Hjelp, har fått hvit prikk på praktbotiane.

kan jeg øke tempraturen til 32 når jeg har malle l144 platy og gurami, praktbotia tåler disse fiskene tempratur økningene
Inaktiv bruker
Hvitprikk:
Hvitprikk (Ichthyophthirius multifiliis), er den mest vanlige parasitten i akvarier. Denne gjenkjennes ved hvite, små (maks 1mm) prikker på fisken. Dette kommer gjerne først på finnene til fisken, for så å angripe mer kjøttfulle områder.
Hardt angrepne fisk puster betydelig fortere enn vanlig. De kan også klø seg voldsomt mot planter, røtter, steiner og grus. Parasitten sprer seg svært raskt, og kan i løpet av kort tid ha infisert alle fiskene i akvariet. Dette er en svekkelsesparasitt, som vil drepe fisken om den ikke drepes.

Parasitten lever i tre stadier, der det er det tredje stadiet vi ser på fisken. Første stadie er parasitten gjemt i grusen, og andre stadie er den frittsvømmende, på jakt etter en vert. Tredje stadie lever den på fisken, for etter ca 48 timer, sprekke og strø ut masse "babyparasitter". Skallet fra den døde parasitten kan bli hengende på fisken noen dager etter at den har sluppet avkommet. Det er kun i andre stadie at parasitten er mulig å drepe.

Behandlingsforslag: Parasitten kureres oftest meget lett med temperaturkuren. Dette er en behandling som er skånsom, og ikke koster masse penger. Les mer om gjennomføringen av denne nederst i artikkelen. Merk at enkelte arter ikke tåler den høye temperaturen, se på forhånd hvordan temperatur som er oppført som makstemperatur i fiskebasen. Fisk som maksimalt skal ha 26°r;C bør behandles med medisiner. Her anbefaler jeg eSHa Exit - denne har vist seg usedvanlig effektiv, og skånsom, så vel mot fisk, som planter og ikke minst filterbakteriene.

Inaktiv bruker
l144 JA
Platy Nei
Gurami Ja
praktbotia Ja

Men siden Platy ikke tåler det vil jeg ikke anbefale det.
må jeg bruke salt tåler alle fiskene det da ?
Inaktiv bruker
Ikke bruk salt, det er et ferskvanns akvarium, Men om fiskene har hatt hvit prikk siden
25.11.2011 så synes jeg det er rart at de lever.
Bruk heller medisin, anbefaler eSHa Exit - denne har vist seg usedvanlig effektiv, og skånsom, så vel mot fisk, som planter og ikke minst filterbakteriene.
Inaktiv bruker
Du bør kjøre både Esha exit og Esha 2000 sammen i minst 7 dager. Det er mitt råd. Glem den varmekuren hvis du ikke vil ha kokt fisk til middag ;0)
Inaktiv bruker
Eller om man har saltvannsfisk. ;P heheh
det er botiane mine som har mange små hvite prikker kan ikke se det på de andre fiskene, botiane virker friske og livlige men mange små hvite prikker på finnene og noen få på kroppen, jeg har sera ectopur og sera costapur, merket prikkene for ca to dager siden,hvilken av disse produktene er best.
Inaktiv bruker
Nei, de to medisinene du nevner har jeg ikke prøvd og vet ikke noe om dem.

De jeg nevnte er nok mildere og bedre for fiskene.
Har brukt det selv i rekeakvarium uten at noen reker døde.

Botia er jo litt utsatt for sykdom, men fremfor alt kan de ha en tarmbakterie som svekker dem. Hvis de er sterke så kan de selv overvinne denne tarmbakterien. Høres ut som om dine har blitt svekket av en eller annen grunn og kanskje grunnet denne tarmbakterien. Den bakterien smitter ikke over til de andre fiskene.
Men, det gjør hvitprikk.

Jeg kjøpte selv noen Praktbotia for litt siden og 3 av dem døde innen 2 dager. Men, de var fryktelig tynne... sikkert svekket av transporten til Norge. Jeg vurderte å medisinere de resterende, men fant ut at de får heller overvinne den tarmbakterien. Ga dem masse mat og snegler, og algetabletter og mye forskjellig.

De har levd i 14 dager nå og ser friske ut, så tvi tvi!

(Men, hvitprikk har de ikke.)

Lykke til.
takk kansje det er transporten til norge kjøpte dem for ca en uke siden, prøver å gi dem litt mat takk
Ser ut som det går bedre.
hvet ikke hva prakt botiane ( ny innkjøpte) mine lider av men fikk et tips om og mate dem mere, tok vann skifte ca 20% for 3 dager siden skal ta et i dag og de har hatt hvite små prikker, men ingen av de andre håper dette går bra har aldri hatt sykdom.... hatt akvarie siden 1995
Jeg fikk prikkesyken en gang på mine praktbotiaer. Brukte Costapur med stort hell, og det var vekke på nullkommaniks.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap