Driver "alle" med oppdrett ??

Jeg må bare spørre. Driver "alle" med oppdrett av noe slag her inne?

Hehe, jeg reagerer på den ene tråden etter den andre om egg og yngel, og om folk som skriver at de oppdretter den og den typen fisk, eller reker. Og så snegler da.

Selv så har jeg bare hatt yngel på levendefødende.
Og fått beskjed i dyrebutikker at det ikke er mulig å få unger på de andre typene fisker.

Men så leser jeg da om unger på alle mulige varianter hos nesten "alle" .

Hva er det som da er problemet hos meg siden det ikke kommer barn? jeg har jo aldri lagt til rette for det med huler og slikt, og heller ikke visst at fiskene skal ha huler, så det er kanskje derfor?

Og er det virkelig så bra med masse yngel? jeg har ikke flere akvarier i drift nå, så da hadde fiskebebisene blitt mat, og det er jo ikke hyggelig å tenke på.

Trives ikke fiskene mine siden de ikke får barn?

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne , men la den under nybegynner, siden jeg føler meg ganske som nybegynner når det gjelder fiske oppdrett.
Vet ikke helt jeg ...
Hvis fiskene skal legge egg er det jo fint med stor plass og kansje som du sa litt huler og alt annet, Selv har jeg også bare hatt yngler som ble levendefødt, så vet ikke helt, men huler og alt det der, det kan vel kansje hjelpe,også må du vere sikker på at du har gutter og jenter da :hvilke fisk er det du har? da kan jeg kansje fortelle deg hva som er forkjellen på kjønnene
Joda
Det er nok mange som driver med dette, Det er jo det som er målet for mange og kunne få til noen yngel innemellom, Noen er mer ekstreme enn andre og drar det ganske langt mens andre har bare ett par kar som de styrer med yngel og tilrettelegger for og få det til, Det at du har blitt fortalt i butikken at det ikke lar seg gjøre, er så pisspreik at butikkinnehaveren er sikkert gul i øynene.. Les litt om fisken du kunne prøvd deg på her inne på forumet og og se på hvordan andre har gjort det, Med temperaturer og ph og sånn, Så skal du se det skjer noe etterhvert, Jeg har selv akkurat satt igang et forsøk på perlegurami selv, Ikke fordi jeg har behov for 30-40-50 ekstra perlegurami, men for følelsen av og ha klart det. Og ikke minst synet av fisken i lek.. Det blir ofte flere og skarpere farger samt at oppførselen forandrer seg på de,, Dette gjelder kanskje ikke alle fisker men mange. Så hopp i det, Begynn med ancistrus sp f.eks.. Det er et syn og ha masse bittesmå krabater surre rundt i karet..
De aller fleste akvarister driver nok med oppdrett!
Jeg tror de fleste ser på det som en gøy utfordring, hvor gøy er det ikke når du har strevd med vannbytter, brukt penger på alverdens ting som skal hjelpe, spurt og undersøkt og så legger dem endelig egg/føder.

Alle fisker kan selvfølgelig få yngel, det sier vel seg selv, ellers ville du aldri hatt fisken du har
Men mange fisker er nærmest umulig å få til å yngle i akvarier.
Og ja, de fleste akvariefisker kan man få oppdrett på, de aller fleste L-maller, coryer, ciklider, tetraer, osv.

Selv om de ikke yngler så kan de godt trives for det.
De kan være for unge til å yngle foreks.
De mest erfarne akvaristene får ikke oppdrett med en gang uansett om de forer korrekt, helt riktige vannverdier og lagt alt til rette
Hadde vært fint vis du sa hvilke fisker du har

Men jeg har tre stikkord ved å få de til å leke:

-Vannbytter
Bytt vann to ganger i uken med vann som er to til fire grader kaldere.

-Vannverdier
Holde vannverdiene stabile og rette

-Foring
Fore variert og mer en ellers(Husk å ta opp for igjen som ikke blir spist)
Det fins utallige forskjellige forsorter. Grønnsaker, frossenfor, tørrfor, levende for osv.

Så skal du få dem til å leve opp, det er kanskje det vanskeligste vis man ikke vet hva man skal gjøre.
I artikkel samlingen ligger det mange gode artikler, les litt der så skal du få det til skal du se
Etterhvert som man "spesialiserer" seg, dvs blir interessert i visse typer fisk, og ikke bare den vanlige "selskaps-suppa", så er det jo naturlig at man på et tidspunkt får lyst og forsøke seg på oppdrett av favorittene sine.

Jeg forsøkte ikke å få til oppdrett da mine viltfangede Corydoras adolfoi plutselig la egg bare tre uker etter at jeg kjøpte dem. Da hadde jeg drevet med akvarier i omtrent et år.
Men når Corydorasene først la egg, så fikk jeg jo ideen at jeg ville forsøke å få yngelen til og vokse opp! Det var en bratt læringskurve, men det var skikkelig moro. Tråden ligger faktisk her inne et sted. Skal se om jeg finner den igjen

ETTER REDIGERT;
Jeg fant tråden! Den er på 27 sider, ble startet i januar 2006 og heter
Corydoras egg og oppdrett av yngel
Masse bilder er det der også.
Jeg har hatt yngel på noen få arter uten at jeg egentlig har lagt opp til det. Noen arter er enklere enn andre og noen utrolig vanskelige. Om du har lyst til å drive oppdrett er helt opp til deg og hvor interessen din ligger. Det ligger jo en utfordring i å få de til å vokse opp, plass til alle de ekstra fiskene og muligheten for å få solgt/gitt de bort.

Selv driver jeg og trapper ned og har derfor med vilje tilrettelagt for at eventuelle egg og yngel skal bli spist og føler meg ikke så veldig slem. Noen få vil faktisk likevel vokse opp her hos meg, men et par ekstra fisk i året kan jeg leve med. Føler at alle har fått en liten sjanse til liv også da og det letter litt på samvittigheten
Akuratt nå har jeg corydoras - flekket pansermalle
rød fantomtetra, (vil gjerne bli kvitt noen, for det "myldrer")
dolkestikk tetra (som jeg gjerne vil bli kvitt)
kobbertetra (som jeg gjerne vil bli kvitt)
2 gjenlevende ottoer
2 gjenlevende kardinaltetra, som jeg gjerne vil ha flere av.

så da sitter jeg igjen med cory, rød fantom, kardinaler og otto.

Og så kunne jeg tenke meg dverg/rubin gurami - for å ha noe som er litt større og en kontrast til de andre.

Og ansistruser har jeg lyst på, siden de er litt større og gjør mer av seg enn ottoene.

har en eplesnegle, og kunne tenke meg 3-4 fler i ulike farger, men ikke et mylder.

Er det coryene av disse som er lettest å få unger på?
ancistrus er også enkel, til og med jeg fikk yngel der hehe en han og en hun...så plutselig lå hannen og vifta
Linda1980
ancistrus er også enkel, til og med jeg fikk yngel der hehe :) en han og en hun...så plutselig lå hannen og vifta :)


Og der er du inne på det viktigste - hann og hun !

Og når det gjelder alt minus levendefødende - så virker det som om de som selger fisker ikke har peiling på kjønnsforskjeller. De bare fisker opp det antallet fisker man vil ha, og sier at det er umulig å se forskjeller på hanner og hunner. Og da kan man jo sitte med bare fisker av samme kjønn da, eller helt feil kjønnsfordeling.

Fikk vite at av mine 10 coryer, så "er det sikkert blanding" av hanner og hunner ... men det er jo ingen garanti.

Er det virkelig håpløst å se forskjell på hanner og hunner?

(hehe kanske jeg skal legge ut en "kontakt annonse" og etterlyse noen i Bergen som er gode på valg av kjønn- som kan være med meg og være guid i butikken ) Hm, ingen dårlig ide faktisk hehe.
sessan
Og fått beskjed i dyrebutikker at det ikke er mulig å få unger på de andre typene fisker.



Dette er bare en av de håpløse påstandene man risikerer å få i mange dyrebutikker.

Stephan
Tror jeg har hatt fisker i 20 år, og har trodd hele tiden at man ikke kunne få unger på fisker selv - men at det foregikk i spesielle "fiskefabrikker" med masse spesialutstyr hehe.

Hadde jo vært morsomt med fiskebebiser da.
sessan
Tror jeg har hatt fisker i 20 år, og har trodd hele tiden at man ikke kunne få unger på fisker selv - men at det foregikk i spesielle "fiskefabrikker" med masse spesialutstyr hehe. Hadde jo vært morsomt med fiskebebiser da. :-)


Det er etterhver et "utall" rognleggende arter som med hell er drettet opp hos vanlige akvarister. Selv har jeg hatt vellykkede oppdrett av dverggurami, to-tre ulike tetraer og fire-fem ulike barber, tre corydoras-arter. Alle disse er enkle å drette opp - hvis forholdene er lagt til rette. Det ikke bare å slippe fisk i et akvarium og forvente at det skal bli oppdrett. De fleste fisker elsker yngel på menyen - sine egne og andres. Det er en rekke forutsetninger som må være på plass før man går i gang, både før og etter rognleggingen. For å lykkes har jeg tre råd: Les og lær, les og lær, les og lær.

Stephan
Jeg oppdretter ikke. Har dog hatt kull på både ancistrus og guppy samt fôret opp div. killi fra yngelstadiet, men det har blitt med det. Har så mange hundre liter vann å holde styr på at man på en måte ikke gidder å gjøre mer enn det nødvendige+det morsomme på et punkt, dessuten har jeg ikke anledning til oppfôring nå. Selv om kampfisk-babyer frister da jeg har noen fantastisk flotte damer og en nydelig, aktiv hanne.. men så var det den plassen da. )
Av de fiskene du har så er Corydoras paleatus veldig lette og få yngel på. Fôr de godt i en ukes tid med diverse fôr inkludert mygglarver. Utfør ett kaldt vannbytte på kvelden, hvor en tredjedel av vannet byttes ut med kaldt vann, slik at tenperaturen i vannet faller noen grader. Neste morgen legger de nesten garantert egg. De legger eggene ofte på glasset eller pumpa. Noen velger og ta ut eggene og ha de i en egnet klekke akvarium/boks med en luftestein. Det kan være lurt og slippe oppi ett par dråper av metylenblått, som forhindrer mugg på eggene. men ikke nødvendig. Andre tar ut de voksne fiskene og lar eggene få utvikle seg i akvariet eggene ble lagt. Etter noen dager så klekker eggene og de svømmer rundt på bunnen. Ynglen kan du fôre opp med knust vanlig fôr av malle tabeletter, eller enda bedre med nyklekket artemia. Selv har jeg hatt oppdrett på 20-30 arter og gjort det på samme metode. Jeg tok ut de voksne fiskene. Andre gjør det sikkert på andre måter, men det er slik jeg har gjort det. Det er relativt greit og skille kjønnene på corydoras. Bukfinnene på hunnene er runde, mens på hannene er de litt mere spisse. Ser man fiskene ovenfra er hunnene tjukkere enn hannen som er mere slanke.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap