Hvor mange og hvilke fisker kan jeg ha??

Jeg er helt ny og har kjøpt meg akvarie på 60 liter. Hva slags type og hvor mange fisker anbefales det til et akvarie av en slik størrelse?

fisker som ikke er alt for store og ikke krever så veldig stor plass kan passe i et 60L. For eksempel sverddrager, guppy, neontetra, pansermaller, ancistrus eller kuhliål. Noen labyrintfisker som for eksempel dverggurami kan også passe

Pass også på at artene passer sammen. Det kan være veldig lurt å søke litt på forskjellige fiskearter her på forumet eller kjøpe seg en akvariebok.
Det kan være veldig greit å plukke fisker etter hva slags vann du har i krana. Noen fisker liker surt og bløtt vann, mens andre vil ha basisk og hardt. Mål Ph og Gh, og så kan vi prøve å hjelpe deg ut fra det.
Hva er den beste algespiseren?
Jeg lurer på hvlike type algeetende fisk jeg skal kjøpe. Noen som forslag til hva jeg da velger? Jeg har kjøpt en snegle. Hva er best av snegler og fisker til å holde algevekster i sjakk?

Er der noen som har forslag til tråder som tar opp temaet rengjøring...... hvor ofte og hva som bør/skal gjøres?

René
Kjøp heller et par eplesnegler til algespising. Det er ikke særlig plass i en 60 liter, så det er greit med snegler isteden. De gjør en overraskende bra jobb, og eplesneglene finnes i både rosa, lilla, blå, hvit og gul! Og blandinger av alle disse

Før du kjøper fisker, anbefaler jeg at du leser denne artikkelen om vannverdier.
Den største feilen nybegynnere gjør, er å kjøpe for mange og for store fisker til akvariet sitt. Ikke gjør den feilen.
Hold deg gjerne til et "tema", f.eks. kjøp noen platy først og så senere noen guppy. Begge er levendefødere som kan ha samme vannverdier, og begge finnes i et utall flotte farger. Det blir fargerikt og fint. Kjøp f.eks. fire av hver (4 guppy og 4 platy), så har du en fin "startpakke" til 60 literen din.
Og til sist; kjøp mange planter til akvariet ditt. Det øker trivselen, er bra for vannet og fiskene. En klassisk nybegynnerfeil er å kjøpe "en eller to planter".
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap