Antall og kjønsfordeling ved ancistrus "oppdrett"?

Hei.. Drev tidligere å fikk yngel på et ancistrus par, men så dødde hunnen min, og nå tenkte jeg å legge til rette for ancistrus og oppdrett i karet.. Har flyttet all fisk til andre kar, går kun noen få platy oppi for syns skuld.. Karet har fått 6 huler av forsjellige størrelser og fassonger og mye røtter oppi.. Har nå fått tak i en del ancistrus som går oppi der.. 2 fullvoksne hanner, 1 stor hunn, 2 mindre hunner og 2 albino ansistrus som selger mente var hanner men jeg tviler litt da di har begynt å bli ganske store uten noe særlig antydning til barter..
Karet er et 120 liter, så det jeg lurer på er om det kan vær lurt å flytte noen til andre kar? Eller skal jeg prøve en stund slik. Se om det blir noe? Di to store hannene har funnet seg til rette i kvar sin hule, men er ganske kranglete mot hverandre under foring å sånn så har begynt å fore på flere plasser..
Håper på tips!
Jeg har som regel fått lek med bare en hunn og en hann, evt 1+2 /2+1. Ancistruser er revirhevdende, og jeg tror der er stressende for de å bo mange voksne sammen i et kar, spesielt mange hanner.
Ja, tenkte litt på dette, men er mange som mener at mange individer trigger lek.. Men spørs om jeg sku flyttet noen over i et anna kar..
Nå filosoferer jeg litt, men kan det tenkes at i et leveområde med mange maller, i naturen eller i et kar, så vil ikke hannene kaste bort resurser på å prøve å få fram yngel?
Det kan ha flere årsaker:
-han kan risikere å miste hulen til en konkurrerende hann, og egg/yngel blir spist
- om han får fram yngel, så vil de konkurrere med de voksne i matveien og antagelig tape.

Dette er som sagt bare tanker, vet ike om det fungerer slik. Men jeg vil tro at i et akvarium med flere hanner, så er det den største og sterkeste hannen som vil få fram flest yngel, da han kan nedkjempe de andre om de prøver seg på hans hule.
Ja, det er jo ikkje umulig tenker jeg prøver å ta ut vertfall en av di store hannene og kansje noen av di andre også å sjå om det blir noe resultat
Tror dere det blir bra om jeg flytter en hann og en hunne til et 60 liters kar? Så her jeg største hannen og største hunnen ijen i 120 literen, så flytter jeg resten til 240 literen? Eller vil 60 liter bli alt for lite til å i d hele tatt håpe på lek?
Har lest at flere har opplevd å få yngel i 54 liters kar. Jeg fikk yngel nå i kveld, MANGE, for første gang, i en 250 liter med allslags selskapsfisk. Har 2 hunner og en hann som er voksne, resten bare unger som ikke er begynt å få barter.
Fikk flyttet hule, hannen og yngelen over i et ynglekar, så der skal de få være till de ikke egner seg som levendefor lengre. Dette er spennende og moro! Lykke til!
For egen del vil jeg nok anbefale kun et par i en 60L, om du ikke har andre muligheter for større kar. Trio i et kar på 100L.

IKKE ha vanlig ancistrus sammen med albinoer, da disse krysser seg, og en vet aldri hva som kommer av avkom. Etter manges og min mening er denne kryssningen fyfy (0:

Det finnes for mye av slikt som er ubrukelig allerede på markedet, derfor må (bør) dette unngås
Jeg har god er erfaring med kun et par i 180 liter selskapskar. Hunnen legger egg ca. hver 1,5 mnd.

Det er ingen problem å krysse vanlig ancistrus med albinoer, du kan du få yngel med begge typer utseende. Kryssinger med L144 og super rot er ikke så ettertraktet, siden yngelen gjerne får utseende som er noe midt i mellom.

Oppdretteren
Det er ingen problem å krysse vanlig ancistrus med albinoer, du kan du få yngel med begge typer utseende. Kryssinger med L144 og super rot er ikke så ettertraktet, siden yngelen gjerne får utseende som er noe midt i mellom.




Ingen som har sagt at det er noen PROBLEM med å krysse disse to Oppdretteren, men avkommet vil ikke bli hverken fugel eller fisk for å si det slik. Når jeg skal kjøpe fisk, vil jeg ha ren rase. DVS enten ren ancistrus, eller albino. Jeg vil ikke ha en blanding. Å oppfordre til å krysse disse hører med i det jeg vil kalle galskap. Skjerpings....
LOFFA
Ingen som har sagt at det er noen PROBLEM med å krysse disse to Oppdretteren, men avkommet vil ikke bli hverken fugel eller fisk for å si det slik. Når jeg skal kjøpe fisk, vil jeg ha ren rase. DVS enten ren ancistrus, eller albino. Jeg vil ikke ha en blanding. Å oppfordre til å krysse disse hører med i det jeg vil kalle galskap. Skjerpings....


Her har du tydeligvis misforstått litt, albino er ingen egen rase. Ved å krysse disse vil ca. halvparten av fiskene bli albino. Det er ikke mulig å få en fisk som er kun litt albino, avkommet vil enten få vanlig utseende eller albino.

Les mer i denne tråden:
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=16200

Det er alltid lurt å sjekke fakta før en ber andre om å skjerpe seg
Oppdretteren
[QUOTE=LOFFA]Ingen som har sagt at det er noen PROBLEM med å krysse disse to Oppdretteren, men avkommet vil ikke bli hverken fugel eller fisk for å si det slik. Når jeg skal kjøpe fisk, vil jeg ha ren rase. DVS enten ren ancistrus, eller albino. Jeg vil ikke ha en blanding. Å oppfordre til å krysse disse hører med i det jeg vil kalle galskap. Skjerpings....


Her har du tydeligvis misforstått litt, albino er ingen egen rase. Ved å krysse disse vil ca. halvparten av fiskene bli albino. Det er ikke mulig å få en fisk som er kun litt albino, avkommet vil enten få vanlig utseende eller albino.

Les mer i denne tråden:
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=16200

Det er alltid lurt å sjekke fakta før en ber andre om å skjerpe seg



Var vel kanskje litt feil å kalle det ren rase, men meningen min var om du har et par med albino vil du få albino unger og det samme med vanlig sp varianten. Avkommet til en blanding av albino og en "ren" ancistrus vil du aldri ha kontroll på avkommet i videre avel. Hadde jeg kjøpt et blandings par som var mørke og fått halvparten med albino avkom, ville jeg nok blitt skuffet, om det var et "rent" par var det jeg kjøpte i utgangspunktet.

Om en skal selge yngler av blanding dvs at en er ren og en er albino, skal og bør dette opplyses. Var ellers ingen skrape til deg Oppdretteren. Men for egen regning mener jeg at disse to ikke bør blandes i samme kar og evnt drettes. Vi har alle våre meninger om alt og en diskusjon er kun flott for å få frem meninger.

Ønsker deg ellers en videre flott dag
Blanding kan du få uansett, ikke alltid det bare kommer albino unger selv om du har to albino foreldre. (Akkurat som med oss mennesker og, to albino foreldre kan få ett ikke albino barn =) eller motsatt. )
Her er det gener som spiller inn, og det tror jeg ikke du kan sikre deg kontroll på som oppdretter =)
Abelle
Blanding kan du få uansett, ikke alltid det bare kommer albino unger selv om du har to albino foreldre. ;) (Akkurat som med oss mennesker og, to albino foreldre kan få ett ikke albino barn =) eller motsatt. ) Her er det gener som spiller inn, og det tror jeg ikke du kan sikre deg kontroll på som oppdretter =)




Er ikke helt sikker, men tankene mine sier at du er noe på jordet i ditt svar. At det er albino betyr at det mangler noe i genene og at det er "genfeil". Så at to mennesker som er albino skal få barn med gener som ikke finnes i utgangsapunktet, virker for meg som veldig rart. Om du har to ancistruser som er albino flere ledd bakover vil derfor for meg naturlig kun få albino avkom. Gjennom mine år som akvarist har jeg hatt 4 leikspar med albinoer, og har til dags dato aldri fått annet enn albino avkom. Som tidligere nevnt om det er avkom fra blanding.... vil nok du ha rett i at det vil komme begge deler. Men er begge albino i genene, vil de naturligvis ikke få brune unger

Derfor er som også nevnt tidligere viktig at kjøpere av slike blandinger får opplyst at det er hva det er, blanding av ren og albino
Nå har jeg svært så lite peil på akkurat fisker og oppdrett, men har noen spørsmål ang dette og siden dere allerede er i diskusjonen så må jeg spørre.

En albino er vel i utgangspunktet en gen feil, og sette 2 albinoer i sammen så vil jo barna som kommer etter også få gen feil. Eller er jeg helt på jordet?

Jeg vet at med fugler så skal man unngå å sette albino med albino da ungene kan få skader. Dvs dårligere imunforsvar.. Eller svekket helse om man kan si det sånn,
og da lurer jeg på, gjelder ikke dette også fisker også som med andre dyr?
Om albinos bare fikk albino barn så er det vel da ingen nødvendighet å opplyse om at albino yngelen du har, har hatt to ikke albino foreldre eller en av hver...?
Sånn satt på spissen...(selv om jeg er helt enig med deg at det er noe du burde opplyse om som selger) For da skal vel den egentlig etter din mening ikke ha mulighet til å få farget barn, bare du yngler den med en annen albino....

Men,joda så klart har du større sjangs for å få bare albinos med to albino foreldre, men det kan også her forekomme avik...

Kommer veldig ann på hvilken type albinisme foreldrene har hos oss mennesker i alle fall... Har begge foreldre samme type albinisme, vil alle barna bli albinos. Har foreldrene hver sin type albinisme, komplementerer de hverandres gendefekt, slik at alle barna blir normale.

Så med mindre du kan finne ut om fiskene dine har samme type albinisme så kan du vel aldri være heeeelt sikker





Albino er en recessiv egenskap. Det innebærer at du må arve den fra begge foreldre for at du skal bli albino. Foreldre kan nedarve dette uten selv å være albino, men en forelder som er albino vil alltid nedarve albino-genet.

På samme vis er lyst hår og blå øyne recessive egenskaper, dermed kan ikke to foreldre med lyst hår eller blå øyne få barn med brunt hår eller brune øyne.

Altså:
- To "normale" foreldre kan bære på albinogenet og få avkom som er albino. Statistisk sett (forutsatt at begge bærer albinogenet) vil de få 25% albino og 75% normale. Det er imidlertid bare 25% av avkommet som ikke bærer på albinogenet.
- To albinoforeldre kan ikke få avkom som ikke er albino.
- Hvis en forelder er albino og den andre er normal (men bærer albinogenet), kan avkom bli albino (statistisk sett vil 50% av dem bli albino, resterende 50% vil være normale men bære albinogenet).
- Hvis en forelder er albino og den andre er normal (uten å bære albinogenet), vil all yngel bli normal, men samtlige vil være bærere av albinogenet.
Cathy
Nå har jeg svært så lite peil på akkurat fisker og oppdrett, men har noen spørsmål ang dette og siden dere allerede er i diskusjonen så må jeg spørre. En albino er vel i utgangspunktet en gen feil, og sette 2 albinoer i sammen så vil jo barna som kommer etter også få gen feil. Eller er jeg helt på jordet? Jeg vet at med fugler så skal man unngå å sette albino med albino da ungene kan få skader. Dvs dårligere imunforsvar.. Eller svekket helse om man kan si det sånn, og da lurer jeg på, gjelder ikke dette også fisker også som med andre dyr?



Barna til albino vil bli albino og vil ha de samme genene som foreldrene- Dette ble veldig godt beskrevet i siste innlegget her. Jeg ser du i flere tråder sammenligner dine erfaringer med fugler. Tror du skal legge det til side. Sammenligne fugler og fisk blir som å sammenligne mauer og slanger spør en meg. Gener er forskjellige fra dyrearter til dyrearter. Ta ikke dette ille opp Cathy for dette er ikke vondt ment.

Ser ofte at spersielt yngre medlemmer sammenligner fisk med skilpadder, hunder, katter, fugler og hva det skulle være. Fisk er fisk, hund er hund etc etc. Men svar på spørsmålet ditt.... nei du er ikke på jordet. Et albino par får albino barn og de er ikke på noen måte "skadet" eller har svekket imunforsvar, slik du forklarer fugler får
Tar det absolutt ikke ille opp
Bare lurte på om det var anderledes med fisker og det fikk jeg jo svar på
Bare her jeg fikk det fra(link under), men så klart kan ting være annerledes hos menneske og fisk osv. =)

Biokjemi og genetikk

Hos mennesker med albinisme er enzymet tyrosinase helt eller delvis inaktivt. Tyrosinase overfører tyrosin til 3,4-dioksy-fenylalanin (dopa) og dopa til dopa-kinon, et forstadium til fargestoffet melanin. Melanin produseres i spesielle pigmentceller, som også finnes hos mennesker med albinisme. Det finnes to typer albinisme: tyrosinase-negativ, hvor personen helt mangler melaninproduksjon, og tyrosinase-positiv, hvor personen i voksen alder kan produsere litt melanin. Ved begge typer skyldes enzymdefekten et recessivt arveanlegg. Som regel har begge foreldre til en person med albinisme normal pigmentering, men de er heterozygote, dvs. de bærer et dominant arveanlegg for normal pigmentering og et recessivt for albinisme. Blant barn av heterozygote foreldre vil man finne 25 % med albinisme (som har to recessive anlegg), 50 % normalt pigmenterte heterozygoter og 25 % uten anlegg for albinisme. Sjansen for at et par heterozygote foreldre skal få et barn med albinisme er altså 25 %. Har begge foreldre samme type albinisme, vil alle barna bli albinos. Har foreldrene hver sin type albinisme, komplementerer de hverandres gendefekt, slik at alle barna blir normale.


http://snl.no/albinisme/albinisme_hos_mennesket


Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap