Gravid platy og sky kampfisk

1. Jeg har en gul gravid platy, og jeg har hørt at når den er gravid, så liker den og gjemme seg litt bak plantene eller sånn.. Men det gjør ikke min, jeg tror den er den fisken oppi akvariumet som er mest aktiv og vil vise seg, og sånn.. Er det noen grunn til det?

2. Kampfisken min (jente) er så redd for og komme frem, og holder seg mest nede i plantene eller inni skjellethodet jeg la oppi i går.. Jeg fikk henne i går, å jeg har ingen andre kampfisker i akvariumet. Er det noe feil med henne? En ting til jeg også er litt bekymret for er at hun aldri vil spise, det er bare guppyene og platyene som spiser.. Er det noe farlig?

3. Strømmen gikk iste, og da ble vannet kaldt, er det farlig, og hvor lenge tåler de og være i kaldvann? Pliis svar fort!?
Ingen som kan hjelpee??
1. Jeg har en gul gravid platy, og jeg har hørt at når den er gravid, så liker den og gjemme seg litt bak plantene eller sånn.. Men det gjør ikke min, jeg tror den er den fisken oppi akvariumet som er mest aktiv og vil vise seg, og sånn.. Er det noen grunn til det?

Min Platy er også ganske mye aktiv og viser seg. Er kun akkurat rett før den skal føde at den gjemmer seg. Så tror ikke det er noe unormalt med det.

2. Kampfisken min (jente) er så redd for og komme frem, og holder seg mest nede i plantene eller inni skjellethodet jeg la oppi i går.. Jeg fikk henne i går, å jeg har ingen andre kampfisker i akvariumet. Er det noe feil med henne? En ting til jeg også er litt bekymret for er at hun aldri vil spise, det er bare guppyene og platyene som spiser.. Er det noe farlig?

Generelt vil jeg si at det alltid er bekymring når fisk ikke vil spise. Men uansett så finner den jo mat rundt omkring i akvariet. Det du også kan gjøre er å gi synketabelett. Den er veldig populær hos meg for stort sett all fisk.

3. Strømmen gikk iste, og da ble vannet kaldt, er det farlig, og hvor lenge tåler de og være i kaldvann? Pliis svar fort!?

Nå vet jeg ikke hvor kaldt vannet ditt har blitt og hvilke andre fisker du har. Men generelt så klarer de fleste fisker seg i vann ned mot 20 grader i kortere perioder. Egentlig ikke så mye du får gjort, annet enn å kanskje ha lyset på slik at det bidrar til oppvarming av vannet.
Jeg regner med at du har varmekolbe i Akvariet ditt?I så fall,bare sjekk at den virker når strømmen er tilbake og la den gjøre jobben sin ved og varme opp vannet.
Hvis strømmen er veldig lenge borte så kan du ta ett vannskifte og bytte ut noe av det kalde vannet med litt lunkent vann istedet,hvis du synes vannet blir veldig kaldt.
Alltid greit med ett termometer i vannet,så kan man holde øye med gradene.

kampfisken er det ikke noe problem med når jeg kjøpte kampfiskhannen min så var den litt nervøs den også, men så kom den seg etter cirka 2-4dager.

Platyhunnen er kanskje ikke sprekkeferdig så det kan være derfor?
Takk for svar
Takk for alle svarene! Kampfisken min tok bare en tygge av maten når jeg prøvde og legge biten rett over den.. Og etter den hadde tatt en tygge, så svømte den bare videre. (Jeg kjøpte den i går)
Kampfisker trenger noen dager til å tilpasse seg. (Som all annen fisk)
Da vil den ikke være nervøs lengere, og vil også spise.

Hva mater du den med?
Jeg mater den med helt vanlig fiske mat, altså sånne flak som jeg knuser..
Kan ikke gi fiskene for mye mat, da jeg faktisk fikk mine første fisker i går, så derfor tåler ikke akvariumet for mye mat.. Det kan danne gift.. Det vil jeg jo ikke ha ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap