Når er karet mitt ferdig innkjørt? stått to uker

Nå står akvariet (128 literen) på gangen og godgjør seg. har stått to uker nå med pumpe, planter, røtter og sand.

jeg tilsatte filtergrums første uken. Og så noen dager senere, tilsatte jeg fiskemat. Jeg har ikke byttet vann, men fyllte på en bøtte med nytt siden det hadde fordampet noe.

Jeg regner ikke med å ha i fisker før på nyåret. Hvis jeg klarer å vente så lenge. Er det 3-4 uker man anbefaler før man har i fisker? Det er kommet i noen små skivesnegler fra filtergrumset, og de er jo levende vesen, men kan ikke godt til å redde disse for de er så små.

Vil akvariet være klart om en uke eller to, eller eventuelt på nyåret?

Jeg leser og leser på dette med innkjøring og dannelse av bakterier osv osv, men det er visst helt umulig å forstå *rødme*. Men forstår såpass at planter og matrester skal danne næring til de viktige bakteriene.

Skal jeg bare la det surre og gå slik, og så vill det bli klart? Evt tilsette mer filtergrums?
Test ammoniakk, nitritt og nitrat, så blir du nok litt klokere på hvor du er i prosessen...
Det skal jeg ta og gjøre. har bare tetra sine, men skal bestille iallefall JBL sin nitit test
Testresultatene er som følger:

PH- 7,5
Gh- 4
Nitritt -
Skjedd noe mer her ?
Har du fått noen andre verdier/testet på nytt ?
Tenker du framdeles på å vente til nyåret med å ha i fisk ?

Jeg har en plan...som jeg håper fungerer...

Jeg har en 54 liter og har akkurat kjøpt en 190 som jeg har limt plater på idag. Tenkte å la det stå til imorgen før jeg løfter det opp på peisen der det skal stå og begynner å fylle i stein, planter og vann.

Har nå to pumper stående i det gamle akvariet, tenker jeg tar ut den minste og setter i det nye akvariet (fyller det ikke helt fullt, kun en 20-30 liter til å begynne med og lar gamle pumpen godgjøre seg litt i noen dager, deretter kommer jeg til å fylle over 10 liter dagen fra det gamle akvariet og 10 liter fra springen en 3-4 dager...når jeg så har kommet opp til en 80-90 liter så begynner jeg å kjøre igang ekstern pumpen jeg skal bruke på det nye akvariet og får igang litt bakterievekst der også...

Kommer til å "rense" filteret i det gamle akvariet i det nye to, tre ganger i uken etter (riste det lett i vannet altså), deretter 10 liter gammelt og 10 liter nytt til akvariet er fullt...sånn ca. i mellomjulen. Så kommer jeg til å ta en 30% vannbytte og etterfylle vann fra det gamle i det nye akvariet (10 liter dagen 2-3 ganger) og se an verdiene. Dersom det virker greitt å blir det 30% vannbytte og etterfylling fra det gamle akvariet - og samtidig kommer jeg til å flytte over fiskene...jeg tror/håper dette vil fungere og at fiskene endelig får litt større tumleplass

Pdd har jeg 2 gullfisker (slørhaler), 2 guramier, 7 neon-tetra og 1 gibbiceps, det blir nok en 2-3 guramier til over nyttår når jeg ser at verdiene holder seg og fiskene har det bra. Så har jeg også lyst til å få litt flere neon-tetra og kanskje noen guppyer, hvis de går sammen. Vi får se hva tiden bringer !

God jul

PS
Noen som kan se om dette er en hann- eller hunn-gurami ?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap