Skal oppgradere akvarium

Hei. Jeg har overtatt et gammelt 130 l akvarium med følgende fisker i:
3 stk ancistrus sp
1 stk platy( tror jeg)
4 stk sverddragere
2 stk corydoras aeneus
1 stk corydoras scwartzy
2 stk albino pansermaller
2 stk praktbotia
3 stk tigerbarber
2 stk fembåndsbarber
2 stk svart tetra
2 stk slørhaler
2 stk colombia tetra

Nå skal jeg snart kjøpe meg et 300 l Juwel møbelakvarium med det som følger med av pumpe og varmekolbe.
Jeg vil gjerne utvide med litt mer fisk, og har forelsket meg helt i corydoras og praktbotia. Men denne botian blir for stor i karet mitt, synes jeg, så det får holde med disse 2. Lurer derfor på en stim med sebrabotia. Må ha flere corydoras, og ønsker også noen morsomme og fargerike fisker til toppsjiktet. Jeg har temperatur på 25 grader, PH på ca 7 og GH mellom 3- 14 (strips) Noen som har forslag til fisk som passer med mitt "rotete" selskapsakvarium. (Ikke så lett når man overtar andres sammensetninger...)
Hva med å starte med å utvide antallet på stimfiskene dine, alle tetraene, barbene og corydoras du har er stimfisker og det bør være minst 6-7 av hver art. Det holder ikke med at du har 5 corydosas/tetraer/ barber samlet.

Jon
Jeg foreslår at du gir bort alle "restene" til noen som har hele stimer av den og den arten fra før, som f.eks. sort neontetra og colombiatetraen. Så beholder du kun noen få arter og bare de du virkelig vil ha, og starter fra scratch.
Jeg vet at det er stimfisk jeg har, så jeg skal fylle på endel når jeg får større kar! Men jeg synes ikke svart tetra, fembåndbarber og colombia tetra er særlig spennende, og ønsker ikke å øke antallet på dem. Har tenkt på å gi bort fisk, prøvde å få gitt bort slørhalene her på forumet uten hell. Kjenner ingen andre med akvarium heller. (slørhalene overtok jeg fra en nabo som hadde de i en 8 liter) Og jeg synes jo det er for galt å skulle avlive frisk fisk. Så jeg tenkte de fikk leve ut tiden sin uten stim... Men jeg vet jo at de burde være flere for å ha det bra.
Du kan jo høre med dyrebutikken og få byttet dem inn? jeg har med hell fått gjort det da jeg overtok et kar som inneholdt masse single stimfisk..
Du kan bare lage en gi-bort annonse her på forumet? Det er her akvaristene finnes, så det er det beste stedet å annonsere. Det er gratis, selvsagt.

Jeg vil anbefale deg å ikke ha mer enn maks TO arter med stimfisk i karet ditt, og heller ha desto flere av hver. Jeg har erfaring selv med å pøse på for mange stimfisk-arter i et og samme kar, og det blir et sirkus og en mølje som bare blir masete og se på. Ingen "harmoni" om du skjønner hva jeg mener.
Det blir mye mer behagelig for øynene å se på to større stimer, istedenfor et sammensurium av ulike arter
Kan skrive under på at det blir "fiskesuppe" av å ha for mange stimfisker på en gang.

Jeg økte fra 3 gjenlevende røde fantomtetra - til 13 - av den grunn at de solgte med rabatt om man kjøpte 10 ..... og nå ser jeg jo at de 13 er litt mange. Det hjelper heller ikke på at jeg har 5 dolkestikker, som minner om disse men er større og litt lysere .... fiskesuppe !

Og så var jo planen en stim med kardinaltetra, for jeg bare elsker de røde og blå fiskene. Men ser jo at jeg først må bytte bort noen fantomtetraer - og iallefall dolkestikkene. da blir det gjerne harmonisk å se på.

Som om ikke det var nok, har jeg to gjenlevende kobbertetra -- som også går i samme fargetone, men er litt mer oransje. men de bidrar definitivt til å lage en rosa mølje.

Så anbefaler virkelig å velge ut kanskje EN man virkelig liker- og ha en stim av disse.

Og så ha andre sorter man ikke behøver ha like mange av for at de skal trives.

coryene er jo virkelig selskapsyke.

men det er sant - det er ikke lett med de man får, eller de som er igjen og blir til overs. man dreper jo ikke friske fisker får å få de bort heller ....dolkestikkene var en gave for noen år siden, og vil egentlig ha større kar enn jeg har.

Så se på de du har, velg ut hva du ønsker å satse på - og les hvor mange disse vil være for å trives. så kanskje du ungår fiskesuppe. Og så er det jo slik at to fisker, ikke gjør så mye av seg ..... mine to kardinaler - er liksom ikke det samme som da jeg hadde 25 av dem
det er sant at det ikke alltid er like lett å bli kvitt fisker, selv om man gir dem bort. Jeg har prøvd å bli kvitt et par fisker lenge nå, men ingen vil ha :P

er ikke alle dyrebutikker som tar imot heller..
Endelig nytt akvarium
Jeg fortsetter bare på tråden her...
Jeg har nå kjøpt meg et Juwel 240 l akvarium, med innvendig pumpe. Det skal være tilsatt bakterier i det ene av filtrene, og bruksanvisningen sier jeg kan putte i 3- 4 fisk iløpet av et par dager. Jeg hadde endel filterguffe fra 130 l i , samtidig som jeg fylte på med en flaske filter start fra JBL, gjorde dette i går. Spørsmålet mitt er følgende: Med all denne dra- hjelpen: Kan jjeg flytte pumpa fra 130 l over i det nye karet, la den gå sammen med den nye pumpa, og bare putte fiskene mine oppi? Vil det kunne funke? Den innkjørte pumpa er en JBL pumpe med kapasitet på 300 - 800 l/h. Takknemmelig for svar, da jeg er en smule utolmodig...
Setter du inn et innkjørt filter, kan jeg ikke se noe problem i at du setter inn fisk tilsvarende det du hadde i 130 literen din i det nye karet. Jeg ville ha kickstarta tilleggs filteret for å øke kapasiteten dersom jeg skulle ha fler fisk, og i tillegg ha testet jevnlig for nitritt
Re
Takk for svar, da prøver jeg meg på det! Bare å krysse fingre og håpe alt går bra...

heia. jeg kjenner en som har praktbotia og liker disse fiskene. så hvis du vil gi de bort kan jeg høre med han. bor i vestfold også. jeg skulle gjerne ha hjulpet deg. men de passer ikke i mitt kar
Jeg digger praktbotiaene mine, men har ikke plass til flere enn de jeg har... Hvis han kammeraten din har stort akvarium (mer enn 300 l) kan det være at jeg kan kvitte meg med dem. Ønsker jo at de skal ha det bra.
Nå har jeg flyttet alle fiskene inn i den nye 240 l. Corydorasene er spinn ville, svømmer opp og ned, og trimmer i motstrømmen. Utrolig gøy å se på Digger det nye akvariet mitt!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap