Fx5 filter media og andre filter spørsmål

Sitter og teller på knappene på om jeg skal skaffe meg en Fluval FX5.
Opprinnelig er vel denne utstyrt med kun svamper i kurvene, samt har et stort tomrom i midten. (Brukes dette til noe?).
Hva er deres erfaringer med å bytte ut noen av svampene med skikkelige filtermedia?

Kort og godt... Hvordan har dere andre gjort det? Hva må bestilles og hvor mye, og jeg må ha noe ekstra filter remedier?

Gi meg også gjerne en link til web butikker hvor dere har gode erfaringer

Og så.... Leverer denne FX5 valuta for pengene, eller bør jeg sjekke ut f.eks Eheim i samme prisklasse?

Planen er at denne pumpa etterhvert skal serve i et 540 eller 660 liters kar med Malawi biotop.

Gjør selvfølgelig ikke noe om pumpa er stille heller
10 treff når jeg søkte på FX5 filtermateriale
Mens du venter på svar her, finner du kanskje noen interessante svar i de andre trådene i treff-listen.
Vet ikke om min løsning er den perfekte, men bruker en FX5 i en 720l, og har TetraTec bioballer i kurvene. De svampene som sitter rundt kurven fungerer som grovfilter siden vannet trekkes fra rommet rundt kurven og inn. Eneste ulempe med bioballer er at de er så lette at de ligger og klirrer i kurven siden pumpen er såpass kraftig. Å legge en plate med filtermatte oppå som holder bioballene på plass er sansynligvis løsningen dersom du ønsker et stille filter. Finfilter ligger på toppen av øverste kurv, og er det eneste jeg har byttet siden jeg startet filteret for over ett år siden. Ellers surrer det og går uten at jeg har registrert redusert vannstrøm.
Sitter og leser litt rundt om, og det er veldig mange varierte tilbakemeldinger på FX5, også når det kommer til bruk av bio remedier, og rekkefølgen av disse.
Må si at jeg er lettere forvirret her nå
Du sier at vannet trekkes gjennom grovfilteret/svampene på siden av kurvene (fra utsiden av kurvene.
Trekkes det da videre fra toppen/bunnen og gjennom alle kurvene?
Ja vannet går igjennom alle kurvene etter det har gått igjennom grovfilter svampene. Jeg bruker små hvite plast bioballer i mine FX5 filtere. Bråker ingenting.
Ok... så Ehfisubstrat kan være tingen i alle kurvene da eller?! Og med polishpads el. øverst i alle kurvene?

Fant forøvrig en side til en som hadde tatt det heeelt ut og modifisert FX5.

Da har jeg gjort en deal og skal hente 2 stk FX5 i dag.
Disse er utstyrt med Bioballer, og Efhi substrat.
Blir nok en smule overkill med 2 stk FX5 og 1 stk Eheim 2226 i dette 310 liters karet.
Særlig mtp. at jeg har en god del planter i dette selskapskaret, men tanken er at det ene sammen med Eheim pumpa skal inn i Malawi karet når det er på plass.
Hadde et 550 l på hånden, men var litt for sein i avtrekkeren, så da får jeg bare følge med til det dukker opp et annet slik til en god pris i mitt nærområde

Hvordan tror dere det er å kjøre disse inn i 310 liters karet inntil jeg finner et brukbart "storkar" ?
For å starte et sted.... Det fulgte ikke med Ehfi substrat, men kun noen få keramikkrør, og noen lavasteiner.

Jeg skal sette opp enda en pumpe, slik at den får kjørt seg inn.

Leser mye rart om filteroppsett på FX5, men ser at det brukes mye rart.

Jeg vurderer å kjøpe Ehfi substrat pro til alle kurvene om det er dette som er best, men det er jo svinaktig dyrt, og K1 bioballer er jo mildt sagt gratis i forhold, men jeg vil gjerne bruke det som er best.

Trenger også tips på pre filtrering/finfilter, og hvor dette skal plasseres.

I dag kjører jeg filtervatt øverst i alle kurvene, men synes fremdeles at pumpa slipper mer partikler enn hva jeg skulle ønske.

Setter pris på alle forslag!
Ikke at jeg har fasittsvaret men jeg tror Kaldnes K1 er bedre enn Eheim sitt. Har lest en del rokke tråder og de som holder rokker snakker varmt om K1 og rokker er jo ekstremt var for dårlig vann så da tenker jeg at hvis K1 er god nok for disse så må jo K1 være bra nok for Malawi og den slags...
Hvordan får jeg til effektiv finfiltrering?
Synes at det er litt vel mye partikler som kommer ut av utblåset.
Fant dette på www.

Informativt om oppsett av FX5.

Ser det helt på jordet ut?

http://www.fishkeepingforum.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=1748

Det blir nok kraftig overkill med 2 stk FX5 og 1 stk Eheim 2226 i et 310 liters akvarie. Det meste vil fyke rundt i akvariet.

De forskjellige "stein" substratene fungerer bra, men bioballer fungerer like greit. Jeg brukte to FX5 pumper med bioballer i en årrekke i mitt 2700 liters akvarie. Fungerte helt greit. I dag har jeg filter i en innvedig bakgrunn med bioballer, svamp og vatt, men har i tillegg en FX5 pumpe gående.
Hehe... joda... konkluderte med det samme, så jeg kjører 1 FX5, og en 2226 sammen. Det fungerer veldig bra. Forøvrig ikke helt fornøyd med finfiltreringen til FX5, så jeg må finne en løsning på det.

Ellers så har jeg en til FX5 stående å samle støv. Har planer om å sette opp et 500-700l kar. (kanskje til og med 1200l) for Malawi, og vil derfor handle inn Bioremedier for FX5 slik at jeg kan sette i gang så raskt som mulig når karet er i hus.

Derfor vil jeg gjerne vite hva som er det aller, aller beste biomedie for å putte i FX5, samtidig som jeg ønsker å forske best mulig finfiltrering for det samme filteret.

Håper det stormer inn med gode forslag!!

Lars Jamne
Ikke at jeg har fasittsvaret men jeg tror Kaldnes K1 er bedre enn Eheim sitt. Har lest en del rokke tråder og de som holder rokker snakker varmt om K1 og rokker er jo ekstremt var for dårlig vann så da tenker jeg at hvis K1 er god nok for disse så må jo K1 være bra nok for Malawi og den slags...


Bruker K1 i alle mine filter, og det fungerer perfekt.
Kommer ikke til å bruke noe annet i ev. nye oppsett heller.
Gjør K1 kun den biologiske filtreringen?, eller bidrar det til finfiltrering også?
Det som siler ut mest partikler er filtervatt. Den må midlertidig byttes ut med jevne mellomrom.
Da gjorde jeg en liten førjulshandel, og handlet med et filtermediesett som tilhører Eheim Pro 2080/81. Fyllte opp i FX5 på følgende måte:

- Nederste kurv: Finfilter i bunnen, og fyllte opp med Eheims biokuler.
- Mellomste kurv: Eheim biokuler, og finfilter på toppen.
- Øverste kurv Eheim Mech pro rør, og blå filter på toppen.

I øverste kurv la jeg også endel av de gamle biorørene jeg hadde fra før av og som inneholdt bakterie kultur. Jeg tok også vare på filterguffe og filtervann fra filteret, som jeg fyllte på med etterpå.
Jeg har også et Eheim 2226 gående som er godt innkjørt slik at jeg ikke skal gå på en smell mtp bio kultur. Også greit å ha 2 filtre gående parallelt om et skal kutte ut, eller mtp. rengjøring.

Nå er jeg endelig kvitt alle de partiklene jeg slet med i vannet, og vannet er krystallklart.

BTW. Mengden filtermateriale i mediesettet til Eheim 2080 er nok til 2 og kanskje til og med 3 FX5
Kan legge til at al "støyproblematikk" forsvant når jeg puttet dette nye filtermediet i filteret.
Jeg synes at den i utgangspunktet var blitt stille tidligere etter noe innkjøring, men nå er den nærmes "lydløs"
Flott at du fant ut av det Lykke til med jakten på nytt (brukt) Malawi-kar da!
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap