Vf scalarer??

Hei,bare lurer litt på hvordan skille vf scalarer og vanlige??Har lest at en kan se noen brune flekker,men er det den eneste måte og se det på,noen nevner noe med størrelsen.Er de VF større eller mindre enn de vanlige??
Du kan se at de er VF på alle parasittene de har.

Nei, seriøst, jeg tror ikke det finnes noen sikker måte å se det på. Hvis man har skalarer som yrke er det kanskje mulig, men det er så mange forskjellige "små-tegn" som kan stride mot hverandre eller bekrefte hverandre i allslags kombinasjoner, alt etter hvor skalarene kommer fra, at jeg tror det er håpløst for oss hobby-akvarister å få sikker kunnskap om dette uten å vie våre liv til skalarene.
Det er iallefall EN ting som skiller dem fra akvarieoppdrettede scalarer i noen tilfeller;
viltfangede scalarer har alltid sorte loddrette striper på sølvbunn, og ikke noe som helst annet mønster finnes.

Har vært borti et tilfelle der man prøvde å utgi oppdrettsvarianter med andre mønstere for viltfangede... noe så sleipt! Man ser jo med øynene nesten lukket at det er umulig, hvis de ikke har det stripete mønsteret.

De viltfangede er også ofte veldig store og kraftige, nesten litt "biffete" i utseendet.
mona o
Det er iallefall EN ting som skiller dem fra akvarieoppdrettede scalarer i noen tilfeller; viltfangede scalarer har [B]alltid[/B] sorte loddrette striper på sølvbunn, og [I]ikke noe som helst annet mønster finnes.[/I]

Ja det er sant. Jeg hadde ikke andre varianter enn «silver» (altså «naturvarianten» med striper) i tankene da jeg skrev innlegget mitt.
Vf scalarer??
Jeg var og hentet 4 stk store scalarer i går og de var veldig store.Den største er nærmere 30cm fra topp til bunn og den har helt mørke øyne.For oppdrettsvarianten har jo røde øyne.
Og disse har sorte striper på sølvbunn.Blir oppdrettsvarianten så store som 30cm??De jeg hentet i går er over 3 år gamle og sikkert fullvoksne.
Man kan ikke sitte og se på store voksne scalarer og anta de er vf bare av den grunn da Selvsagt blir de akvarieoppdrettede ganske så store de også, om de får rett stell og riktig mat og holdes i et godt nok miljø.

Oppdrettsvariantene har ikke alltid røde øyne, det må være en myte du har plukket opp?
Vf scalarer??
Jeg vet ikke hva det er,men det var en fyr innom her tidligere i dag og han sa:Jøss,ser ut som VF det der..Og jeg bare:javel!Men mer enn det vet jeg ikke,så derfor denne tråden og kanskje jeg fikk noen tips her etter hva jeg kunne se etterFor min del spiller det egentlig ingen rolle hva det er,fine er de uansett..
Fikk du ikke noe svar på vf spørsmålet der du kjøpte dem da? De burde jo ha info om saken. Vanligvis, hvis man først har viltfanget fisk, så VET man det, liksom Burde derfor ikke være altfor vanskelig å svare på for selger av fiskene.
Hekta
og den har helt mørke øyne.For oppdrettsvarianten har jo røde øyne.

Ikke helt sikker på det.

«Most wild type angelfish have red eyes (...)»
De er vf,men takk for svaret alle sammen.Det er nyttige ting og plukke opp her også.Blir stadig klokere av all infoen jeg leser om her på akvaforumet
Om ikke jeg tar helt feil, så er også Manacapuru red back en naturform av scalare . Dette er flotte scalarer
MVH Pål

Ser at linken ikke fungerte slik jeg ville, men se på bilde 7 og 8!
Øh? Hvordan kom du frem til dett var vf?
Hvis dett er de du har till salg. Så er dett dårlige bilder. Men utt fra bildene. Tror jeg ikke dett er Altum?
Når du skriver 30cm. hvor måler du dett?

Mvh. Roland Dreinø
Det var han jeg kjøpte dem av som sa de var VF,om det er altum vet ikke sikkert.De 2 største er ca.15-17 lange.Da er det kanskje best jeg tar vekk annonsen da eller??Du har greie på scalarer?
Vet ikke om jeg har greie på scalarer?
Men det meste er vel allerede sagt her av kloke folk.
Men jeg har da både Altum, Manacapuru, Emeiki og scalare i vf.
Jeg ble bare litt overrasket når du plutselig vidste de var vf.
Og i en av dine første innlegg vae de 30 cm, og dett er bare dett mine Altum er. De er 5 år gamle. Så 30cm dett er store scalarer.
Skal ikke si om dine er Altum, men på dine dårlige bilder likner de ikke.
Men de kan jo vere vf for dett.
Emeiki ....i vf.

Denne har jeg ikke hørt om før (men jeg er heller ingen ekspert )! Har du bilder av disse?
MVH Pål
Ikke bilder. Men likner på Scalare. Har kjøpt de hos Bjørn Rildå. Og er i følge Heiko Bleher en ny art. Han solgte og noen i Oslo.
Var hos Bjørn Rildå og kikket på scalarene hans og de var utrolig flotte.Han hadde mye annen fin fisk også.
Roland Dreinø
Og er i følge Heiko Bleher en ny art.

Der tror jeg Bleher er i mindretall. De fleste regner P. eimekei som et synonym for P. scalare.

Fant forresten et par litt interessante artikler som tar for seg dette spørsmålet (begge heter "The Species of Angelfishes" selv om det er to forskjellige artikler skrevet at to forskjellige personer).
Skal ikke påstå noe. Skriver bare hvordan jeg kom till dett.
Der går jo noen kjempe diskussjoner på Finarama om arter. Spesielt omkring Altum. Er ofte inne på dett forum.
Scalerene jeg har skrevet om her er peru altum scalarer.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Tufte
Reklame for plussmedlemskap