Nå lekker min eheim pumpe også ! (type 2224) snufs :-(

Så renner det vann ut av mitt 2224 Eheim filter også !!! GRRRRR !

Jeg blir så sinna og frustrert.

Har jo lest at dette skjer veldig ofte. Men siden pumpen var i bruk da jeg kjøpte den, regnet jeg ikke med at det skulle skje her.

Men nå når jeg prøver å fylle den opp, så renner det vann ut under den ene hjørne "låse dingsen". Det er lagt inn 4 små plastbiter , en i hver lås, for at låsen sikkert skal klemme bedre inntil , Men her renner vannet.

Pakningen er der den skal være.

Kjenner jeg blir bare SÅ utrolig frustrert !! Det er så typisk at jeg skal få problemer. Og så typisk at jeg ikke har råd til nytt utvendig filter.

hvis jeg ikke får dette til, så blir alternativet to innvendige filter, som ikke helt klarer jobben.

Men jeg vil IKKE ha masse vann utover gulvet, pga en Eheim pumpe jeg ikke kan stole på.

Nå er jeg fryktelig usikker på hva jeg skal gjøre. - Fortsette å fylle i vann, eller sette bort hele dritten :-/

jeg blir gal av frustrasjon ! Først var det timerene mine i forige uke som tok kvelden, og nå lekker pumpen min !!! *vræææl* kanskje det ikke var meningen at jeg skulle ha to akvarier i gang da
"Been there done that" om det er noe trøst. Når selgeren har vært nødt til å legge inn " plastdingser" for å få filteret til å være tett, ja da er det noe feil ! Pakningen er antagelig gåen, og trenger å bli byttet. Steng av filteret, kjøp ny pakning eller lever det tilbake til selger !
Har du sjekket pakningen grundig?
Vi hadde samme problem med vårt 2324 som vi kjøpte brukt. Kunne først ikke skjønne hvorfor det lakk, for pakningen så grei ut. Men så plukket jeg ut pakningen (den gummilista som ligger i sporet rundt kanten av toppen, og som skal passe mot kanten av bøtta). Gummipakningen var litt stiv, og hadde fått samme fasong som sporet. Ved nøye sjekk fant jeg små sprekker i nesten alle hjørnene. Prøvde å sette i pakningen litt forskjøvet, og da lakk det ikke i hjørnene lenger, men midt på sidene.
Løsningen på problemet mitt ble ny gummipakning.

Hvis du kommer til at du skal handle pakninger, så anbefaler jeg å sjekke om det er flere pakninger som ser ut som om de trengs å byttes samtidig. Sjekk impeller og aksling også. Nye pakninger er ihvertfall mye billigere enn helt ny pumpe av samme type.

Lykke til!
Eheim
Behandler man ei Eheim pumpe som den skal, hvor man gjør rein pakninger, smører opp pakninger når den rengjøres, så er det de sikreste av alle utvendige pumper som er på markedet. Men helt klart, kjøper du ei pumpe som ikke er tatt vare på, så kan man ikke ha de store forventninger.
hadde ute pakingen, og tørket av den, vrengte den og la den på plass. Såg ikke etter om det var sprikker i den, men den var smidig og fin iallefall.

Skal en slik pakning være helt glatt uten noen form for spor eller kanter? Det var kanter på denne.

Følte det kom en slags vakum lyd da jeg satte toppen på plass igjen. Men så fortsatte det å lekke da jeg fortsatte å helle i vann. Nå er pumpen fyllt opp, og hvis jeg heller litt på den, så renner det masse vann ut der låsen er.

Hva koster en pakning og kan jeg kjøpe det i dyrebutikker?

Jeg vet ikke hvor gammel pumpen er eller om den har blitt vedlikeholdt, men den var i gang da jeg kikket på alt sammen.


Her er reservedelslista til ditt filter. Ring webzoo, så tror jeg nok han fikser dette.
Eller sjekk denne tråden
En genial tråd om reservedeler til Eheim. Den var til stor hjelp for meg.
Artikkelnr 7343168 skulle være riktig, koster kr 148,05 på Webzoo.

Hvis du har en dyrebutikk i nærheten, så kan det hende de har liggende deler også.
Plussmedlem
Hvis den var i gang uten å lekke når du så på den er jo sannsynligheten stor for at du har gjort noe feil under monteringen da....

Fukt pakningen før du setter sammen filteret. Bare vanlig vann. Skal du se etter sprekker/dårlig pakning tar du den ut og strekker den forsiktig mellom fingrene. Da vil alt av evnt sprekker komme til syne..
Pakningen er nå undersøkt og ser helt fin ut.

Men pumpen ble båret med vann, etter "håndtakene" eller hva det er på siden av lokket.
Kan dette ha gjort at alt henger dårligere sammen?
Du må smøre pakningen inn med vaselin hvis du har, da tetter den bedre
Etter å ha sugt og spyttet mengder med vann, så er noe pumpen i gang. Den står i en balje, just i case, jeg stoler ikke på at den holder tett. Men vi får se. HÅPER alt virker som det skal .
Ser du benytter sammen med Eheim sin slange en uorginal slange. Nå er det slik den klemma som er over slangene , for å holde de på plass, ikke skal gli av. Den får du ikke mye glede av hvis slangedimensjon er ulik på noen måter utvendig mål. Anbefaler bytte til orginal slange
Opplevde akkurat det samme med min 2226.
Fant ut at jeg hadde lagt innmaten feil.

Kurvene skal jo gli inn, men hvitt fin filter skal ligge over "hanken" på den øverste kurven, og den grønne rista skal ligge løst helt øverst.

Når dette var gjort, og jeg satte pumpa i gang igjen, så bar pumpa helt tett.
Å. Ja jeg lurte på det hvorfor den ene slangen var blank men tenkte det var for å se forskjell *rødme* , kom ikke på at slangen ikke hørte til.

Det er ingen grønn rist øverst. Nederst er en boks med hvite sylindere, kanskje 1 cm store. De er hule innvendige, som perler. i den andre boksen er det hvit smågrus. Og så et hvitt lag som minner om slik man stapper i lekebamse. Dette har jeg trykket ned over den hvite grusen.

Skal det altså være en rist der, og så skal det hvite ligge OVER hanken og ikke under?
Det er som flere har sagt viktig å smøre pakningen jevnlig. Dessuten må den byttes med jevne mellomrom. Gjør man det vil ikke pumpa lekke. Jeg har brukt e-heim sine utvendige filter i 20 år og stoler fullt og helt på dem.
sessan
Skal det altså være en rist der, og så skal det hvite ligge OVER hanken og ikke under?

Nei, modell 2224 har ikke rist. Det gjelder de større modellene til Eheim.

Du skulle nok hatt en bruksanv. til filteret, så du er sikker på at du har satt det sammen riktig. Jeg har hatt haugevis av Eheim 2224, og har aldri opplevd noe negativt eller lekkasje med dem (med andre Eheim filtermodeller, ja, men altså aldri med 2224).
Jeg mistenker at noe er feil sammensatt hos deg eller at det rent av mangler en pakning eller noe på ditt filter. Eller kanskje pakningen i lokket på ditt er gammel og trenger utskiftning? Ligger det en gummiring langs kanten oppunder lokket, som passer akkurat nedi toppkanten på filtertønna?

Du kan bestille ny pakning til filterlokket, det har delenummer 7343168. Alle zoobutikker som selger Eheim, kan bestille reservedeler. Du bare oppgir nummeret på den du skal ha.
Du ser bilde av alle reservedeler med nummer for modell 2224 her.
Hehe er nesten redd for å koble den av igjen, i tilfelle jeg må til å suge og spytte vann for å starte den igjen.

Men skal få tak i vaselin, og så smørre pakningen,. og se om jeg finner en ny pakkning

Foreløpig går den heldigvis som den skal.
Er smørefettet til eheim for å smøre pakningene på pumpa. har kjøpt meg eheim 2224 eg også så eg lurte ka det smørefettet var til.
har også en am-top som lekker noen som vet va det kan være.
Stian Håstø
har også en am-top som lekker noen som vet va det kan være.

Ingen her er synske så litt mere detaljer trengs fra deg, som f.eks. hvor det lekker fra og hvordan det begynte osv. Dette kan hjelpe når folk skal prøve og finne ut av det.
den lekker i det ene jørne eg bare flyttet lit på den så begynte den å lekke uten å stoppe. det ser ut som vatnet renner ned bak den ene listen.
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap