- Hjem
- Forum
- Karpelaks (Tetra m.fl)
- Tigerbarbe og?
Tigerbarbe og?
Jeg skal gå til innkjøp av en stim med tigerbarber som skal gå i et akvarium på 190liter (det er blitt innkjørt lenge nå uten noen fisk), bunnen er biltemasand.
Jeg vet at disse er finnenappere, så er det noen som kan anbefale en annen art som går fint sammen med dem? jeg tror det vil bli 10 stykker av barbene om ikke mer hvis det er plass, skal ikke bli for stappa heller.
Jeg vurderer å ha en gjeng med pansermaller også.
Jeg vet at disse er finnenappere, så er det noen som kan anbefale en annen art som går fint sammen med dem? jeg tror det vil bli 10 stykker av barbene om ikke mer hvis det er plass, skal ikke bli for stappa heller.
Jeg vurderer å ha en gjeng med pansermaller også.
Postet 14.12.11 kl 13:13
Napping er nu så sin sak
I en gruppe på 10 gjetter jeg de er mest interessert i hverandre, de napper mest finner på andre fisker om de ikke har lekekamerater. En annen ting er at de er meget aktive krabater som vil stresse opp de fleste labyrintfisker etc uten at de fysisk er nær dem.
Du sier ikke noe om hvilken størrelse etc du ønsker, men en stim mindre danioer (eks Danio frankei) vil nok passe godt med barbene. Xiphophorus hellerrii (sverddrager) det samme. Samt andre barber selvsagt, eksempelvis den lekre Puntius Titteya (Sherrybarbe) eller min favoritt Puntius Ticto (Odessabarbe). Det er vel førstnevnte som skiller seg mest fra tigerbarben både i farge og form om du ønsker litt variasjon.
Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at jeg ikke har sjekket at alle disse typene har samme krav til vannverdier.
Lykke til!
Du sier ikke noe om hvilken størrelse etc du ønsker, men en stim mindre danioer (eks Danio frankei) vil nok passe godt med barbene. Xiphophorus hellerrii (sverddrager) det samme. Samt andre barber selvsagt, eksempelvis den lekre Puntius Titteya (Sherrybarbe) eller min favoritt Puntius Ticto (Odessabarbe). Det er vel førstnevnte som skiller seg mest fra tigerbarben både i farge og form om du ønsker litt variasjon.
Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at jeg ikke har sjekket at alle disse typene har samme krav til vannverdier.
Lykke til!
Postet 14.12.11 kl 18:35
Postet 15.12.11 kl 11:59
Postet 15.12.11 kl 12:01
det er veldig flott å ha en stor stim av fisk ja. Men siden jeg har dette akvariet på arbeidsplassen min så har de ansatte et stort ønske om å ha værtfall en art til oppi der, ikke nødvendigvis en annen type stimfisk så derfor er jeg på utkikk etter en type til som går godt sammen med dem. men vi får se hva det blir til, om det blir en art til eller bare barbene
Postet 15.12.11 kl 12:11
Postet 15.12.11 kl 12:53
Postet 15.12.11 kl 13:12
Rent estetisk
Kan det nok hende jeg ville gått for en gurami, men de passer ikke så godt sammen i forhold til at barbene vil stresse dem.
Tror muligens jeg ville gått for Sverddrager da. Den har en helt annen form enn tigerbarben og finnes i mange farger så du kan få litt variasjon. Den er også såpass tøff at den tåler hyperaktive barber som farer omkring.
Ellers er jeg ikke uenig i at jeg heller vil ha en stim på 20 av 1 art enn 10 av 2, men jeg oppfattet det opprinnelige spørsmål å være motivert av et ønske om variasjon.
Tror muligens jeg ville gått for Sverddrager da. Den har en helt annen form enn tigerbarben og finnes i mange farger så du kan få litt variasjon. Den er også såpass tøff at den tåler hyperaktive barber som farer omkring.
Ellers er jeg ikke uenig i at jeg heller vil ha en stim på 20 av 1 art enn 10 av 2, men jeg oppfattet det opprinnelige spørsmål å være motivert av et ønske om variasjon.
Postet 15.12.11 kl 17:31