Magnus' kule-akvarie.

Da var jeg delvis i gang igjen med akvariehobbyen!

Først kan eg skrive litt om min "akvarie erfaring"
Kan vel nesten si jeg har vert akvarist siden jeg ble født. Da det alltid har vert minst ett akvarie i hus i fra jeg var 0.

Men det ble ikke noen skikkelig hobby før jeg fikk mitt første akvarium til 13 års dagen. Et 70liters Juwel akvarie. Jeg har siden det hatt akvarier i fra 20 til 400 liter. Vert innom guramier, corydoras, papegøyefisker (huff), kulefisker, tanganyika ciklider, jordspisere (geophagus) og diverse små ciklider + scalarer.
I 17-18 års alderen sa det bom stopp. Jeg solgte 400 literen og resten av akvariene ble satt i kjelleren.

Nå, ca 2 år senere har lysten kommet igjen. Hadde egentlig planlagt å vente med akvarie til jeg var ferdig med utdanningen, men da Midtun Zoo hadde halv pris på en valgfri vare en søndag før jul, klarte jeg ikke holde meg lengre . Kjøpte meg et sort Lido 120. Fant ut dette var passelig størrelse for en travel student/butikkmedarbeider. Har dessuten alltid likt Lido akvariene.

Kjøpte med meg to BNT Slimline plater og en stk akvarie silikon. Ble en svipptur innom Biltema og for å kjøpe en sekk med sand. Kom hjem å satt det opp og begynte med måling, kuttiing og liming av bakgrunn. Til tross for at jeg 0 erfaring med dette ble det nå ganske OK vil jeg si. Fant forresten ut at å stikke hodet sitt oppi akvariet rett etter man har limt på bakgrunnen med silikon ikke er no smart trekk for en stank/gass!

Etter 2 døgn når alt var tørket og klart, kom sanden oppi, og vann ble fylt i.

[External Image]
Resultat (med juletre refleksjon)

[External Image]
Biltema sanden

[External Image]
Borret hull i bakgrunnen for å få et lite synlig innsug. Målte opp slik at hullene passer perfekt med hullene i pumpeboksen. Får akuratt en strikkepinne inn i hullene, så går fint om de skulle bli tett noen gang.

Så til planen for innbyggere i akvariet!
Av de fiskene jeg har hatt så er det en art som definitivt står igjen som favoritten. Nemlig kulefisk! Hadde to stykk 8-talls kuler, hvilke liv ble så alt for kort, da varmekolben slo seg vrang mens jeg var på ferie.

Har nå tenkt på Sør-amerikansk Kulefisk. Ville prøve noe litt nytt, samtidig så slipper jeg brakvann delen. Har lest mye om denne arten og er fullt klar over hvordan de skal behandles (ved flytting, tannpleie osv). En sneglefabrikk er under konstruksjon ute i gangen, slik at de skal få riktig kost.

Ellers har jeg sett litt på banjomalle som en mulig kompanjong til kulefiskene, da de er fra samme sted og skal ha ganske like vannverdier. Tenkte og at de kanskje ville hjelpe litt til med å snu på sanden da jeg ikke kan ha sandsnegler sammen med kulene. Vil selvfølgelig måtte snu litt på sanden selv av og til for å sikre at det ikke danner seg gassbobler. Noen formeninger om dette?

Ellers så vil jeg ligge ut flere innlegg med tekst og bilder etter hvert som det skjer ting
Hei og velkommen tilbake

Dette ser jo vedig bra ut synes jeg jeg er en nybegynner og har nok ikke så mange råd å komme med men jeg synes dette ser ut som en bra start. Hvordan har du tenkt å innrede? Og hvor mange fisk går du for?

Blir spennende å følge med videre, er herved abbonent på din tråd

Mvh Are.
nydelig oppsett! blir spennende å se hvordan dette blir til slutt med fisk og alt.

gassbobler: det er ikke noe problem å ha sandsnegler sammen med Sør-Amerikansk Kulefisk, tvert i mot. man kan lese mye rart om disse fiskene, men en av de få kildene jeg tar for god fisk er Neale Monks, og han anbefaler sandbunn og sandsnegler for disse kulefiskene: praktisk info .

vi har sandsnegler sammen med våre SAPer og sandsneglene holder seg langt ned i sanden når lyset er på. det er først om natten de kommer opp for å spise alger og annet snacks.
Takk takk!

Are
Hvordan har du tenkt å innrede? Og hvor mange fisk går du for?


Har ikke tenkt så veldig mye på dette. Tenkte å ta meg god tid, å ta det etter hver som jeg finner ting jeg vil ha i akvariet. Men har lyst å ha litt vrihassel eller redmoor røtter i. Ellers skal jeg prøve å lage mange skjuleplasser til kulene.

Tenkte en 3-4 kulefisker, og en eller to banjomaller (ser på forumet at det er mange som bare har 1 banjomalle, er det kanskje problematisk å ha to sammen?).

Teppemann og Avada
gassbobler: det er ikke noe problem å ha sandsnegler sammen med Sør-Amerikansk Kulefisk, tvert i mot. man kan lese mye rart om disse fiskene, men en av de få kildene jeg tar for god fisk er Neale Monks, og han anbefaler sandbunn og sandsnegler for disse kulefiskene: praktisk info .


Takk for den linken! Har lest så mye om at de kan skade seg på sandsneglene, så hadde ikke tenkt å ha sandsnegler i akvariet, men nå får jeg kanskje revurdere det!
Morro da er veldig ny i vannverden så jeg spør og graver overalt du må ta masse bilder så vi kan følge utviklinga, det er jo så spennende
Fint akvarie og bakgrunn
Liten oppdatering.

Har egentlig hatt juleferie i fra akvarieverden Men nå er det på tide å begynne igjen. Har fått bestilt lys til snegleakvariet, da jeg tenkte jeg kunne ha noen små planter i det. Vanntester og plantegjødsel er også på vei, så blir ikke lenge til det kommer noen planter oppi. Innredningen går det ellers dårlig med, må ta meg en tur rundt om å finne noe brukelig snart.

Nye bilder kommer så fort pakken er kommet frem!
Da var noen ting kommet i hus!

[External Image]
Lyset til snegleakvariet har endelig kommet, så nå fikk jeg faktisk tatt et brukbart bilde av det Er ganske tomt enda, men skal på planteshopping på mandag, så blir det nok litt grønnere ned i her.

Så videre til hovedakvariet!

[External Image]
Letet og letet i butikker etter noe som kunne passet, men fant ikke noe jeg ble fornøyd med. Så ble to gamlerøtter jeg fant i kjelleren. Ble sann passe fornøyd :P men blir nok bedre med en del planter... håper jeg!

Har ikke vert litt slurving på vannfronten, så sliter med litt nitritt enda, men den går nå på ned, som er et bra tegn! Så kanskje kommer det noen kuler til over neste helg
har vert litt slurving på vannfronten*
Fint
veldig fint karr ja,ikke noe pumpe vises,.
Da har det kommet planter i akvariene!
Til det store kjøpte jeg 3 stk vanlig sverdplante + en liten sak jeg ikke husker navnet på i farten.
Da plantene kom i karet, kom det en del trådalger, om det er tilfeldig eller om de kom med plantene er uvisst. Har ikke bestemt meg enda om jeg skal la det gå sin gang, eller om eg skal prøve å fjerne de.

[External Image]
Litt info om karet.
Temp: 25grader
PH: 6,3-6,5
GH: 9-10
Nitritt: så godt som 0
Beboere: ca 100 sandsnegler

[External Image]
I snegleakvariet er det kommet en gjeng flotte posthornsnegler i diverse farger, som deler plassen med ca 15 sandsnegler.

Tok ikke mange dagene før jeg så små felt med egg over hele akvariet.
[External Image]

Ukene er ganske fulle nå for tiden, så har ikke helt hatt tid til å gå å se etter fisk. Men håper ikke det er alt for lenge til det kommer noen små kuler og noen banjomaller

[External Image]
Snegler er ganske greie å fotografere :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap