Bukvannsott?

Jeg har en voksuen Ancistrus Sp hun. I går ettermiddag så jeg at hun var veldig oppblåst og at det kom en lang hvit traåd ut av "baken". Først lurte jeg på om hun var drektig og laget et innleg om hun var drektig eller syk da jeg ikke har hatt voksen hun ancistrus før. Fikk tips om at det kunne være forstoppelse eller bukvannsott. Forsøkte å fange fisken for å se mer på hun, men hun er fortsatt like kvikk og gjemmer seg unna. Hva må jeg gjøre?

[External Image]
Inaktiv bruker
Det ser mer ut som en eggsprengt fisk, på bildet ser det ikke ut som den har Bukvannsott. Holder en knapp på forstoppelse.
Hva kan jeg gjøre da? :/
Inaktiv bruker
Prøv og ikke mat?
Spock
Det ser mer ut som en eggsprengt fisk, på bildet ser det ikke ut som den har Bukvannsott. Holder en knapp på forstoppelse.

Tull. Hvor mange ancistrus har du sett totalt i ditt liv?


Trådstarter: har du flere ancistrus i karet enn denne? Har du gjort noe med gh-verdien i akvariet ditt i det siste?
Jeg har ikke gjort noe med vannverdiene i det siste nei, og når jeg målte i går var alt helt stabilt som det alltid har vært. Jeg har 6 L144 yngel, en l204 og to unge ancistrus sp utenom den syke hunnen. Alle de andre er helt fine. Karet er 325 liter, så har grei plass.
Inaktiv bruker
mona o
[QUOTE=Spock]Det ser mer ut som en eggsprengt fisk, på bildet ser det ikke ut som den har Bukvannsott. Holder en knapp på forstoppelse.

Tull. Hvor mange ancistrus har du sett totalt i ditt liv?
Har det noe og si hvor MANG jeg har sett? For mange har jeg sett.
Er bare og gå inn på en dyrebutikk... Men det er ikke relevant.
Jeg prøvde bare og hjelpe!
Trondy
det kom en lang hvit tråd ut av "baken".


Spock
Holder en knapp på forstoppelse.

Det er vel sjelden en fisk med avføring har forstoppelse?
Inaktiv bruker
Dere skulle jo krangle så sinnsykt... Da er det vell bare BULLSHIT Det som står her da?

Forstoppelse:
Forstoppelse oppstår gjerne når fisk får feil for over lengre tid. Også kaldtvannsfisker som gullfisk og slørhaler, som går i for varmt vann, er utsatt. Forstoppelsen gjenkjennes ved at fiskes buk eser opp, og fisken spytter ut maten igjen. Skjellene strutter ikke. Avføringen er tynn, og hvit.
Det første en bør gjøre er å rette opp kostholdet. I mange tilfeller dør fisken av denne forstoppelsen, andre ganger kan den komme til hektene av seg selv. Forsøksvis kan du tilsette en strøken teskje med magnesiumsulfat (engelsk salt) pr 9 liter vann.
MgSo4 har ingen negative effekter på øvrige innbyggere i akvariet. MgSo4 øker Gh..
Spock
Dere skulle jo krangle så sinnsykt... Da er det vell bare BULLSHIT
Når eg kommer med et spørsmål forventer eg et mer voksent svar...

Det er/var ukjent for meg at forstoppelse arter seg slik, men da er det flere likheter med dropsy enn eg trodde.
Inaktiv bruker
Donald
[QUOTE=Spock]Dere skulle jo krangle så sinnsykt... Da er det vell bare BULLSHIT
Når eg kommer med et spørsmål forventer eg et mer voksent svar...

Det er/var ukjent for meg at forstoppelse arter seg slik, men da er det flere likheter med dropsy enn eg trodde.
Beklager det der, blir bare så lei av at alle skal kverrulere på det jeg sier, selv om jeg har lest det her og folk her inne har bekreftet det til meg.

Så det var vell mer til mona.

Jeg synes det ser ut og høres ut som forstoppelse, om jeg har set 1 eller totusen ancistruser har ingenting og si. En forstopelse og bukvannsott er lik, bare at på bukvannsott så strutter vell skjellene og JEG kunne ikke se det, men Ancistrus har ikke skjell. Men det er ellers samme symtomer. Så at det er tull er TULL. AMEN fra meg!
(Om noen mener noe annet hversegod jeg er ikke ekspert heller langt i fra, sier bare det folk har sakt til meg eller det jeg har lest her inne.)
Takk for alle svar, men jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal gjøre med fisken. Den lever fortsatt, og ser like oppblåst ut. Har ikke blitt større heldigvis, men tror ikke den har det så bra. Når det gjelder mat så har den stort sett funnet mat selv. Har en del røtter den "gnafser" på, også liker den å sitte på filteret. Gir vanlig algae vaffers til ancistrusene, agurk også ser jeg de av og til spiser litt av flakforet til endlersene mine. Ser ikke at hun spiser så mye av foret, hun liker helst å finne alger på ting i akvariet.
Kanskje noen lurer på hvordan det gikk? Hun har det nok mye bedre nå for å si det slik, for hun er blitt helt frisk. Lot vær å fore på noen dager, og plutselig var hun seg selv igjen. Ble glad da. Må ha vært forstoppelse.
Inaktiv bruker
HA! Så BRA! Utrolig bra. Er så gøy når det går bra.
Men der kan enkelte se, Jeg hadde rett. Uansett om jeg ikke har sett så mange Ancistus
Men det viktigste er jo at det gikk bra.
Spock
Men der kan enkelte se, Jeg hadde rett. Uansett om jeg ikke har sett så mange Ancistus :) Men det viktigste er jo at det gikk bra. :)

Regner med at det er meg du mener med "enkelte". Og du skrev absolutt ikke at det var forstoppelse, du skrev at det var "eggsprengt" fisken var. Det er vel ikke akkurat det samme...Og jeg hadde rett når jeg skrev at det ikke var egg som plaget fisken, for en eggstinn hunn ser ikke slik ut. Selv om du trodde det...

At den hadde forstoppelse er meget sannsynlig, når man ser det i etterkant. Men det var altså mest sannsynlig full av "bæsj" eller væskefyllt (pga midlertidig trøbel med omvendt osmoseregulering?) buken var, ikke egg
Bukvasssot
well...
les svaret til spoc en gang til mona....
Inaktiv bruker
mona o
[QUOTE=Spock]Men der kan enkelte se, Jeg hadde rett. Uansett om jeg ikke har sett så mange Ancistus :) Men det viktigste er jo at det gikk bra. :)

Regner med at det er meg du mener med "enkelte". Og du skrev absolutt ikke at det var forstoppelse, du skrev at det var "eggsprengt" fisken var. Det er vel ikke akkurat det samme...Og jeg hadde rett når jeg skrev at det ikke var egg som plaget fisken, for en eggstinn hunn ser ikke slik ut. Selv om du trodde det...

At den hadde forstoppelse er meget sannsynlig, når man ser det i etterkant. Men det var altså mest sannsynlig full av "bæsj" eller væskefyllt (pga midlertidig trøbel med omvendt osmoseregulering?) buken var, ikke egg

denne du mener? (Det ser mer ut som en eggsprengt fisk, på bildet ser det ikke ut som den har Bukvannsott. Holder en knapp på forstoppelse.

Postet 27.11.2011 kl. 18:56
[Rapportér innlegg]) ;P
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap