Steiner i akvarium

hei,kan man bruke vanlig grå stein fra naturen i akvarium,eller må det være spesielle steiner?
skal med tiden ha ciklider i akvariumet mitt
Jeg har vanlig gråstein fra skogen i malawi-karet mitt og det går helt bra det
Bare styr unna stein som glitrer, (kråkesølv) og stein med mye marmor i.
Du burde kjøpe sten/grus. Er nok det beste, dama i butikken sa jeg IKKE måtte ta noe fra naturen og putte det i akvariumet.. Så jeg annbefaler og kjøpe stein..
Plussmedlem
IAK
Du burde kjøpe sten/grus. Er nok det beste, dama i butikken sa jeg IKKE måtte ta noe fra naturen og putte det i akvariumet.. Så jeg annbefaler og kjøpe stein.. ;)


Sef sier dama i butikken det, ho skal jo selge deg masse du egentlig ikke trenger å kjøpe...

Stein med kråkesølv, marmor, høyt jerninnhold, høyt kobberinnhold osv styrer du unna....
Står endel om det her på forumet, husker bare ikke hvor. Kan prøve "søk-funksjonen"

F.eks granitt og skifer er jo steintyper som opptrer naturlig...
IAK
Du burde kjøpe sten/grus. Er nok det beste, dama i butikken sa jeg IKKE måtte ta noe fra naturen og putte det i akvariumet.. Så jeg annbefaler og kjøpe stein.. ;)

Hun har selvfølgelig ikke noen økonomisk interesse av at du kjøper hos henne framfor å plukke gratis stein selv? Enten har hun ikke peiling eller så lurte hun deg.
Hvilke steiner som kan brukes og ikke vet jeg lite om, men jeg er så heldig at jeg har masse gamle murstein på en strand like ved jobb, det lå et teglverk der i gamle dager.
Disse fungerer ypperlig, men jeg vasker de og bløtlegger de lenge i ferskvann før de kommer i nærheten av fiskene mine.
Steiner i akvarium
tusen takk for svarene jeg har fått
Jeg liker også å bruke stein i akvarium og lurte litt på hvorfor man ikke kan ha marmor. Inneholder den noe som er skadelig for fisk? Er det noen som vet hva det er?
Marmor inneholder mye kalsitt som består av mye kalsiumkarbonat som øker pH. Det vil du vanligvis ikke.
Takk for informasjonen. Betyr det at de som har for lite ph i akvarium og trenger å øke det, kan bruke marmor og kalsitt?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap