Guppy gravide??

Hei!

Jeg har nettopp anskaffet meg 8 guppy, 3 hanner og 5 hunner. Det ser ut som alle 5 er gravid, og jeg har kjøpt fødekar. Når skal man ha hunnen opp i fødekaret? Ser alle skriver når de ser sprekkferdige ut, men det er to som ser ut til å sprekke, og har vært slik en stund...
Jeg syns ikke du skal ha dem i fødekar, jeg. Det er et knøttlite fengsel og egentlig rene dyreplageriet å stenge en hunnguppy inne der på uviss tid. Man vet sjelden når de skal føde, det er ingen sikker måte å finne ut det på. Dermed må kanskje den stakkars hunnguppyen være i dagesvis i en trang liten fødeboks til ingen nytte.
Hunnguppyen blir stresset og redd av å være innestengt, og i verste fall kan hun dø av stress. Eller rett og slett føde dødfødte unger pga stresset.

Det aller beste du kan gjøre, er å kjøpe deg masse planter. Gjerne sånne stilkplanter som flyter i overflaten, f.eks. hornblad. De får du kjøpt via annonser her på AF, billig. Eller i zoobutikken, om du vil. Hornblad får ikke røtter, og stilkene skal bare flyte fritt rundt i karet. De samler seg ofte i den roligste delen av karet, og der danner de et supert buskas som alle små yngel kan gjemme seg i Fort vokser den også, så noen få stilker blir fort mange og lange.

Propp karet ditt med masse slike planter, så vil du se at det overlever flere guppy-yngel enn du klarer å ta deg av. Det vil kry av dem på kort tid.

Jeg er klar over at man som fersking har lyst å "redde alle", men det er nesten håpløst med guppy Du vil drukne i guppy til slutt.

Det er heller ingenting å tjene på guppy, ettersom "alle" har fullt av dem, så kryr det av dem på markedet. Noen ganger er det vanskelig til og med å få gitt dem vekk gratis.
En gang jeg ryddet opp i guppy-tanken min, viste det seg å være 152 stykker.... og jeg startet med 4 stk! Jeg løftet aldri en finger for å redde noen yngel, MEN jeg hadde godt med planter. Det var alt.
Re:
Tusen takk for svar

Krangla meg litt med de på dyrebutikken, men de sa at jeg burde ha fødekar. Jeg har ikke planer om å ha henne oppi i flere dager, men var bare mens hun fødte, og hun skal taes ut så fort yngelen er født.
Har et lite akvarium på 30L, så er ikke plass til allverden :-/
:(
guppyen var tjukk igår, og helt slank idag ingen yngel i akvariet
Finnes supermange tråder på forumet, søk på guppy, så får du masse hjelp.
Rettelse
uff... Det var ikke den tykke som hadde blitt tynn over natta.. Men den som var nær ved og sprekke hadde greid og gjemt seg under magenten(den man vasker glasset med) satt set fast og var død alle yngel var også døde, og de var store og fine
Det var litt trist at den døde. Men sånt skjer i blant med fisk, dessverre.

Men et lite tips til deg som har guppy... en 30 liter er altfor lite til å ha både hunn og hann guppyer i, hvis du har tenkt å fostre opp yngelen. Guppyer får så utrolig mye unger at du vil være smekkfull av fisk etter bare et kull i en 30 liter..!

Du burde doble literstørrelsen og få deg f.eks. en 63 liter i tillegg. Da kan du bruke 30 literen som føde- og yngel-kar istedet, og ha fiskene i 63 literen ellers. Det er i minste laget det også, dersom du har tenkt å drive oppdrett av guppy, men tross alt bedre enn bare en knuslete 30 liter...

Du kan godt holde guppy i 30 literen, men da ville jeg konsentert meg om f.eks. kun hanner, slik at det ikke blir masse unger og overbefolkning i karet av det. Det kan være lurt å tenke "befolkningskontroll" når man har lite kar og guppy
Re*
Hei du, hadde ikke planer om oppdrett, men de var gravide da jeg kjøpte de, så det hadde vært litt moro om de ble født
Ikke at alle de som er gravid dør.. Det er 3 Hoe som har død, og vært gravid
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap