Syk fisk med noe svineri på

Har noen sommerfuglciklider som har dette på seg, er det noen som har sett noe lignende? Har prøvd med ganske mye rart uten at det har hjulpet. Fiskene dør etter noen dager, kan fasktisk gå ganske lenge med dette på seg.
Det er en soppinfeksjon. Er ganske lett og kurere med medisin. Medisin mot dette kan du få kjøpt på alle akvarieforrettninger.
Som jeg skrev tidligere så har jeg testa med mye rart, så jeg er tom for ideer, derfor har jeg posta problemet her, det kan redde noen fremtidige fisker.

Kan jo nevne noen av medisinene jeg har testa.

Esha 2000
Esha exit
Sera Mykopur
Sera Protazol
Sera bactopur direct

Har ikke testa noen fra JBL enda, men får inn noe greier til torsdag som jeg har tenkt å bruke.

Fiskene går nå i saltlake, bare for å ha testa det også, 15 never med havsalt på 250L vann.

Dette er noe fiskene har dratt med seg i fra Colombia og ikke noe de har utvikla her. Ser ikke ut som det smitter på annen fisk heller, har gått L-147 og noen coryer sammen med de til og begynne med. Går igjen et par apistoer og noe tetra greier som ikke har antydning til å være smitta.

Jeg har plukka ut de sommerfuglene man ikke kan se dette på, og putta de i et annet kar (gjorde det igår) foreløpig så har det ikke kommet noe greier på disse.

Plussmedlem
Roy Fredrik Pedersen
Er ganske lett og kurere med medisin.

Tydeligvis ikke så lett likevel.

Hva om det er columnaris, er de medisinene du har prøvd effektive mot dette?
Det der så skikkelig heftig ut Amundsen, håper du finner ut hva det er og noe som kurerer det.
Kanskje det kan være Lymphocystis-virus?
Lymphocystis Disease of Fishes. Ikke vet jeg, men synes det ligner.
Virus er jo ikke så lett å kurere, så det kan kanskje være en årsak uansett hva den heter. Siden medisiner ikke virker, mener jeg.
Lykke til!

Synes virkelig synd på den fisken, det tror jeg må være den verste sykdommen på fisk jeg noen gang har sett
For meg ser det ut til å være finneråte. Det passer i så fall inn med at det er fisk som har gjennomgått mye den siste tiden.
Ser nesten ut som det kan være et parasittangrep som det har gått infeksjon i.

Hva med å prøve kaliumpermaganat? Det skal ta bakterier og parasitter.
Har så smått testet det ut her, det ser ut som fiskene tåler denne kuren bra, men de blir veldig følsomme for temperaturendringer like etterpå, så vannbytte må skje med med stor nøyaktighet med temperatur og sikkert andre verdier også.
Donald
For meg ser det ut til å være finneråte.

Men finneråte gir da ikke klumper på finnene? Det har jeg aldri sett eller hørt om iallefall! Finneråte ser mer ut som finnene fliser seg voldsomt opp og bare "forsvinner". Som denne guppyen for eksempel. Ingen klumpete utvekster der.
Det er et bilde i boken "Manual of fish health" som ligner veldig.

Bildet i denne tråden er litt uklart, men det ser ut til at bukfinnene er borte og at ryggfinnen er sterkt redusert.?
Oppdatering av tråd
I går bestemte jeg meg for å kjøpe meg et mikroskop. Fikk den i dag og har fått testa den litt. Det ble denne.Denne har jeg tenkt å bruke på diverse sykdommer som jeg kommer over. Kanskje mest på gjellemark i fremtida.

Så kom jeg til å tenkte på disse Sommerfuglene, og selvfølgelig så har jo de "vortene" blitt borte på alle, men det var en som jeg klarte å se at hadde litt igjen på finna, så jeg fanga denne fisken og fikk skrapa den "vorta" som satt på den. Og la den i mikroskopet.

Nå er ikke jeg veldig flink når det gjelder å titte i mikroskop, syns det kan være vanskelig å sammenligne det man finner og de bildene som ligger på nett.

Legger ut et bilde jeg tok nå med mikroskopet og syns den ligner veldig på den Shiramor har lagt ut en link på. Søkte litt mer i google og fant også denne sida med bilder av sykdommen. Har prøvd å sammenligne med det jeg har tatt bilde av og syns det ser veldig lik ut.

Flere som er enig?
Her er et bilde til. Syns de rundingene ligner veldig på de som er avbilda i den linken som jeg la ut. Er det noen som har greie på å se i mikroskop som kan bekrefte/avkrefte dette?
B. Amundsen
Nå er ikke jeg veldig flink når det gjelder å titte i mikroskop, syns det kan være vanskelig å sammenligne det man finner og de bildene som ligger på nett.

Tror vi er flere om det B.,...
Uansett, lykke til i jakten på riktig kur. kan desverre ikke hjelpe deg.

Til Mona. Takk for linken. Den er lagret på favoritter.
Takker for det Men hvis det er denne sykdommen så står det at det ikke er noe kur, kun riktig og god vannkvalitet som gjelder.

Det stemmer ganske bra med beskrivelsen av dette, stortsett dør de som er hardt ramma pga at de kanskje går for tett, eller blir stresset av annen fisk. Og jeg har hatt de med maller uten at de har vist noen symptomer.

Etter noen uker pleier det å gå over av seg selv som den sida sier.

Håper på noen mikroskopexperter kan komme på banen og fortelle litt om de mikroskop bildene.
Ser i artikkelen at det er oppgitt en tid på 4 uker. Bildet du har her viser ikke noe tegn til at det er ved munnen så spising bør ikke være problem ifølge artikkelen. Fisken kan dog være redusert og slapp. Han henviser faktisk til at han ikke har hatt frafall av fisk med lymphocystis infeksjon. Ser også at han nevner gjellene og at fisken således vil ha vanskeligheter med å puste. I følge artikkelen er den ikke smittsom for oss, men for andre fisker.
Som du nevner så sier artikkelen at det ikke finnes kur mot dette, bare medisinering for å slakke ned på utbruddet.
Artikkelen lister videre hvordan du kan redusere muligheten for å få lymphocystis
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap