Får ikke til artemia!!!

Jeg har yngel av heros rotkiel og severum.Så derfor skulle jeg begynne med artemiaklekking,kjøpte egg på nett av en privatperson og sjekket her og på youtube hvordan jeg skulle gjøre.Første gangene gangene jeg prøvde brukte jeg 1L vann,30gr havsalt og ca.1ts artemia,så satte jeg luft og en varmekolbe på 28grader og ventet 24 timer.Da var det kanskje 100 som levde og noen 1000 som var døde og resten var ikke engang klekket.Holdt på sånn noen dager før jeg kjøpte salt og egg med 95% klekkerprosent hos dahls.satte denne ladningen på samme måte som siste og her var det ingen som levde etter 30 timer!.HVA GJØR JEG FEIL!!!Eggene er brune,men jeg trodde de skulle være gråaktige før klekking.håper på svar da yngelene trenger mat..
Har du prøvd å tilsette natron i vannet? Jeg fikk det tipset av Mona og nå klekker det som bare det, jeg hadde samme problem som deg med at bare et fåtall av eggene klekket.
Natron får man kjøpt i vanlig butikk, det står sammen med bakevarene
Jeg bruker ca. en teskje til en liter vann.
Får ikke til artemia!!!
Nei det har jeg ikke,men skal prøve det,takk for raskt svar
Er jo mulig varmekolben din har overopphetet vannet ditt. Tror nok det siden de har klekket og deretter død, om du kun har for lav PH så klekkes de ikke...

Jeg har en tre liters beholder som jeg tilsetter ca 60g bordsalt, en teskjed med PH/GH+ (natron funker like bra) og noen teskjeer artemiaegg direkte i kaldt vann. Da er det max klekking etter to døgn, jeg klekker i to beholdere slik at jeg på denne måten har én ny dose hver dag. Vannet får jo varme fra lampen jeg har plassert mot bunnen av beholderne og det ser ut til å være godt nok.

Her er link til det kittet jeg bruker, funker kanonbra og eggene herfra er av veldig bra kvalitet.
Får ikke til artemia!!!
Problemet er att det er så lite som klekker at jeg kan telle antallet!Nå var en tur innom naboen og fikk tak i natron,så nå er en ny klekking satt.Varmekolben fungere greit den er ikke større enn 10-12cm lang og da får jeg tempen opp i 28-29grader.Blir spennende og se om det blir noe forskjell nå som jeg har i natronen.Med såpass høy temp så skal det vel være ferdig i løpet av ca.18-24timer,håper jeg ihvertfall
Du før ta en ny runde med natron og se om det blir bedre resultat av det. Er jo også mulig du har fått dårlige egg, klarte selv å klekke store mengde før jeg økte PH'en fra 7 til over 8. Jeg kjøper egg kun fra Aqua Joe på eBay.

Det er også viktig med store luftbobler og ikke små fine som man får med vanlig luftstein.
Får ikke til artemia!!!
Jeg bruker ikke luftstein,men har bare slagen liggende helt i bunnen.Jeg kjøpte noen egg som det skulle være 95%klekkersikkerhet,men en vet jo aldri.Hvis eggene har ligget lenge så blir jo kavliteten deretter.
Har du lyskilde til da? Artemia trenger lys for å klekke, de klekker best MED lys.
Man bør alltid ha en lampe stående over klekkeriet. Den skal stå på hele døgnet. Den får du varme fra også, så varmekolben er bortkastet.

Du har allerede fått tipset om natron, ser jeg
Ja,har en spott som står ca.30cm over og den står på hele tiden.
Da tror jeg du skal sjekke temperaturen med et termometer... Både spot og varmekolbe, det blir fort overoppheting. Og det typiske tegnet på for varmt klekkevann er dårlig eller null klekking. Hos meg bruker jeg aldri varmekolbe på artemiaklekkeriet, for lyset heter opp vannet mer enn nok alene.

La klekkeriet stå en time eller to, og så sjekker du temperaturen. Gjør dette flere ganger i løpet av døgnet, ta jevnlige stikkprøver.

Har 2 stykker stående,den ene har varmekolbe og den andre har ikke,men nå har jeg tilsatt natron så jeg får håpe det er det som skal til.Ellers så er det eggene det er noe feil med.Det her SKAL være enkelt!
Sjekk den linken jeg la ut i forrige innlegg, da ser du optimalt oppsett. Lyskilden i bunn slik at artemian svømmer nedover hvor slangen du tapper dem er festet. Når du kobler fra luften så svømmer artemian ned mot uttaket i bunn og skallene flyter opp.  Viktig at disse skiller lag ellers blir det mye forurensing ved foring.
Det var jo ett veldig fint oppsett,men jeg bruker 1 1/2 L opp ned,med en luftslange som går fra toppen og helt ned i bunnen og den er festet med en klype på toppen så den skal holde seg der.Som lys har jeg en spott fra en spottlight.Det burde egentlig funke bra det også,men skulle gjerne hatt en sånn flaske på linken,får holde øynene åpne etter noe sånt
Noen som har noen gode råd for hvordan sile evt egg??Har ikke artemiasil,skal få bestilt meg en,men nå har jeg bare en 10ml sprøyte med slange som jeg suger de få jeg har fått til og overleve.Jeg har bare sprøytet det i yngelkaret med noe utvannet saltvann og det har fungert,men det er vel ikke opptimalt.
Et nytt og rent kaffefilter av papir kan brukes i nødstilfeller, når du ikke har artemiasil. Men vær obs på at de kaffefilterne revner lett.... brukes kun en gang, så kastes det og nytt tas neste gang.

Husk å skylle artemiaen godt i rent ferskvann, så du får vekk det salte vannet, før det gis til fiskene.
Det her er alle gode råd og ta med seg.Heros severum og rotkiel yngelene er ca.3uker gamle nå,men foreldrene går med yngel og tygger igjen Så det er fint og få til artemiaklekkingen til neste ladning med yngel some er på vei
[External Image]
Vi bruker samme klekkesett som Lars og det fungerer supert, har også kjøpt egg fra samme selger. Temperaturen er kjempeviktig, jeg har en IKEA-lampe stående i passe avstand fra bunnen av beholderen, står den for nærme så dør artemiaen, eller for langt unna så klekker de ikke.
Hekta
Det her [B]SKAL [/B]være enkelt!

Det ER det Bare man møter de enkle kravene artemiaen har for å leve. Lys, salt og natron (eller KH+ pulver som det også kalles) og en luftkilde som lufter eggene ordentlig undervies, er de fire tingene som trengs.

Lars Jamne
Jeg kjøper egg kun fra Aqua Joe på eBay.


Må bare spørre siden dere er så fornøyd med selgeren. Hvor mye blir prisen tilsammen og ca hvor lang tid tar det før dere får det i posten?
Ser genial ut den klekkeren ,men hvordan får man tatt ut artemiaen?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap