Scalare har blitt værre!

Postet tidligere en tråd i bilde albummet, men kan ikke se at jeg har fått noen svar.
Klipper å limer inn teksten i fra innlegget fra det andre innleggetEller les her: )
Fiskene er ikke så lette å ta bilder av, for de veiver jo med finnene hele tiden.
Den ene Honningguramien har fått delt den ene armen sin i to (se bilde).
På Ancistrusene har deler av hale partiet blitt borte.
Man kan se bitte små prikker i finnene på Rubinguramiene i hale partiet. Ikke sikker på om de skal være der for jeg har tydeligvis ikke studert de så nøye før.
Jeg ble obs på resten av fiskene etter at scalare-parret begynte å krangle, noe de ikke har gjort før. Oppdaget da at den ene hadde skade etter noe skarpt tittet nøyere og ser en prikk i den ene finnen på høyre side (sett på fisken, se bilde)
Ancistrusen L-144 har hatt sorte prikker en stund, men dette kan jo være pigmentfeil. Lagt ved bilde av den minste prikken i munnviken hans. Ikke sikker jeg har ikke anelse hvorfor de kom her tidlig i sommer. Begynte med en liten prikk på halen som nå er nesten like stor som en 10'øring. Den har fått en prikk til i munnviken også. Denne har vokst litt, men ikke mye. Omtrent i samme fart som den andre prikken.

Det skal sies at alle sandsneglene som lå i sanna ikke bor i sanna lengre men har trukket opp og åler seg rundt på sandoverflaten.

Nå i ettertid etter dette innlegget har jeg medisinert med bactopur direkt og costapur i fra sera. Kan ikke se at det har hjulpet. Hvertfall ikke på scalaren. Det har vært frynsete, men nå har den også hvitt belegg. Som man ser på bildene i fra innlegget (jeg har ikke tid til å legge de inn her nå, men de er ganske langt ned på siden + fler bilder på neste side) så hva man klarer å se på scalaren så har den bare en hvit prikk i side-finnen, nå har den mange fler. Kan det være fordi det vokser ut ny "beinstruktur"?
Har jo medisinert i en uke nå og det er vel kanskje på tide med et vannbytte... :/Noen som tror jeg er ferdig med denne kuren for denne gang eller bør jeg prøve noe annet?

Hjerteskjellene mine som egentlig bodde i 180 literen (som er det akvariet som gjennomgår behandling) ble flyttet over i en 70 liter. Fant to av seks døde i går kveld. Det hang et slim-slør ut av den og de hadde større åpning enn vanlig. Hadde ikke forventet meg det "sløret" så jeg ble litt forundret...

Ancistrusene har jeg ikke sett enda. De har det med å gjemme seg... ^_^
Iflg de bildene du har lagt ut i dette og i det andre innlegget, kan jeg ikke se noe galt med fiskene dine. Det er litt for uskarpe og uklare bilder til å skimte noen hvite prikker. Det eneste jeg ser av bildene, er at guramien har en splittet følefinne, men det ville jeg ikke bekymret meg over.

Men hvite prikker er svært vanlig og som oftest lett å kjenne igjen. Så hvis du, som ser fiskene skarpt og fint i real life, ser hvite prikker på fiskene dine, er det nok hvitprikksykdommen.

De to brune flekkene på L144 mallen din trenger du ikke bry deg om. Det er pigmenter bare, og rett og slett fargeflekker fra den mørkebrune slektningen deres.

Costapur går for å være medisin mot hvitprikk, så det er litt rart du ikke har sett noen forbedring. Du spør her om noen her på AF "tror" du er ferdig med kuren nå etter en uke. Da må jeg heller anbefale deg å lese bruksanvisningen. Følger du ikke den, kan du ikke regne med å lykkes heller, dessverre. Så les den nøye, og se hva som står vedr. varighet og dosering. Har du tatt for lav dose i karet ifht antall liter, er det ikke sikkert kuren virker. Det kan være årsaken til at du ikke ser noen bedring nå etter en ukes kur.

Hvor stort er akvariet ditt og hva sier bruksanvisningen at doseringen er?

Husk at da du flyttet hjerteskjellene over til det andre karet, flyttet du også med deg smitte av hvitprikk. Dersom du har fisk i den 70 literen, må du nok regne med at de er smittet, dvs at parasitten nå finnes i vannet der. Det bruker opptil et par uker på slå ut. Særlig dersom noe stresser dem der, da senkes immunforsvaret.
Jeg har kjøpt annen medisin siden de i dag blitt konsultert med i en butikk hos en kar jeg stoler på. Det er vanskelig å se på bildene. Men det ser ut som at det er finneråte...

Jeg har ingen fisker i 70 literen. Det er er et reserve kar... Jeg holder på å behandle 180 literen. Har idag kjøpt mer akvariesalt og Ektal fluid til behandling av finneråte. Den ene scalaren har fått hvit trutmunn siden jeg skrev siste innlegg.

Jeg har fulgt brukerveiledningen. Men tenkte at det var best å bytte vann for å se etter noe bedring, men dessverre er det ikke det. Den ene scalaren har fått noe rart på siden under gjellene, Ser ut som sandkorn, men er ikke det. Sandkornet ligger i noe slimete som kan minne om eggsekker i klynge, men tror ikke det er det heller. Beklager dårlig forklaring. Det er ikke så lett å beskrive når bildene ikke viser det jeg ser.

Den L144 malla har nok hatt et familiemedlem som var farget eller noe... Den er ikke utvoksende så jeg tror heller ikke at det er noe å bry seg om, men synd da den var finest som helt gul.

Så nå får vi bare se hva som skjer :/
Hvit trutmunn ? Ser ut som bitte litte granne sukkerspin ?
Høres ut som sopp for meg da. Eneste jeg kan hjelpe med
Til problemer med sopp kan du forsøke medisinen Esha 2000, som er snill med og ikke ødelegger filterbakterie-kulturen (slik en del andre medisiner kan gjøre).
Filteret er tatt ut og full gjennomlufting er igang!
Fiskene ser ut til å bli bedre av Ektol fluid. Hvertfall på finnene. Munnen til scalaren har blitt grå/blå.
Vanskelig å se på ancistrusene da de gjemmer seg.
Har før denne medisinrunden medisinert med bactopur direct og costapur...
Hva har du gjort med filteret?
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap