Bioballer

Hei noen som har erfaring med bio baller vuderer og kjøpe
Jeg bruker disse fra Unimati i Danmark, fungere ypperlig og gir meg enorm kapasitet i de utvendige filtrene mine.
Plussmedlem
Bruker bioballer i det meste av utvendige og hjørnefilter...
Hiver meg på her... Hva er beste type Bio materiale/baller.
Det finnes jo mye på markedet.

Skal fylle opp 2 stk FX5.
Kaldnes k1
Kaldnes K1 har jeg hørt er ekstremt bra, prisen er jo ikke noe gale på dem heller fra Aquaworld.no

Blir nok K1 på meg neste gang jeg skal handle inn nyy filtermedia.
Jeg har liten erfaring med disse bioballene, og får kanskje prøve igjen når jeg starter opp den nye Eheim 2080.

Bruker dere å fylle alle kurvene med kun bioballer?

Jeg driver å tester ut kaldnes K1, det finnes nyere versjoner fra samme produsent, men de er dyrere.
Erfaringene etter ca et halvt års drift er udelt positive.

Jeg bruker kun disse i kombinasjon med blåsvamp på innsug og evt. oppi filteret. Blant annet fordi K1 kan være tungstartet. 2080 har vel et stort forfilter om jeg ikke husker feil? som kan hjelpe deg i gang og filtrerer bort partikler noe K1 ikke gjør så effektivt.
Jeg har som sagt alltid en diger blokk blåsvamp foran innsuget uansett.

Eneste "innvendingen" jeg har mot K1 er at de flyter så jeg kunne kanskje tenkt meg å prøve noen av de som Lars Jamne linker til sammen med kaldnes i moving bed sumpen min. (har du noe liggende Lars kan jeg bytte med K1 som jeg har over 50 liter liggende av).
Flytingen kan være en utfordring i pumper uten gode skuffer med lokk.
Disse K1 høres interessante ut. Du nevner noe nyere... Hva er det?

Er disse bedre enn f.eks. Eheim Substrat PRO?
Du kan jo sjekke tropex.no de har mye bra filtermateriale til en god pris.
Så skal jeg se om jeg finner igjen hva de nye typene heter.

Hilsen Ola
KLB
Hiver meg på her... Hva er beste type Bio materiale/baller. Det finnes jo mye på markedet. Skal fylle opp 2 stk FX5.


Vil absolutt anbefale andre ting enn bioballer i FX5, spesielt hvis det høy belastning og partikler i vannet. Merket ihvertfall stor forskjell da jeg byttet ut bioballer og blåsvamp med filtersett til eheim 2080.
@ ohr: Har desverre ikke noe ubrukte Unimati bioballer igjen.... Bestilte akkurat det jeg trengte sist gang...

Mht partikler i vannet så er det riktig at bioballer ikke fanger opp dette effektivt. Jeg bruker utvendige filtre kun med bioballer hvor innsuget er plassert bak et lite HMF filter i en del av mallekarene, så da er HMF'en type finfilter....
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap