Fx5 alternativer?

Jeg fikk i går 2 stk Fluval FX5 i hus i håp om at jeg kunne sette i gang en bedre filtrering enn mitt "lille" Eheim 2226.
Karet er ikke større enn drøye 300l, og jeg tenkte at et FX5 kunne gjøre susen.
Noe det helt sikkert gjør også, men dette medførte også et par problemer.
Selve størrelsen, og slanger etc var litt grovere dimensjonert enn hva jeg hadde beregnet.
Karet står på en ramme som ikke ruver mer enn drøye 50cm, man får ikke plassert filteret under her, og det må dermed stå på siden.
Alle som har sett et FX5 vet at det ikke akkurat pynter opp stua, så jeg må gi min kone rett i at dette ikke kan være mer enn en midlertidig løsing. Samtidig så er det ikke plass til det heldekkende lysarmaturet, og bakkanten ligger oppå slangene.

En annen ting som slår meg er at jeg ikke får brukt monterings klipsene pga akvariets aluminiumsprofiler stikker ut for å legge glassluker på. Dermed føler jeg det er litt på "halv åtte".

Og så en annen ting.... FX5 er i utgangspunktet "stille" (jeg leser stille som mus flere steder på nettet, men dette stemmer ikke). Filteret lager ikke noen ulyder i filterprosessen, men har en lavfrekvent pumpe hummmm, som bærer ganske godt.
For å si det sånn så fungerer det godt når andre lydkilder er på stua, men når alt er slått av, så føler jeg at det er sjenerende.
I gutterommet i kjelleren, i et større akvarie (noe som er planen etterhvert) fungerer det nok godt.

Noen som har noen gode råd å komme med?
Kan sikkert kjøpe et slags skap, og lydisolere, men fremdeles ikke vakkert i og med at det må stå ved siden av karet.

Noen som har et forslag til en alternativ pumpe som duger, og passer, og som lager enda mindre lyd?

Vurderer å legge ut en byttes annonse om noen har et brukbart Eheim el.
Men jeg har ikke helt bestemt meg enda.
KLB
En annen ting som slår meg er at jeg ikke får brukt monterings klipsene pga akvariets aluminiumsprofiler stikker ut for å legge glassluker på. Dermed føler jeg det er litt på "halv åtte".


Når det gjelder dette problemet, så kan du kappe vekk de flappene som er på disse festene. Har gjort det på mine rammekar og det funker fint. Dekkglasset må du nok kappe til. for å få den til å passe runt

Kanskje dumt hvis du alikevel skal selge den.
Har ikke helt bestemt meg enda, men jeg tror jeg har funnet en løsning på plassering av filteret, og få kamuflert det skikkelig
Skal kikke etter en "kiste" som passer, og som jeg kler innvendig med lyd dempe matte fra Biltema.
Slangene skal jeg nok få til uansett, og så må jeg mekke litt på lyset.

Men jeg tar allikevel i mot tips.
Nå når pumpen har gått litt, så synes jeg ikke den lager noe særlig med støy heller.
Så jeg ser det litt an
Surkling/sildring i fx5
Den ene FX5 som er satt i tjeneste har begynt å surkle, eller nærmere bestemt så høres det ut som sildring i pumpa.
Etter å ha vippet og ristet på tønna kommer det ut en god del grums, og etter å ha re-startet systemet, så kommer det litt luft ut, og så går den relativt stille, og uten surkling en stund før den begynner på igjen med det samme.
Har sjekket koblinger, slanger, og pakninger, så det er ikke noen steder det kan komme inn noe luft. Heller ikke luftbobler i akvariet.

Tenker kanskje at dette er noe som skjer etter som puma er "nystartet", og filtermedia må "sette" seg, men jeg er ikke sikker. Irriterende er det uansett
Det høres ganske likt ut som dette....

SURKLELYDER

Surkle/sildre lydene har gitt seg, og er kun tilstede en kort stund etter at filteret har tømt seg for luft. Slet litt med annen støy. Motor/pumpe vibrasjoner. Dette forplantet seg i gulv og vegg, og var til tider fryktelig støyende. Kan tenke meg at pumpen plassert på betongunderlag el. ikke opplever dette på langt nær.
Fikset 95% av problemet ved å benytte antivibrasjons remedier som jeg hadde i skuffen etter min andre hobby (HiFi og rørfosterkere)
Etter å ha benyttet såkalte "Holfipads" forsvant nesten alle ulyder.

Velger derfor å beholde filterne, og finne meg en stuevennlig kamufleringsmetode.
Om noen vet om et lite skap el. som selges og er lett tilgjengelig, og som denne FX5 kan få plass inni. Hadde det vært flott om dere kunne dele det med meg
Du kan jo bygge et skap i MDF plater og male den, sett på et Ikea skapdør, kle den inn med Biltema motorrom isolasjon. Da tror jeg du får vekk resten av støyen.
Ettersom det skal stå på stua, så tror jeg at jeg må finne noe som ser pent ut fremfor å bygge noe selv. Tror i så fall det blir siste utvei.
Flott om skapet er penere enn FX5 tønna
Dempematter fra Biltema ligger allerede klart.
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap