Torv i filterkammer

Jeg tenkte å putte torv i filtere og dermed har jeg noen spørsmål.
Vannverdier:
KH: 6
GH 17
Ph 7,5

Så jeg lurte på hvor mye PHen vill synket ved å putte en liten klump oppi filteret. Filtere er av typen Eheim Pro II , 1200 l/h. Hvis noen har noen gode tips til og senke Gh også hadde det vært fint. Og hvor er det lurt å kjøpe torv? hVa er prisene på dette?

Å putte en liten klump med torv i filteret gjør noe utslag. Hvor stort kommer an på hvor stor kar du har. Siden du har 1200 l/t på filteret ditt så antar jeg at du har litt størrelse på karet (noen hundre liter?). Da vil det ikke gjøre dramatiske utslag. Men, Det vil du heller ikke ha. Begynn med litt og juster heller opp etter hvert hvis det trengs.

Du kan kjøpe torv i dyrebutikken, eller du kan kjøpe Tiur tov på hagesenteret (ren torv uten tilsetninger, gjødsel og slikt). Det er mye rimeligere Putt det opp i en dame strømpe eller en liten vaskepose. Da blir det ikke så mye bøss og klin.

Jeg synes GH'en din var høy. Er det GH i springvannet ditt? Jeg har ikke noe gode tips til hvordan man skal få denne ned, beklageligvis!
GH'en er sikkert grei den om du har Guppy, men ønsker du denne ned så er jo delvannsbytte noen ganger vel det enkleste, dersom du da ikke har denne Gh i krana di.
google123
Vannverdier: KH: 6 GH 17 Ph 7,5 Så jeg lurte på hvor mye PHen vill synket ved å putte en liten klump oppi filteret. Filtere er av typen Eheim Pro II , 1200 l/h. Hvis noen har noen gode tips til og senke Gh også hadde det vært fint. Og hvor er det lurt å kjøpe torv? hVa er prisene på dette?

Jeg syns gh'en var veldig høy til å være norsk kranvann. Har dere privat brønn eller noe? Det er vanligvis ikke så hardt vann i norske vannverk, vi har typisk en gh på 1 og 2 her i landet. Jeg gjetter på at enten har du brønnvann utenom det vanlige, eller så driver du og tilsetter noen midler som akvariebutikken har prakket på deg og sagt at du MÅ ha...? Hvilke midler bruker du til vannet? Har du kjøpt noen dekorsteiner e.l. på akvariebutikken og satt i akvariet ditt? Det kan være at du har fått med deg en stein av typen Utah Ice, det er rett og slett en stein som består av gh-økende middel som går sakte i oppløsning i vannet. Den øker vannets gh-verdi voldsomt, og har du en sånn bør du ta den ut.

Det er umulig å si hvor mye en kladd med torv vil påvirke vannet i akvariet ditt. Du har ikke nevnt hvor mye torv, og du har ikke nevnt størrelsen på akvariet. Ingen her er synske men uansett pleier det å være noe man må prøve seg frem til selv. Ikke forvent så store utslag av et par never med torv. Legg det i en filterstrømpe, så du slipper torvfiber overalt.
Takk for svar!

Akvarie er på 180 liter og det går et diskus par med noen ancistrus og ottoer. Gh'en er sky høy både i krav vannet og i akvarie (har brønnvann). Det jeg tenkte på var å kansje legge torven i en bøtte og da få PHen ned til 3-4 og da bruke det som Ph middel i akvarie. Har noen prøvd dette?
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap