Bygge eget akvarium.

Inaktiv bruker
Hei, jeg har en idè om og bygge mitt eget akvarium.
Har abbeidstegning klar MEN?! Er det noe spes jeg MÅ gjøre for at dette skal bli sterkt nokk? (MÅL i cm L:100 * H:50 * B40) 200L
Jeg er platearbeider/sveiser så jeg vet hvordan jeg får det beint og i vinkel.
Men er det noen hoved regler?
Inaktiv bruker
Bør det skrinlegges? Eller er det bare og kjøre på?
Inaktiv bruker
Nice Danke
Du får legge ut bilde om du bygger deg ett kar.
Inaktiv bruker
Klart jeg må gjøre det
Dette blir gøy.
Inaktiv bruker
Noen som vet hvordan det er og bruke standar tak lysarmatur til og henge over akvariumet? Med akvarium lysrør.
Nei egentlig ikkje men er dei vanntette/fukttette?

Her er en ny link


Skal ha ett sånt på 240L
Inaktiv bruker
Er mye jobb dette her :P Hahah, Bra jeg er arbeid's ledig da.
Kommer til og bli ganske dyrt. Blir sikkert verd hver eneste krone

Tenker noe i dette prinsippet når selve karet er ferdig. (URL)
Ja godt utgangspunkt.
Blir spennende dette her.
Inaktiv bruker
Dette blir supert
Må kanskje finne en plass jeg kan ha det først. :P
ja det er noe der og.
Har ikkje heilt det samma problemet, men eg har ei anna sperre som sitter borti stolen akuratt no hehe.
Men eg skal før eller seinare ha ett kar på 500L+ trenger litt overtaling men det er forhåpentligvis mulig.

Men uansett lykke til.
Inaktiv bruker
Jeg har fått fritt frem Trenger bare plass
Så må vell godsnakke med svigersene

Takk takk.
Inaktiv bruker
Tror det blir 240L i stede heheh
Inaktiv bruker
Hvilket armatur bør jeg velge? T5 eller T8?
Personlig når eg skal bygge så blir det T8.

Men har ikkje satt meg inn i forskjellen på T5 og T8, einaste eg veit er at T5 er litt tynnere og avstanden mellom polene er mindre.

Men TROR T5 er bedre lysmessig en T8
Men det kommer sikkert noen bedre svar på dette seinere, men har lagt merke til en ting, du har lagt tråden under nybegynner og veldig mange filtrerer ut denne.
Denne tråden skulle du lagt under Gjør det selv.
Da hadde du nok fått meir svar.

Kanskje en moderator kan flytte denne tråden for deg.

Inaktiv bruker
Ja, tenkte på T8 jeg Blir sikkert det.

Jeg hadde den under gjør det selv.
Ingen svar og få.
Rart at du ikkje fikk svar der inne.

Spock
Er det noe spes jeg MÅ gjøre for at dette skal bli sterkt nokk? (MÅL i cm L:100 * H:50 * B40) 200L

Det finnes en rekke ulike kalkulatorer /tabeller for å beregne tykkelsen på glass ved bygging av akvarium. Dette er avhengig av om du har ramme, tverr avstivere osv. Det vil nok holde med 8 mm glass, selv om det nok både anbefales 10 og 12 mm glass i enkelte tabeller. Bygger du ramme i aluminium eller rustfritt stål er det ihvertfall nok med 8 mm glass.

Du kan selvfølgelig lage et helt akvarium i stål og bare glassplate i front. Eller så kan du bygge det i tre, glassfiber osv.

Og som du helt sikkert har oppdaget, det er dyrere å bygge selv enn å kjøpe det ferdig. Ofte sies det at du bør over 1000 liter for at det skal lønne seg å bygge selv.

Spock
Jeg er platearbeider/sveiser så jeg vet hvordan jeg får det beint og i vinkel. Men er det noen hoved regler?
Ikke bruk noe som er giftig for fiskene i akvariet. Det er mange som ikke tenker seg om og bruker silikon med soppmiddel osv.

Spock
Hvilket armatur bør jeg velge? T5 eller T8? :)
Bruker du T8 rør i et kar som er 100 cm langt får du rør som er 30 watt mot 39 watt med T5 rør i samme lengde. I tillegg får du en mye slankere armatur og med elektronisk fortenning og mindre effekt tap.

Du bør absolutt bruke et armatur som har en innkapsling med IP44 eller helst IP67. (ikke bruk vanlige kontorbelysning som har en kapsling som er IP20.Du risikerer både din og andres liv og helse med det.)

Ellers kan du jo bruke både LED lys eller metallhalogenlys som gir spennende lyseffekter. Fish-street.com har f eks rimelig LED lys.
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap