Pass opp svindel

Pass opp får svindel her. En kar ville selge meg billig fisk (stavanger dialekt) jeg skulle bare sette inn penger på konto xxx navnet han bruker er NN. Jeg sjekket han opp og dette stemmer ikke. Har prøvd å ringe han får å høre hva han driver med han er ikke intressert i å snakke og legger bare på. Så ikke gjør handel med denne karen
Plussmedlem
Du er sef helt sikker på at det er svindel?
annmeld
han tror nokk han er lur og kan svindle til seg småsummer her da han tror at ingen gidder og anmelde for småpenger..
men anmeldelsen er eg ganske sikker på blir hennlagt pgr av manglende resurser hoss politiet uansett da. men han får no vertfall brev i posten om det slik at han tenker seg om neste gang. så får han troli advarsel slik at om dem får in flere anmeldelser på han senere får det konsekvenser
Har vært en svindelsak før rundt det navnet. Han bruker en annens navn i svindelen.

Anmeld !!!

Kjør igang med anmeldelse.
Forrige gang det var svindel her, tidlig på vinteren 2011 (var da ca den tiden?) ble flere lurt her inne.
Det ble anmeldt, og oppklart. Var selv en av de lettlurte som gikk fem på.
Og tidlig i forrige uke fikk jeg brev fra Statens innkrevningssentral om at de var igang med å kreve tilbake beløpet jeg ble lurt for. Så joda, det kan lønne seg å anmelde.
Er det noen her som har betalt inn penger til denne fyren det er snakk om denne gangen her da??
Det er flott at svindlere ikke får til å skrive på forumet .....

Men seriøst:
Har man forhåndsbetalt for noe, så skal pakken komme.
Får man ikke kontakt med personen, og ingen pakke kommer; så er det bare å anmelde.

Wargtass gir jo et godt eksempel, der han selv ble svindlet, og fikk tilbake pengene han ble svindlet for. Det er faktisk verdt å gjøre noe med det..
Sannsynligvis blir det bare glemt, og gjemt under viktigere anmeldelser - men noen ganger er man heldig.
Det er tragiskt at man må gå så langt å begynne å sjekke selgere om man skal kjøpe ting.
Jeg, som har pepret forumet med over 20.000 (!) innlegg de siste årene og bruker det hver dag, ble plutselig en dag avkrevd kontonummer på mobil tlf, sånn i tilfelle jeg prøvde meg på noe svindel, da jeg skulle selge noe utstyr... Jeg fikk litt lyst til å si at da kunne vedkommende heller velge å kjøpe av noen andre, for jeg gidder ikke bli mistenkeliggjort. Men jeg skjønner jo at folk ser fanden på flatmark når de har lest at en person er blitt lurt...

Personlig mener jeg det er en forskjell på å kjøpe noe med forskuddsbetaling av en nyregistrert person med 0 eller 1 innlegg, og en person som har frekventert forumet i mange år og har tusenvis av innlegg.

Man MÅ ikke bli så paranoid at man begynner å mistenkeliggjøre absolutt ALLE som skal selge noe, vel.....?
Tja, hvorfor ikke? Det skader ikke å være forsiktig, heller. Når det er snakk om folk som ikke kjenner selgeren, så er det jo per definisjon ikke personlig, så da er det slik jeg ser det bare å svelge stoltheten og sende kontonummeret på mobil hvis det er det som skal til for å få kunden til å føle seg trygg ... eller revurdere om man i det hele tatt har noe i å gjøre i et bruktmarked hvor det faktisk finnes svindlere, hvis man ikke tåler at folk tar sine forholdregler mot dem.
Viktig informasjon om svindel på akvaforum
Viktig informasjon om svindel på Akvaforum

Brukere på AF har dessverre blitt utsatt for en eller flere svindlere som har registrert annonser under andre menneskers navn og mottatt forhåndsbetaling for produkter som aldri har blitt sendt.

Vi anbefaler følgende ved forhåndsbetaling:

Send IKKE penger til noen som du ikke har telefonnummeret til
Be om kontonummeret pr SMS slik at du har mer informasjon om vedkommende
Snakk gjerne med vedkommende på telefonen først

Vi understreker at det er svært sjelden noen opplever å bli svindlet på denne måten, og folk flest har rent mel i posen, men ta forhåndsregler ved sending av penger!

Har du blitt svindlet, anmeld forholdet til politiet!
Fin info om svindling!

Aldri forhonsdbetal!!
Dan a
Fin info om svindling! Aldri forhonsdbetal!!


Evt. ikke forhåndsbetal til helt ferske medlemmer, og snakk med personen på tlf først om du ikke kjenner til selgeren.

Og husk at om noe virker for godt til å være sant, så er det nettopp det. Denne siste svindleren skulle visstnok selge et lekspar av en malle som det aldri har vært oppdrett på iflg. fiskebasen, og det til noen skarve hundrelapper, porto inkl. (hvem sender digre maller i posten btw ??? )

en annen typisk annonse er jo en annonse om red arrowana som selges til spottpris.
Plussmedlem
Dan a
Fin info om svindling! Aldri forhonsdbetal!!


Da må du belage deg på at du ikke får kjøpt så mye heller...
Hvorfor skulle jeg sende noe til noen som sier : Jada, selvfølgelig får du pengene når jeg har mottatt det jeg har kjøpt... Enda mer svindel den veien...
Det har du helt rett til milo, men hvis det er noen du har kontaktet, og vet hvem de er, så kan du jo selvfølgelig forhondsbetale!
Inaktiv bruker
Det hadde vert tryggere om det ble gjort på på Ebay, og Paypal
Da får de ikke pengene før pakken er registrert som sendt med gyldig sendings nr.
milo
[QUOTE=Dan a]Fin info om svindling! Aldri forhonsdbetal!!


Da må du belage deg på at du ikke får kjøpt så mye heller...
Hvorfor skulle jeg sende noe til noen som sier : Jada, selvfølgelig får du pengene når jeg har mottatt det jeg har kjøpt... Enda mer svindel den veien...

Postoppkrav er jo et alternativ
Postoppkrav fordyrer jo sendingen enda mer, og folk er motvillige nok til de vanlige portokostnadene, så....
Hvis en eller annen tulling først skal svindle noen, så kan de jo like godt bare sende en tom eske eller en eske med steiner i, og så la mottaker betale for den. Jeg mener, de må jo betale før de får lov å åpne og se innholder ikke sant? Svindlet kan man bli likevel.

Om man betaler på forskudd på konto via nettbank, eller på forskudd for en eske man ennå ikke har fått utlevert men kan se stå der på postskranken, så har man jo i begge tilfeller avsenders kontonummer og med det en sporingsmulighet.
Hva slags ting er det det svindles med? Er det pumper som legges ut billig eller hva? Har selv opplevd forskjellig så derfor er jeg veldig forsiktig. Men som mona o sier, vi må jo ikke dømme ALLE for å være svindlere. Greit å være forsiktig, men ikke dra det for langt. Trist at det skal være behov for det i det hele tatt, men verden er blitt slik og når ikke politiet har ressurser til å ta tak i det så er det jo fritt frem for dem som holder på med det. De får en advarsel, jo, fint det. Men for dem er det å se på som et smekk på fingra. De overlever det og fortsetter. De små kriminelle slipper unna, men som regel så ende det med at de begynner å gjøre større brekk og først da blir de tatt tak i.
Denne brukeren det er snakk om?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap