Sånn ser det ut når snegler parer seg.

Mange lurer på hvordan snegler parer seg. Eplesnegler, Sebra epler og Marisa epler parer seg på samme måte.
1. Dette bilder viser hvordan Eplesnegler, Sebra epler og Marsia epler parer seg.
2. Posthorn, planorbis corneus parer seg på denne måten. Etter paring legger begge to egg.
3. Her er en eggklase etter posthornsnegler.
Det var utrolig int. å se!
Hvordan ser det ut når eggene til posthornsneglen klekker? Og hvor store sånn ca er det da?
Ja, slik så det ut i går kveld, da to av eplene hadde seg. Håper det blir noe ut av det denne gangen. Har en klase hengende lenge nå, men tror ikke det blir noe av det. Har gått 3 uker siden jeg fant den, men det er vel litt for liten luftfuktighet der den henger under lyset uten dekkglass på karet.
Plaza
Det var utrolig int. å se! :) Hvordan ser det ut når eggene til posthornsneglen klekker? Og hvor store sånn ca er det da? :)

Du ser bare bittesmå lyse små prikker som begynner å forlate klaseen og vandre rundt. Etterhvert så kommer de mere frem og da med mere farge på. De vokser også veldig fort.
Er det ønsker om flere bilder av eggklaser fra de forskjellige arter og paring så kan jeg prøve å ordne det.
Men ta en titt på dissen bildene da, dette er jo epleeggeklaser. Men akkurat i dette karret går det noen få vanlige epler i type gult og brunstripete og det er noen kjempe epler.
Ser fargene med kamera ble forskjellig, 1 og 2 er på samme siden av akvariet og eggene er på en måte mer firkanta enn alle de andre eggeklasene, eksempel sees på bilde 3.
Med øyet så ser alle klasene rosa ut, men kamera vrir de med firkanta egg mot orange ser jeg.

Noen som greier å si hva som er hva ?
Går det ann å se forskjell på de to typene eplers egg?
Noen forklaring på hvorfor eggene er mer firkanta ?
Har klekket flere andre klaser men bilde 1 og 2 er ikke helt klare ennå, nr 2 ser jo ut til å nærme seg, aner jo ikke om de er befruktet heller........
Ehhh mente bilde 2 og 3 er på samme siden, og nr 3 ser ut som den kan klekkes nr som helstfår ikke redigert innlegget
Heidi Ingdal
Mange lurer på hvordan snegler parer seg. Eplesnegler, Sebra epler og Marisa epler parer seg på samme måte. 1. Dette bilder viser hvordan Eplesnegler, Sebra epler og Marsia epler parer seg.

Kan bare legge til at slik har jeg sett Piano sneglene være i det siste. Kan hende det vanker nye snegler hos meg da.
Jarle F
[QUOTE=Heidi Ingdal]Mange lurer på hvordan snegler parer seg. Eplesnegler, Sebra epler og Marisa epler parer seg på samme måte. 1. Dette bilder viser hvordan Eplesnegler, Sebra epler og Marsia epler parer seg.

Kan bare legge til at slik har jeg sett Piano sneglene være i det siste. Kan hende det vanker nye snegler hos meg da.
Flott, ja jeg tenkte at jeg skulle skrive at Piano og Blånesene også parer seg på samme måte. De føder forøvrig levende unger.
Babbs
Men ta en titt på dissen bildene da, dette er jo epleeggeklaser. Men akkurat i dette karret går det noen få vanlige epler i type gult og brunstripete og det er noen kjempe epler. Ser fargene med kamera ble forskjellig, 1 og 2 er på samme siden av akvariet og eggene er på en måte mer firkanta enn alle de andre eggeklasene, eksempel sees på bilde 3. Med øyet så ser alle klasene rosa ut, men kamera vrir de med firkanta egg mot orange ser jeg. Noen som greier å si hva som er hva ? Går det ann å se forskjell på de to typene eplers egg? Noen forklaring på hvorfor eggene er mer firkanta ? Har klekket flere andre klaser men bilde 1 og 2 er ikke helt klare ennå, nr 2 ser jo ut til å nærme seg, aner jo ikke om de er befruktet heller........

På bilde 1 er det en kjempe epleklase som er lagt. Den er rødrosa når den legges. Når ungene klekkes så er de ganske fargeløse bortsett fra snurren som er knall rød. Ganske kult når de har klekket og man ser fullt av bittesmå røde flekker kryr rundt på bunnen og glasset.
nr 2 og 3 er vanlige eplesnegler og den på bilde 3 er veldig nære klekking.
1. Her er det da Filopaludina Sumatrensis Polygramma (Blåneser) som parer seg. Dette gjelder også Pianosnegler. Disse føder da levende unger.
2. Her er det Sebra eple som er i ferd med å legge egg. Den legger eggene sine under vann på planter, glasset osv.
3. Her legger Marisa eplen egg. Den legger de også under vann på samme måte som Sebra eplen. Disse to sortene bør ikke holdes i samme kar da de kan krysses.
Snegle- og skalldyrbasen hadde ikke vært det samme uten dine flotte bilder, Heidi!
Plussmedlem
...jeg tror uten å nøle jeg ville kåret deg til Norges beste på akvariesnegler av de jeg vet om!
mona o
Snegle- og skalldyrbasen hadde ikke vært det samme uten dine flotte bilder, Heidi! :)

Å Mona tusen takk skal du ha. Jeg prøver å bidra og påvirke folk så godt jeg kan for at de skal få øynene opp for disse herlige skapningene.
Anders Kaste
...jeg tror uten å nøle jeg ville kåret deg til Norges beste på akvariesnegler av de jeg vet om! ;-)

Å Anders jeg tror jeg rødmer...blush...tusen takk for flotte ord. Det er jo sånne tilbakemeldinger som gjør at man får inspirasjon til å fortsette med denne flotte hobbyen. Så tusen tusen takk.
1. Her ser dere forandringen som har blitt siden jeg la ut det første bildet av denne posthornklasen fra første innlegget. Her ser man tydelig at det dannes små posthorn. Dette bildet var tatt i går.
2. Marisa eplene trenger ikke bare å legge egg på planter osv. Her har en av de dekket hele toppen på filteret med egg.
Utrolig interessant å se De er nå søte da sneglene.

Så flotte bilder du får tatt av dem
Takk for oppklaringen Heidi. Har flyttet vanlig eplesnegle klasene over i 225 literen med de vanlige eplene. Så får vi se hvor mange som klekker.
Takket være dine flotte bilder og forklaringer Heidi, oppdaget jeg i går en klase med egg fra posthornene.

I dag ser jeg antydning til et bitte lite "øye" i hvert egg, og er kjempespent på hvordan de ser ut i morgen! Hvor lenge henger de sammen slik i klase før de beveger seg avgårde?
Her er det vanlige damsnegler som parer seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap