Trenger råd

hei,jeg er helt ny her inne,men jeg har fått flere scalarer til og legge egg på akvarie glasset,men sist jeg fikk det,kom det frem til att jeg fikk petsnegler i karet mitt.
men etter råd fra en butikk fikk jeg løst det problemet med botia fisker.klekkes eggene etter 4-5 dager,eller bør jeg fjerne dem med skrape for og ungå de brune sneglene.for dem vil jeg ikke ha en gang til.
Jegersnegler fungerer veldig bra
Ville ikke kjøpt Botia bare for å bli kvitt snegler med mindre du har kar som er stort nok for botiane når de vokser seg til.

Kjøp deg heller noen Jegersnegler og kutt litt ned på fôringen. Med nok Jegersnegler så kan du nok klare å holde populasjonen av pestsnegler nede.

Har opplevd at en del Hypancistrus maller spiser pestsnegler også, i mitt L-201 kar var det ALDRI synlige pestsnegler og i dette karet var det voldsom mye fôring. Vet ikke om dette gjelder alle Hypancistruser, det er det sikkert andre her som kan bekrefte/avkrefte.
Takk
skal høre med ei her i nabolaget som driver med snegleoppdrett,jobber med mannen hennes,om hun har sånn jegersnegler,ikke fått snegler her enda,men det er unskyld,noe dritt og få, spes om man må rengjøre 140 kg med sand,planter og røtter,mitt akvare er på 720 liter.

denne her jeg ble anbefalt mot snegler.

Chromobotia macracanthus - Praktbotia
Larsern
men sist jeg fikk det,kom det frem til att jeg fikk petsnegler i karet mitt.

Denne logikken skjønte jeg ikke helt. Hva mener du egentlig? De pestsneglene kommer jo inn i akvariet med planter du kjøper, de har ingenting med eggene fra fiskene å gjøre?
Sneglene har vært i akvariet ditt hele tiden, og de beveger seg dit det er noe spiselig å finne. Da fiskene la egg på ruta, vandret sneglene dit. Så enkelt er det. Sneglene har hele tiden vært i akvariet ditt, men du fikk vel ikke øye på dem før eggene satt på ruta da.
Ok
ok,da skjønner jeg bedre,ja har kjøpt en del planter i det siste,så det er sikkert rett,men mener jeg ikke har snegler nå da,ikke som jeg har sett ivertfall,men er jegersnegle eneste jeg kan få tak i for og få bukt med dette? tilfelle det er noen igjen som jeg ikke ser.
takker for svar jeg da.holdt på en stund.men ikke så flink innen dette.
Dersom akvariet ditt er på 720 liter kan du jo godt ha Praktbotia. Nydelige fisker, men de blir digre, og bør vel være minst 5-6 stykker. De tar alt av snegler. Søk på dem i fiskebasen her.

Ops.... ser du har scalarer, da er nok Praktbotiaen antagelig litt for aktiv.
Takk
takk,jeg har vel litt forskjellige fisk i det karet,kan vel ikke nevne alle jeg har,for da får jeg vel kjeft fra det ene til det andre hihi.men denne gangen ville ja ha snille og små fisker,har hatt oscarer ,piraya og discus og maller i mange år,og det ble så mye ekstra jobb..renhold.men kan vel si jeg har en del forskjelige ciklider og koi.scalarer og masse annet,sikkert alfor mye fisk iforhold til antall liter.eneste jeg sliter litt med nå er den ene algespiseren min,som begynner og bli for stor,rundt 25-30 cm,husker ikke navnet på den,men en valig type vil jeg tro.

ellers må jeg spørre om noen har en AA UV Sterilizer i sitt akvarie, jeg sitter med tanken og skaffe meg en slik,som mann så liker man som oftes sånne ekstra duppedingser som er og få kjøpt,men hjelper det,og får jeg ett finere akvarium av det,bare spør jeg,dere som kan dette ikke jeg.

så må jeg spørre ,hvordan er det og kjøpe planter og akvarieutstyr fra usa,om det er noe man må passe på da? tenker da hamstre inn noen planter og div utstyr derfra.
Tror du kan glemme og kjøpe akvarieutstyr og planter fra USA. Det er tollregler å følge, og plantene dør i postgangen og tollen før du får dem. Jeg er ganske sikker på at tollen vil være skeptisk til å la deg importere planter fra USA. Det er tvilsomt om det hadde gått gjennom. Planter er levende, og det er bestemte regler for innførsel av slikt.

Elektrisk utstyr med stikk-kontakt kan du like gjerne glemme, da USA har andre stikk-kontakter og volt enn oss. Kjøp heller fra Tyskland, det er nærmere og de har samme stikk-kontakter som oss. En nettbutikk jeg har brukt mye er Aquaristitikshop. Kan anbefale den butikken!

Husk at du under fortollingen inn i Norge av utenlandssendinger må betale moms (25%) for alt du kjøper der vare-sendingens verdi overstiger 200 kroner. Det er altså ikke bare å sitte og bestille seg en masse saker, det medfører dessverre også kostnader. Norske staten vil ha sin del av kaka...

Ok
takk,ja jeg skal se litt på den siden du gav meg i tyskland,jeg har kjøpt masse fotoutstyr gjennom japan og usa,men skjønner det der med moms og toll,ja glemte att det er 110 volt i usa i farten.

tusen takk for hjelp.
Larsern
takk,ja jeg skal se litt på den siden du gav meg i tyskland,jeg har kjøpt masse fotoutstyr gjennom japan og usa,men skjønner det der med moms og toll,ja glemte att det er 110 volt i usa i farten. tusen takk for hjelp.


må spørre om en ting til,med det samme her,har dere kjennskap til
Back To Nature - Moduler,hvordan er moduler,det det en sånn vegg man kan bygge på etterhvert.

har en back to nature amazon helvegg fra før i ett 700 l og det var en herk og få det nedi spes når man har skiller på toppen,og bare det og skjære av en bit for det var for høyt gav problem,men løste seg etterhvert,men ser litt møkt og gjøre jobben en gang til.?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap