Kakadueciklide

Hei

Kjøpte to små kakadueciklider på dahlsdyrerike i dag.
Da de kom til akvariet beggynte scalarene å jage dem.
Hva kan være grunnen?
Inaktiv bruker
Begge arter er territoriale
og begge arter er ciklider. Skalaren din ser garantert på kakadueciklidene som en trussel for sitt territorie. Hvor stort er karet ditt? Å ha et stor kar hjelper når du har flere territoriale fisker, uansett om det er ciklider eller ei. Skalaren skal ha fra 250 liter og oppover for å kunne fungere ok ift. dette, men generelt er dette en fisk som vil jage kreti og pleti i karet - og i noen tilfeller spise dem.

Har selv kvittet meg med skalarene mine fordi jeg ikke orket å gå rundt å bekymre meg om de andre fiskene i karet hadde det ok. Skalarer er nydelige fisk, men med "killer-instinct".
190 liter er karet.
Går dette fint tror du?
Inaktiv bruker
190 liter er for så vidt greit nok, men det kommer også litt an på målene på karet. Når du har territorielle fisker, er det viktigere å ha langt kar enn høyt kar. Samtidig trenger skalarer generelt litt plass i høyden pga. de høyreiste finnene. Hvor mange fisk har du ellers, og er det noen slags naturlig inndeling ift. innredning i karet?
Scalarene er ikke så aggresive nå. Har en redmoor, noe planter og mere mangrove + masse mallehuler og 3 kokkosnøtter. jeg synes kanskje jeg bør kjøpe mere planter og røtter.
karet er et trigon hjørneakvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap