge på 8,0 i karet. Den som igjen sliter med en slik GH er jo da selvsagt Neontetraen, selv om den tilsynelatende trives. Den har vært med lenge inkl. fra forrige kar.
Foruten Neontetraen så er GH på 8 maks for kardinalene og 1 under for guppy'ene. De andre er innenfor.
Hadde jeg greid å få ned pH til 6,5 så betyr det 0,5 over max for kardinalene og 0,5 under minimum for guppy'ene. De andre er greie.

Hva mener dere?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap