Vil denne kommoden holde?

Er sikkert litt i gråsonen for dette forumet, men håper det går greit.
Har seg slik at en god kompis av meg har fått et akvarie på godt over 300liter, veier sikkert opp under 500kilo når det er fylt opp.
Siden det ikke medfølger noe som akvariet kan stå på, har han derfor tenkt å ha det stående på en kommode, som ikke er helt ulik: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50067168/ .
Det er en stor kommode som er relativt tung, regner derfor med at det ikke er billig - dritt - spon.

Akvariet vil stikke ut ca 5cm på hver side.
Jeg mener denne kommoden vil kunne holde akvariet, siden det er relativt massive vertikale støtter.
Kompisen min er litt skeptisk. Han mener at det bude ligges en plate på toppen av kommoden som dekker hele undersiden av akvariet - dette mener jeg ikke har noe funksjon.

Derfor spør jeg her for sikkerhetsskyld.

Mener dere at den nevnte kommoden vil kunne holde akvariet?
Hvis svaret er nei, hva burde gjøres?
Jeg er litt enig med kompisen din i skepsisen hans.
Den der holder neppe 500 kilo, og 5cm stikkende utenfor kanten er ikke bra.
Bygg skap selv. Finnes flere tråder her inne med info om hvordan det har blitt gjort hos andre. Blant annet er det litt å se på i denne tråden, både bilder og litt info om hvordan det har blitt gjort. Et slikt prosjekt trenger ikke koste allverden, og tar heller ikke lang tid.
Lykke til uansett utfall
Grunnen til at jeg begrunnet at den nevnte kommoden ville holde er at 60 og 120 litere holdes oppe av et par tynne sponplanter. (veggene i hyllen).

og den nevnte kommoden holdes oppe av massivt tre.
forøvrig:
Produktbeskrivelse

Øvre panel: sponplate, ABS plast, Akrylfarge, Folie
Ben/ Skuffebunn/ Støttelist, forside/ Sideramme: Trefiberplate, Akrylfarge
Side: sponplate, Akrylfarge, Folie
Rygg: Trefiberplate
Skuffefront panel: sponplate, Akrylfarge, Folie, ABS plast
Skuffesider/ Skufferygg/ Støttelist, rygg/ Sokkel, bakre: Massiv furu
Bensarg: Massiv bøk eller bjørk
Støtteben: Massiv bøk eller bjørk, Akrylfarge


De er ikke noe poeng å holde på med sjansespill ,dersom det er noe skepsis om det vil holde, må kommoden forsterkes. Men hvordan? Legge en plate på kommoden som er like stor som akvariet og en bjelkestøtte på hver side? Eller holder det kanskje med å legge til 2 støtter på midten under?

Dette ville je ikke tatt sjansen på. Sidene er sponplater og Ikea er ikke kjent for å bruke spesielt dyre, altså stabile, sponplater. Sidenes eneste stabilisering sideveis er baksiden som er av fiber. Det jeg har og har sett av Ikeaprodukter med bakside, er at fiberplaten er tynn, ca 4 mm. Det er for spinkelt. Dessuten er topplaten for tynn og av spon som ikke er spesielt bøyesterkt.

Jeg tror de fleste Ikeaproduktene er ok til det formålet de er laget for, i dette tilfellet kommode, men ikke for å utsettes for ekstrem belastning i forhold til antatt bruksområde.

Bygg heller selv eller finn noe vesentlig mer solid.
Er nok dessverre ikke aktuelt å bygge selv, selv om dette helt klart hadde vært best. Må nok bare modifisere det som er, pga plass.

Har jeg fortsått det rett så skal faktisk en av de 4 støttene på kommoden kunne holde oppe akvariet alene (i teorien), så hvor mye vekt støttene tåler skal ikke være noe problem (?) hovedproblemet her er vel hvordan kommoden er stivet opp?

Vil problemet kunne løses ved å feste kommoden med 4 kraftige vinkler på hver side til murveggen? Slik skal vel kommoden bli skikkelig stivet opp?
Eller vil ikke dette hjelpe noe særlig? IGjen, vil ikke drive med sjansespill.
Jeg har bygget stativ til 375-litersakvarium ut av 2x2- og 2x4-bjelker. Funker helt fint. Sag seks stykker 2x4 opp i nøyaktig den høyden som stativet skal ha minus 10 cm. Dette blir beina.

Så lager du to firkantige rammer tilsvarende bunnplata til akvariet, av 2x2-plank.

Plasser beina mellom de to rammene, slik at beina overlapper skjøtene i hjørnene på rammene (pluss to bein på midten av langsidene). Jeg kan lage noen enkle tegninger til deg hvis du trenger det.

Skru det hele sammen med noen svære skruer.

Legg evt. en plate på toppen (men dette er ikke nødvendig, i hvert fall ikke hvis man har rammeakvarium). Og en isoporplate oppå det hele for å fordele vekten rundt kanten. Så er det bare å sette akvariet på topp, sjekke at alt er i vater og ikke vridd på noen måte, og fylle opp med vann.

Det tar bare noen timer å lage et slikt bord, hvis du har planen noenlunde klar først. Og kommoden kan du plassere inni akvarieskapet, men da må du kanskje modfiisere oppskriften litt for å ha mulighet til å få opp skuffene.
Neeeeeei
ikke kjøp det jeg har prøvd det.... jeg har et 250 liter som jeg troode skulle passe fint på den ny kjøpte komoden.... den buet ned på midten straks jeg hadde fullt det...
måtte bite i the sure eple og gå tilbake til dyrebutikken å kjøpe et akvarie bord...

nå har jeg en sktra hemnes komode fra ikea som støver vekk i boden... $$ down the drain


Sto
Er nok dessverre ikke aktuelt å bygge selv, selv om dette helt klart hadde vært best. Må nok bare modifisere det som er, pga plass. Har jeg fortsått det rett så skal faktisk en av de 4 støttene på kommoden kunne holde oppe akvariet alene (i teorien), så hvor mye vekt støttene tåler skal ikke være noe problem (?) hovedproblemet her er vel hvordan kommoden er stivet opp? Vil problemet kunne løses ved å feste kommoden med 4 kraftige vinkler på hver side til murveggen? Slik skal vel kommoden bli skikkelig stivet opp? Eller vil ikke dette hjelpe noe særlig?[B] IGjen, vil ikke drive med sjansespill[/B].

Den komoden er definitivt sjansespill. Hvis det ikke er aktuelt å bygge selv, så må det nok skaffes et skikeklig akvariebord, evt en porsareol egnet for karret. 300liter vann utover gulvet er en anseelig mengde trøbbel. Å modifisere den vil være nesten like mye jobb som å bygge en selv. Og som 530 sier, Ikea sine sponplater er ikke anbefalt å bruke til det du har tenkt.
Jeg er med på hva dere sier, så da er det bare høre på folk som har litt peiling på dette.Får se om jeg finner et passende akvastabil ett eller annet sted.

Tusen takk for alle innspill.
Glad for at jeg spurte her før akvariet ble fylt
Inaktiv bruker
Et skikkelig akvariemøbel er uansett det beste, for da kan du justere alle 4 beina så du får det i vater. Det er nemlig VELDIG VIKTIG at akvariet står i vater. Hvis ikke så kan du få deg en noe ubehagelig overraskelse en vakker dag, når akvariet sprekker..
Akvariekjellern hjelper deg med porsabord
Ta kontakt med Akvariekjellern så fikser de et porsabord til deg, har fått dem til å lage slike stativer til meg i forskjelige størrelser og prisen har så langt ikke vært avskrekkendes. Disse kan du justere hvert ben på slik at du får det i vater.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap