Grønt vann i akvariumet, over lang tid

Jeg har slitt i 4-5 uker nå med grønt vann i akvariumet(startet akvariumet for en 8-9 uker siden). Vannverdiene har jeg sjekket både med dråpesett og strips, og de ser bra ut.

Det ser ut som en slags grønn tåke, det er ikke i klumper - mer som "støv.

Jeg har ringt dyrebutikken og prøvd deres råd:
- Byttet 2/3- deler av vannet 2 ganger. Ble bedre, men tok bare et par dager før det var like gale.
- Clearol, 2 ganger
- Dekket til akvariumet og skrudd av lyset i over en uke(en halvtime lys når jeg foret dem)
- Hatt en vatt-masse ekstra i pumpa for å få ut mindre partikler
- Fikk akkurat innstallert ny pumpe som jeg nå idag samkjører med pumpa som står der fra før av. Akvariet er et Juwel 240 liters og har innebygd pumpe. Har installert pumpa tetratec 1200 EX.

Jeg har algespisere, reker, eplesnegler og maller som skulle tatt unna en del.

Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre! Vær så snil og kom med tips/erfaringer.
Bilde av akvariumet følger med


Hilsen frustrert!!!
Dette er grønne sveve alger. Kan være vanskelig og bli kvitt. Kommer av og til i nystartede akvarier. Jeg slet med det samme i mitt stor kar. Prøvde det meste som du sier, men fant løsningen. Kjøpte ett UV filter som man kobler til det utvendige filteret. Satt det på om kvelden og neste morgen var vannet krystallklart.
det ser ut som svevealger. du må fortsette med vannbytter og mørkelegging. og null foring. Fisker overlever lenge uten mat. Det her er et godt tegn på at det er for mye næring i vannet. kjøp inn masse planter som kan ta overskuddsnæringa. helst hurtigvoksende. Hvor mye og hvor ofte forer du?
eller uv filter som han over sier og
Jeg har holdt tilbake litt med mating nå når jeg har holdt på med dette.
Har kastet oppi en malle-tablett hver 3 dag som alle fiskene spiser av.
Men de siste dagene har jeg gitt de mat en gang til dagen utenom, yngelen min(1,5 mnd gamle) vokser ikke så mye lengre så jeg ville at de skulle få nok mat.
Men hvor ofte må jeg gi mat for at det allikevel skal være nok næring til dem?

Nå skal jeg offshore i 2 uker og har min lite interesserte kjæreste til å passe på akvariumet. Hva er det viktigste jeg kan si til ham at han må gjøre?
i denne perioden du er borte kan det være nok med et lite knippe mat en gang i uken Av og til lar jeg mine fisker gå to uker uten mat, for da kan de spise opp det som eventuelt ligger på bunnen, og vannet holder seg finere. Han kan jo kanskje la vær å ha lyset på når du er borte, og be han om å ta ut ca 30-40% vann og fylle på med nytt en gang i uka?
Takk for svar! Jeg får tipse han om dette mens jeg er borte. Så lenge en gir fiskene mat en gang i uka, og holder lyset avslått - vil ikke fiskene dø?
Jeg får kjøpe et UV-filter når jeg kommer hjem igjen
Om vannverdiene ikke er feil så skal de ikke dø fisker kan gå i flere uker uten mat.
Glemte å spørre om du har gjødsel i akvariet? Dette kan også gi svevealger om det blir gjødslet for mye.
Hadde også dette problemet, holdt på å gjøre meg gal. Endte opp med uv filter som ordnet alt! Når du først har fått de bort kan du ta bort uv filteret igjen.. Lite vits å bruke det til vanlig om du ikke har noen spesielle behov
Akvarium pynt
Hadde selv problemer med dette tidligere, kan det ha no med akvarium pynten du har, har du noe pynt som kan avgi farge i vannet. hadde en malle hule av leire som avga farge i vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap