Oppstart av brukt akvarium

Hei, jeg har hatt et brukt akvarium på 63 liter gående uten fisk i 1 uke. Det har dukket opp noen bittesmå hvite dyr som svømmer rundt. D har en liten hale på seg. Ser ut som små levende lus. 1-2 mm lange.

Kan dette vere farlige parasitter?

Antar du ikke vasket bunnlaget før du brukte det? Sannsynligvis ikke,siden du ser liv i karet. Snakker du om disse ca 1 cm lange, hvite og sytråd-tynne "markene" som svømmer på en virvlende måte gjennom vannet? Dersom det er det, er det ganske sikkert harmløse planarier, som i blant dukker opp når bunnlaget blir forstyrret eller rotet i. De bor nede imellom sand- eller gruskornene på bunnen. Dette finnes i de fleste ubebodde (av fisk) akvarier, og i fåtall i fiskebebodde kar. Fisk tar en del av dem, derfor er det mindre av dem når det er fisk i karet.

De utgjør ingen fare for fiskene, og det hender fisk spiser dem hvis de får øye på dem. Pansermaller roter i bunnlaget og spiser sånne av hjertens lyst, for de får tak i planariene der de gjemmer seg.

Når jeg søker på "mark i akvariet" får jeg langt over 100 treff fra panikkslagne folk som har sett "skumle" mark svømme rundt i akvariet sitt. Søker man på "planarier" får du ca 400 treff.
Alt gikk bra
Har hatt fisk i akvariumet og dyrene er borte.

Takk for svar !
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap