Nybegynner trenger litt hjelp

Hei

Jeg har fått ett gammelt akvarium jeg tenkte jeg skulle sette opp til datteren min.

Alt fulgte med akvariet, men filtret fungerer visst ikke skikkelig, er gammelt, så regner med det er ødelagt og tenkte jeg skulle kjøpe det meste nytt så fiskene får det bra =)

Målene på akvariet er: 60*30*30cm, hvilket er vel 54L om jeg ikke tar feil.

Det jeg tenker på er hvilket filter? utvendig, innvendig? forslag?

Noe jeg burde gjøre med selve akvariet? tenker at det er gammelt om det kanskje sku ha vært ny lim eller noe? sist det var i bruk var det tett.

noe annen sirkulasjon jeg trenger i vannet? evt noen andre ting jeg burde gjøre/kjøpe?

All hjelp mottas med stoor takk! =)
Heisann du. Og velkommen hit.

Det første jeg ville ha gjort er å sette karet på badegulvet, oppå avispapir. også fylle det opp og la det stå en stund. Så du er sikker på at det ikke lekker. Lekker det så må det nok silikoneres på nytt. Men dette er ingen massiv jobb.

Det er aldri feil å kjøpe et nytt filter hvis man er usikker på hva man har. Til en 50-60 liter holder det med innvendig filter. Disse må renses litt oftere. Men er billigere etc.
Dette skal være et godt filter til ditt kar, som ikke er avskrekkende dyrt. Eheim er en stabil og god distributør for filter. Men dette er bare et forslag. Har en av disse på vei hjem til meg selv til en 63 l.



Du trenger ingen andre typer filter.

Av utstyr så vil du trenger vanntester. Les denne tråden f.eks . Der står det utrolig mye nyttig en nybegynner trenger.



Også er det en tråd ang innkjøring på nybegynnerforumet som du bør lese.

Andre ting som er kjekt å ha er temometer, egne bøtter til akvarieutstyr, håv, en slamsuger, varmekoble til karet, sand/grus til karet ditt. Personlig anbefaler jeg sand, siden alle fisker kan leve med sand. Men ikke alle fisker kan leve med grus. Biltemasand er et godt og billig alternativ. Bare husk å få riktig type. Det står at nevnte pose kan brukes til akvarier og har serienummer som slutter på 25.

Det er sikkert mer, men det var det jeg kom på i farta.

Det er enormt mye informasjon her på forumet som man kan søke opp. Nesten alle problemstillinger står et eller annet sted innpå her med fullgode svar som regel. Også er det bare å spørre her inne etter hjelp.

Lykketil med en spennende hobby.
Her er et godt og rimelig innvendig filter som passer i en 54 liter:
Eheim 2010
Da var det to som anbefalte deg det samme filteret. Så jeg ville nok ha gått for det.
Hei jeg lurer svært på om er noe som ikke stemmer eller om det er normal atferd hos neontettra jeg har 5 av den sorten som har rødfarve under det blåe på halve kroppen , altså halve blått og undersiden halv rødt og grått. men når jeg skiftet 40 % av vannet i et 60 liters akvarium å tilsatte lite Dh salt ca. 1 te-skje mindre en jeg har gjort tiligere fordi jeg har hørt at d ikke er lurt med for mye dh i akvarier med pansemaller.Tilsatte også start pluss slik som tar vekk klor og tungmetaller i springvannet.
Pansermallene ble velig rolige puster mer normaldt å blinker mer med øynene mens neontettraene ble velig stressa og begynte å snurre eller bevege seg runt hverandre slik som på lek. når jeg begynte å fore en alvtime etterpå. er de for hissige eller er det gyte-lek eller er det bare normal atferd.
mako7
Hei jeg lurer svært på om er noe som ikke stemmer eller om det er normal atferd hos neontettra jeg har 5 av den sorten som har rødfarve under det blåe på halve kroppen , altså halve blått og undersiden halv rødt og grått. men når jeg skiftet 40 % av vannet i et 60 liters akvarium å tilsatte lite Dh salt ca. 1 te-skje mindre en jeg har gjort tiligere fordi jeg har hørt at d ikke er lurt med for mye dh i akvarier med pansemaller.Tilsatte også start pluss slik som tar vekk klor og tungmetaller i springvannet. Pansermallene ble velig rolige puster mer normaldt å blinker mer med øynene mens neontettraene ble velig stressa og begynte å snurre eller bevege seg runt hverandre slik som på lek. når jeg begynte å fore en alvtime etterpå. er de for hissige eller er det gyte-lek eller er det bare normal atferd.


jeg lurer veldig på hvorfor du stiller spørsmålet i en tråd som omhandler noe helt annet??
hvilken tråd skal jeg sette spørsmåle i da er jo ikke ekspert hær jeg heller det er jo derfor jeg skriver fra nybegynner.
Du lager en ny tråd her i nybegynner forumet. Ikke i tråden til en annen, som har helt andre ting han spør om.
men da blir jo forumet stappa med nye tråder fra alle når de bare skal spørre om et spørsmål
Still det ihvertfall i en tråd som omhandler samme tema. Skal du bare fortsette tilfeldig på siste tråd hver gang du lurer på noe så blir det bare en fryktelig lang tråd i hvert forum, uten noen sammenheng.

Er det sykdom du er bekymret for så opprett egen tråd i sykdoms-forumet, nybegynner eller ikke. Det ligger en sticky på toppen av Nybegynnerforumet om hvilke tråder som ikke hører hjemme der, sykdom er sykdom, uansett hvor fersk akvarist du er, og kommer det i riktig forum med en god tittel vil det leses av de som er gode på nettopp sykdom, slik at du får bedre svar.

Sykdomstilfeller er sjeldent like, derfor er det ekstra viktig å skille tilfellene fra hverandre i hver sin tråd.
jupp da har jeg ordnet ny tråd så får vi snakkes hade
Da er akvariet kommet i hus, rengjort og fylt med ca 10L vann for å se om det er tett! Det har stått med vann i ca 12 timer nå og det lekker enda ikke

Når akvariet ble rengjort så vi at det har noen riper, sikkert ganske vanlig på gamle glass, men ser ut som om det ikke blir å synes når det er fylt med sand, planter, fisk og lokket er på =)

Det eneste som bekymret meg litt er at i to av hjørnene nede på akvariet, på utsiden, er det slått av litt glass! ikke mye, men som sagt over, det er visst tett likevel da det i hovedsak er glass og silikon i veien for vannet fra innsiden.

Sitter nå bare å venter på pakke fra aquamanias.no så jeg kan starte innkjøringen!


Må bare få sagt det, når vi tenkte på å ordne med ett lite akvarium som datteren vår kunne få "bestemme" over hadde jeg aldri trodd at det skulle være så inntressant! Så for meg samme styret som når jeg var liten og vi hadde akvarium, det ble grønt av alger, meega skittent osv, fisker døde hele tiden, vi måtte bytte vann på hele akvariet og vaske alt iallefall 1-2 ganger pr mnd!
Nå gleder jeg meg til å komme igang etter å ha lest mye om dette på dette forumet! Her er virkelig folk som vet hva de snakker om og er flinke til å hjelpe andre som ikke vet!
Blir spennende å prøve å dyrke både bakterier, planter i vann, ikke minst fisk! prøve å få vann forholdene så gode som mulig!

Må bare skyte inn ett par spørsmål med det samme:

Trenger jeg akvarie matte for å ha under akvariet, eller anbefaler dere dette?

Satt også å tenkte på sånn för automat, fungerer dette greit? tenkte det hadde vært fint å ha å bruke bare når man blir borte en dag eller to.

Takk for all hjelp så langt! =)
Jeg blir umiddelbart litt skeptisk til den avskallingen. Det har nok ingenting å si på tettheten i karet. Men om det vil tåle trykket som kommer og evt vibrasjoner med tiden tenker jeg på. Heldigvis er det ikke så mye vann i en 60 liter, men er kjipt å få det utover gulvet sitt.

Kunne du ha tatt et bilde av karet og lagt inn? Mulig jeg ville ha kjøpt et nytt kar. Har du et rammekar trenger du ikke underlag. Men hvis karet er av helglass ville jeg hatt det på et underlag.



Evt et billig kar, passer målene så kan du sikkert bruke det armaturet du har:


Og underlag hvis det trengs, har du en tynn yogamatte ol hjemme kan du bare klippe denne til. Evt bruke en treplate også. Eller kjøpe noe ala dette:


Forautomat trenger du nok ikke hvis du ikke skal være borte lengre enn 1-2 dager. De klarer seg fint uten mat. Men skal du være borte lenge så kan det være greit. Jeg har ikke hatt en selv siden jeg får folk til å fore hvis jeg er borte. Men jeg har hørt litt ymse om disse automatene så søk litt her inne og se om du finner en som er god og stabil.
jeg bleier å kjøpe sånn stor foringstablett den er som regel hvit. den er holdbar ganske lenge å d har ikke hvert så mye død i akariet. da kan man gå fra akvarie i 2 uker men i løpet av de ukene er d lurt å spørre noen man kjenner som kan gjøre det rendt en eller 2 ganger når man er på ferie. funka til meg ihvertfall
Det er bare snakk om ei bittelita flis, ikke noe større greier, tror selv det ikke skal ha så veldig mye å si.

Regner med at vi blir å kjøpe nytt akvarium i løpet av 2012 så dette blir vel ett "prøve" akvarium. =)

Får håpe det holder i ett halvt års tid


Skal prøve litt med förautomat i fremtiden, i værste fall får jeg prøve å lage en. Kan jo ikke være vansklig å få den å mate fiskene på ett bestemt kl slett hver dag.
[QUOTE=
Skal prøve litt med förautomat i fremtiden, i værste fall får jeg prøve å lage en. Kan jo ikke være vansklig å få den å mate fiskene på ett bestemt kl slett hver dag.
Eheim`s forautomat bruker jeg hele tiden, da jeg forer med tørrfor på morgenen når jeg er på jobb. Forer med frossenfor på ettermiddagen. Disse fungerer supert, og gir ikke de uforutsigbare mengdene Juwel sin kan finne på å gi. Koster ikke all verden heller
takk for tipset! da er Eheim notert...

Virker på meg som om de fleste foretrekker\anbefaler Eheim sine produkter generelt foran de fleste andre merker på markedet.

Er Eheim det merket som er "best"? Det merket man generelt skal satse på?

Var forresten på biltema og lette etter sand til akvariet, men fant ikke. De hadde det visst ikke på lager foreløpig var svaret jeg fikk der, så må vel på dyrebutikk å hente sand, så jeg kan begynne innkjøringen av filtret når det kommer i posten! regner med det anbefales å ha sand i karret før innkjøring?

Startet og prosjektet med ett aldri så lite hjemmelaget bord til akvariet også, ett helt enkelt ett, men regner med jeg skal lage ett større og mer innviklet når vi bestemmer oss for å kjøpe større akvarium, da med egen plass for utvendig filter osv...
Jeg bruker kun Eheim der de tilbyr utstyr jeg har bruk for. God kvalitet etter mitt skjønn, men også dyrere.
Dette høres ut som et spennende projekt.

Sand har de som regel på litt større dyrebutikker. Rådasand av den fineste typen er veldig lik biltemasanden. Kjekt å ha sand i først ja. Bare husk å skylle sanda litt. Jeg pleier å ta en halv bøtte i dusjen og fylle med vand og røre rundt. Og fortsette sånn til vannet er ca klart. Kan også være lurt å legge en tallerken eller lignende i bunnen på karet sånn at vannstrålen treffer denne. Så slipper du å virvle så mye i sanda.

En 60 liter veier jo ikke all verdens sammenlignet med større kar. Og det finnes noen tegninger og forklaringer på gjør det selv forumet. Jeg kan anbefale dører med engang hvis du blir å lage noe. Så du har et sted å legge alt akvarieting. Det blir en del etterhvert.

Eheim er regnet som et veldig godt merke. Det er all around stabile produkter med gode løsninger. Så tror sjeldent man kan gå feil med dette. Skal søke litt opp eheim sin forautomat selv og se om jeg kjøper meg en. Problemet med flere forautomater er at de "feilforer" mengden. Og skjer dette når du er ute så kan det veldig fort forurense akvariet.

Av planter så finnes det utrolig mye. Men jeg ville ha anbefalt litt hurtigvoksende planter i starten. Siden disse vil konkurere med algene som kommer. Det er helt normalt med et oppbluss av alger i et nytt kar.

Her er noen greie enkle førstegangsplanter:





Sjura
Eheim er regnet som et veldig godt merke. Det er all around stabile produkter med gode løsninger. Så tror sjeldent man kan gå feil med dette. Skal søke litt opp eheim sin forautomat selv og se om jeg kjøper meg en. Problemet med flere forautomater er at de "feilforer" mengden. Og skjer dette når du er ute så kan det veldig fort forurense akvariet.

Jeg prøvekjørte Juwel og Eheim`s forautomater lenge før vi reiste på 4 ukers ferie til Filippinene, og justerte formengden til de forskjellige karene. Den eneste som klarte å gi korrekt var Eheim. I ferien ble det kun etterfylt mat, og påfylling av vann grunnet fordampning - mistet ikke en eneste fisk. Holdt derimot på å gå på nitritt smell, da Far skulle være snill og fore litt skikkelig etter at ferien var ferdig
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap