Amazonas elvebredd med 1/3 elv og 2/3 oversvømt skogshabitat ?

Jeg går med planer om et ca 700L akvarium med en amazonas biotop. Tanken er å lage en "flooded forest" snapshot akkurat i overgangen mellom elv og skog. Det betyr at jeg starter med sand i front og lite eller ingen planter men bygger meg opp og bak til en bakke med en torvkant og bak der igjen kommer "skog" og planter.

Jeg tenker å forsøke å bygge skråningen gjennom å bygge opp med 10cm isopor i bakkant som skrår ned mot elven. Skal forsøke å smelte sand fast på isoporen i forkant med varmluftpistol. Kan jo da lage noen huler osv samtidig. På toppen tenker jeg å legge torv for å lage en slagt gress/torv kant som henger litt utover elvebredden. Dette demmer jo da også opp mot et 5-10 cm lag med substrat bak for å plante i. Isoporen bakover kan også da brukes som støtte for å plante "trær" (røtter) som står rett opp av vannet. Bakgrunnen blir bare den helt sorte bakgrunnen fra juwel tror jeg.
Har noen erfaring med å bruke så mye isopor på den måten?
Det blir jo et 2 meter langt torv belte - spørsmålet er hvor mye surere blir vannet?
Kommer torven til å holde seg eller bare løse seg opp?
Bedre forslag til byggematerialer enn isopor og torv?

Beboerne kommer til å være dvergciclider og maller som jeg håper koser seg i huler under torvtaket samtidig som scalarer og tetra "flyr" gjennom skogen

Har noen gjort noe lignende så gi meg et tips / link please

Alle innspill mottas med stor takk
Jeg mener å ha lest at fugeskum er bedre. Tror ikke du skal la isoporen komme direkte i kontakt med vannet. Det burde fungere å dekke den med silikon. Ellers er jeg også spent på hva torven vil gjøre med vannverdiene, siden jeg har lignende planer, om enn i mye mindre målestokk.
Svarer meg selv jeg - tror dette går bra
Følgende linker skulle indikere at isopor går toppers. Kan ikke forstå helt hvorfor den ikke skal kunne eksponeres direkte mot vann heller - alle bakgrunner lagd av isopor er neppe dekket bak, kun foran

http://www.aquariumlife.net/projects/diy-decoration/17.asp

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=18234&message_id=85392#85392

Utfordringen blir nok heller å vekte den ned da det blir veldig oppdrift i så mye isopor tenker jeg
isopor er helt trygt for vannkvaliteten ja, men ikke undervurder oppdriften.

Det finnes (minst?) to sorter på markedet, EPS, og XPS, forskjellen på dem er tetthet på kulene og hvor hardt disse er komprimert.

XPS er tettest og tyngst, og vil derfor skape minst oppdrift, og lettere gi et jamt og fint ressultat for en bakgrunn. Den kan også pusses med sandpapir. Vil derfor anbefale sterkt å gå for den varianten.

Hvis jeg regner rett, har XPS isopor en oppdrift på ca 0.7 Kg pr. liter. Det bør du ha i bakhodet med tanke på utforming og måte å feste den på (= kanskje tenke litt på å hule ut der det er mulig) Mitt forslag er å holde isoporen så tynn som mulig, lime grundig og med store mengder silikon, og holde den nede med steiner oppe i 'blomsterkassa' i bakkant.

Ha også i bakhode at større maller faktisk klarer å gnage i seg biter av isopor.. kjedelig med store hvite sår i en kul bakgrunn..

tror det kan bli Veldig stilig!



Kult prosjekt, blir spennende å følge med framover.

Hvor dypt har du tenkt å ha det i oversvømtskog delen ?

RHD
Som tittelen sier :)
Ca 20 cm fra elvebunn opp til skogbunn og da blir det ca 40 igjen til skogen
Tenker litt utfra "det gyldne snitt" i fotografering uten at jeg skal skru opp forventningene.

Skal imidlertid 5 uker til new zealand i jan/feb så karet startes ikke opp før etter det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap