Corydoras og luft?

Hei

Jeg ser at coryene mine snapper luft i overflaten, og dette er normalt vet jeg, men mine coryer snapper luft ganske ofte, som forsovit ikke er normalt.
Leste her på forumet at noen annbefaler å ha mye bevegelse i vannoverflaten, for at nitrit nivået skal være lavt.er dette riktigt?
Tåler corydoras mye strøm?
Kan nok ikke svare på alt men
det skjer at corydoraser går opp i overflaten for å ta luft.
som oftest er det ikke et tegn på at noe er galt. men vis de gjør det hele tiden så ville jeg nok sjekket vannverdiene.

de fleste cory liker sterk strøm. så det gjør ikke noe med lit strøm.
Jeg vil anbefale deg å teste vannverdiene på ammoniakk (hvis du har den testen) men absolutt teste nitritt. Det er et typisk tegn på nitritt når fiskene på bunnen i et kar begynner å svømme opp for å snappe luft i overflaten.
Test med dråpe-test! Strips gjelder ikke.

Min erfaring er at Corydoras gjør det av en av to grunner:
enten med en gang etter et vannbytte, og så slutter de. Det er normalt og ikke farlig. De bare "justerer" noe de trenger å justere etter at vanntrykket (lav og høy vannstand) endret seg.

Eller hvis det plutselig skal ha oppstått nitritt i vannet.

Maller eller bunnlevende fisk er gjerne de første som viser tegn til problemer når nitritt oppstår. Dette er fordi det er lavest oksygennivå langs bunnen i et kar, og nitritt forårsaker nettopp pusteproblemer hos fisk. Så Coryene får da dobbelt opp med oksygenmangel. Nitritten hindrer blodet i gjellene å oppta oksygen på normal måte.

Dan a
Hei Leste her på forumet at noen annbefaler å ha mye bevegelse i vannoverflaten, for at nitrit nivået skal være lavt.er dette riktigt?

Denne skjønte jeg ikke helt. Nitrittnivået har ingenting med bevegelse i overflaten å gjøre.
Kanskje du har misoppfattet? Jo mer bevegelse det er i vannspeilet, jo bedre blir vannets oksygenopptak. Og det er jo forsåvidt viktig Oksygen er noe helt annet da, så jeg skjønner ikke helt hvordan du kan ha lest at det har med nitritt å gjøre. Husker du hvor det sto hen ca?

Har du nettopp renset filterne dine eller noe sånt? Hatt filter-stans i det siste el.lignende?
Ja har hatt filterstans. En ukes tid. men det er for en del uker siden.

Her er et jeg leste. http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=45536

PS: Det var faktisk du som skrev det også.
Hm, jeg ser ingenting der om at bevegelser i vannoverflaten hjelper mot nitritt, eller har noen sammenheng med det overhodet? Vet ikke hvordan du har tolket deg frem til det, men jeg tror du må lese en gang til. Jeg skrev ikke det du sier der.

Uansett, filterstansen kan ha innvirkninger på vannkvaliteten i mange uker etterpå. Har du sjekket vannet for nitritt og hva var evt resultatet?
Jeg har brukt opp "tetranitrit måle testen", men skal nok få kjøpt meg en ny.

Hørte at man kunne få kjøpt "JBL nitrit test" på aquamanias.no.

Jeg beklager at jeg tolka det feil Men nå er coryene faktisk ikke så mye i overflaten.
Ja, Aquamanias har veldig gode priser på vanntester. Nesten halve prisen der, i forhold til å kjøpe vanntestene i vanlige zoobutikker!
Men hvordan kan man redusere nitrietet?
Akutt-hjelp er vannbytter. Bytt ca en tredjedel av vannet daglig til du ikke lenger får utslag på nitritt-tester.

Spørsmålet er om nitritten er akutt hos deg pga en eller annen hendelse, eller om den vil bli mer eller mindre permanent pga for liten filterkapasitet.

Men først; bytt vann, og kjøp deg en JBL nitritt-test. Helst ikke Tetra sin test, den er mye mindre presis enn JBL sin.
Jeg venter med å kjøpe Jbl testen.

Først og fremst bytter jeg en god del vann.
Mine coryer har plutselig blitt aktive , og svømmer opp og ned langs ruten, og liksom danser sammen. Jeg har tolket dette som at de trives, og liker at de har fått mer strøm og sirkulasjon i akvariet. De virker iallefall glade.

Stemmer dette, eller betyr dette at de sliter med luft mangel? De super ikke luft i vannoverflaten.

Synes det er kjempekoselig at de endelig viser seg frem litt Og ikke bare snuser rundt mellom plantene på bunnen.

Vannverdiene er fine, men fikk utslag på nitrat i dag, så jeg driver og bytter vann. De fikk også en bøtte vann i går, da jeg flyttet på noen planter, og slamsugde litt.

Dansing er et sunnhetstegn! Og du skal ha nitrat i karet, for plantenes skyld, men det bør ikke overstige 30 (tror jeg det var). Hyppige vannbytter kan lure coryene til å tro det er regntid, så kanskje du plutselig får egg?
Så gøy at de danser da Synes det er kjekt at de ikke bare gjemmer ser.
Men jeg tror aldri jeg har opplevd egglegging i akvariene mine, eller så har jeg ikke visst hvordan det har sett ut. Trenger de hule for å legge egg? Vet ikke hvilke kjønn det er heller, de sa bare at når jeg kjøpte 10 stk, så ble det blanding av kjønn.

Men søte er de .-)
Ikke meningen å kuppe tråden men snapper Corydoras mer luft når de leker og er kjempe aktive ?
Er jo litt inenfor samme kategori
Tilfeldig bekjentskap
© Tor Egil
Reklame for plussmedlemskap